Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изкуство на/за границата

На 8 април в Националния исторически музей в София се откри изложбата "През призмата на границите – Епизод 2: Художествени пътувания между България, Гърция и Турция" с куратори Катя Ангелова, Марион Оберхофер и Ангелика Буртшер. Произведенията в нея изследват живота, историята и травмите около най-югоизточната граница на ЕС и често сами стоят на границата между изкуството, политиката и научното изследване.

В деня на откриването едно от произведенията вече липсваше, с което вероятно стана и най-познато. "Гранични цветя" на Иван Мудов беше разчистено от поляната пред музея. Творбата представляваше събран в граничната зона боклук, специално донесен до София и разпръснат в тревната площ пред музея. Според институцията, посетители реагирали на гледката с гневни коментари, а кучета разнасяли част от отпадъците. Веднага след откриването на изложбата Иван Мудов в знак на протест оттегли и другите си произведения – инсталацията "Звукови знамена", и специално създаденият от растящи край граница червени мухоморки репелент срещу комари B-Shapes.

Останалите творби в изложбата вълнуват по своя си начин – рисунките на Есра Ерсин съпоставят някои от най-познатите в региона образи, свързани с разнообразие от идентичности и исторически травми. Дуото Богданов/Мисирков предлагат проект за паметник на загиналите покрай границата бегълци, а Анна де Маникор заснема документален филм за живота в Странджа и начина, по който границата се е отпечатала в мисленето и манталитета на местните.

Изложбата "През призмата на границите – Епизод 2: Художествени пътувания между България, Гърция и Турция" може да бъде разгледана до 28 август и е съпътствана от няколко събития, организирани от програмата за образование и експериментални формати в музеи "Гледане с разбиране": 17 май (събота), 20:00 | Европейска нощ на музеите: тур из изложбата; 8 юни (неделя), 16:00 | Неделя в музея: тур с артистите; 21 юни (събота)* | Следобед в Swimming Pool: представяне на изданието към изложбата + дискусия; 5 юли (събота)* | Литература на ръба на града: литературен маршрут от центъра на града до музея, организиран от "Литературни маршрути"; края на август* | Последен шанс: тур и закриване на изложбата.

В "Какво се случва" кураторките Катя Ангелова и Марион Оберхофер и визуалната артистка Анна де Маникор разказват повече за артистичния проект и сериозните теми, станали негово вдъхновение.

Чуйте разговора.


Темата за международна изложба в Националния исторически музей "През призмата на границите - артистични пътувания между България, Гърция и Турция" продължи и в "Аларма".

Изложбата имаше амбицията да покаже границите като среща и разделение, история и памет, конфликт и трансформация. Конфликтът и трансформацията обаче излязоха извън границите на изложбата след като музеят премахна една от инсталациите на Иван Мудов, а самият артист свали останалите си две работи и се отказа от участие.

Една от кураторките на изложбата Катя Ангелова - в интервю на Ася Чанева за "Аларма":


Иван Мудов гостува на Ася Чанева в предаването "Аларма" - чуйте звуков файл:


Като отказа участие в предаването "Аларма" НИМ изпрати до екипа на 11 април следното становище:

Съгласно предоставената от продуцентската компания творческа концепция, г-н Мудов трябваше да представи инсталацията „Гранични цветя“, изработена от рециклирани найлонови торбички, събрани от изследваните гранични региони. За съжаление, на 5 април 2025 г. инсталацията бе реализирана с материали, които не само не съответстват на първоначалната концепция, но и представляват потенциален риск за здравето на посетителите и служителите. Сред използваните материали бяха метални кенчета, блистери от лекарства, стиропор, автомобилни филтри и биологични отпадъци.

Националният исторически музей предприе всички необходими мерки, като предупреди г-н Мудов и продуцентите за несъответствието с концепцията и за опасния характер на материалите. Въпреки това, инсталацията не бе приведена в съответствие с изискванията, което наложи нейното демонтиране, с цел осигуряване на безопасна музейна среда.

Освен това, значителна част от използваните найлонови торбички се оказаха новозакупени, което нарушава както заявената концепция, така и екологичната политика на музея. Тази ситуация е в противоречие с идеята за устойчиво използване на ресурси и измества фокуса на екологичния контекст на проекта.

Действията на г-н Мудов за съжаление отклоняват вниманието от останалите участници в изложбата и компрометират същността на проекта.

Националният исторически музей е партньор на европейския проект B-Shapes, воден от University of Southern Denmark – Дания. В рамките на проекта участват изтъкнати университетски и изследователски институции и организации...

Проектът, с продължителност от 36 месеца (01.04.2023 – 31.03.2026), цели да изследва ролята на географските граници в оформянето на възприятията на съвременните европейски общества. Той разглежда границите като ключов фактор за културните, социални и идентичностни възприятия, включително за разбирането на принадлежността и наследството....
НИМ изразява своята ангажираност към успешното реализиране на проекта B-Shapes, който има за цел да допринесе за разширяване на културното разбирателство и интеграцията в европейския контекст.

С настоящото изявление Националният исторически музей категорично заявява своята позиция и запазва правото си да не предоставя допълнителни интервюта или да участва в полемики по темата.

Снимки – БТА
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Фестивалът "Театър на чудесата" обединява наука и театър

"Театър на чудесата" е уникален фестивал, посветен на сътрудничеството между артисти и учени. Той пренася чудесата на науката на сцената чрез силата на театъра и разказването на истории. "Театър на чудесата" е пространство, в което се срещат креативността и любопитството. Тазгодишното издание на фестивала е с разширена програма, включваща..

публикувано на 27.09.25 в 15:45
Мария Косса

Мария Косса: Дългият ми път към Африка я доведе в България

В търсене на изгубени семейни връзки в Мозамбик, хореографката и танцьорка Мария Косса довежда изкуството на Африка в България. От години в основания от нея и съмишленици Център за африканска култура и изкуство "АфриКая" (AfriKaia) в София, тя популяризира африканската култура. Философ по душа, Мария счита, че e много важно какво излъчваме и какво..

публикувано на 27.09.25 в 13:15

Изкуство, създаващо радост – когато творчеството лекува

С вълнуваща експозиция в HOSTGALLERY, София приключи арттерапевтичният проект "Изкуство, създаващо радост", насочен към деца, преминаващи през дългосрочно болнично лечение. Той беше осъществен в периода февруари – септември 2025 г. в Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ Токуда и санаториум "Царица Йоанна" в гр. Трявна. В осем тематични срещи, изпълнени с..

публикувано на 27.09.25 в 12:05

Има ли нужда изкуството от нова иносказателност?

Берлин, дворът на бившата Хамбургска гара, днес национална галерия за съвременно изкуство, вероятно слушателите ни са я чували като Хамбургер банхоф. Стотици са се събрали в градината и празнуват откриването на голямо арт събитие. Електронна музика, екстравагантни облекла, коктейл бар във фургон, мобилно студио на берлинското радио РББ, което излъчва..

публикувано на 26.09.25 в 16:05
Мартина Апостолова в

Новото българско кино: Затишие пред буря?

Отзвук от фестивала "Златна роза" и какво да очакваме през новия филмов сезон у нас – коментар в "Нашият ден" на актрисата Мартина Апостолова , която беше  и член на журито в конкурса за пълнометражен филм. "Българското кино е в застой" , заявява Апостолова, според която застоят е и в идеите, и в темите, и в стилистиката, и във визията...

публикувано на 26.09.25 в 12:06