Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Лоши учители": личната история на Винченцо Фуоко

4
"Лоши учители", реж. Роберто Ораци
Снимка: СФФ

От всичко, което се случва около нас и често въпреки нас, някак е трудно човек да на се запита какво право има някой да накърнява нечие чуждо достойнство. Да нанася удари, буквални и преносни, по личността. Особено ако тя е едва формираща се. Темата за домашното насилие, за съжаление, е от темите без срок на годност. Това потриса, стиска за гърлото и боли. Формите на насилие се оказват немалко и винаги успяват да си проправят път към живота на човека. Често към потиснатия, скрилия се от света, несигурния.

Това, както и един от филмите, които бяха част от документалната програма на 29-ия София филм фест, доведе до немалко питания: какво превръща децата в (не)видима жертва и кога страхът им пречи да говорят за проблемите си; кога децата стават жертва и на моделите, от които са изградени; как тъкмо тези модели ги карат да приемат неестественото за нормално и по какъв начин може да бъде превъзмогната травмата от детството?

"Лоши учители" говори за всичко това, като изследва живота на Винченцо Фуоко – 35-годишния футболист, белязан от травма в детството си, която го кара да мълчи в продължение на много години. Той става жертва на своя спортен мениджър, но въпреки сексуалното посегателство и целия кошмар, през който преминава, Винченцо все така обича футбола и днес той отново е част от живота му. След едни премеждия, а благодарение и на подкрепата на асоциацията "Промени играта", Фуоко решава да разкаже историята си. Неговото свидетелство е от решаващо значение не само за осъждане на насилието, но и за повишаване на осведомеността относно значението на подкрепата за жертвите, както и за необходимостта от наказване на извършителите.

Роберто Ораци, режисьорът на документалната история, е смятан за важна фигура от съвременната италианска кинопанорама, който поставя силен акцент върху сенчестите страни от човешката природа и социалните проблеми. Той решава да проследи живота и битката на Винченцо във филм.

Как изкуството може да помогне за разкриване на истината и съществува ли справедливост в случая? Защо често не слушаме какво ни казват децата и трудно им вярваме, когато се опитват да ни насочат към проблемите си?

Отговорът на тези въпроси, както и повече за футбола, който учи на дисциплина и отборна игра, и за силата на подкрепата и нуждата от кураж – разказват Винченцо Фуоко и Роберто Ораци в звуковия файл. Преводът от италиански е на Мартин Петров.

Зад историята във филма "Лоши учители" застава Рикардо Нери. Италианският филмов продуцент беше сред гостите на 29-ия София филм фест. Той е продуцирал филмите "Бандите на Ню Йорк“, "Под слънцето на Тоскана“, "Превъзходството на Борн“, както сериала на Паоло Сорентино "Новият папа“ и филма му "Ръката на Бога“.

Нери заговори за това кога едно дете може да приеме насилието за нормално поведение и по какъв начин педофилът успява да манипулира жертвата си. Той разказа и колко време е било нужно, за да може Винченцо Фуоко да се довери на филмовия екип.

В рамките на международния София филм фест Рикардо Нери представи пред българската публика и игралната история на режисьора Флоренц Папас. Тя се развива в посткомунистическа Албания, където самотна майка и нейният проблемен син тийнейджър се опитват да се преборят с взривовете на гражданско насилие, които разкъсват източноевропейската държава. "Лунапарк" е филмов разказ за прехода – не само между различните общества и политически режими, но и между човешките емоции. Той е вдъхновен от детските спомени на Папас за бурната епоха. Флоренц Папас е режисьор, в когото Рикардо Нери вярва. Повече за сюжета на "Лунапарк" и киното, в което италианският продуцент вижда потенциал, чуйте от продуцента в звуковия файл. Превежда го Йоана Стоянова.

Снимки – СФФ

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоянка Балова

Стоянка Балова: Най-важният фактор от невербалното общуване е интонацията

Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете, мимиките, позицията на тялото или напротив, то винаги издава истинските намерения, поне за тези, които могат да ги разчетат? Влияят ли ни невербалните послания в политиката несъзнателно, така че да..

публикувано на 01.10.25 в 17:15

"Златният делфин" вдига завеса за 19-и път във Варна

От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в България. Провежда се на всеки три години и тази година е неговото 19-о издание. Фестивалният афиш включва 11 спектакъла на театри от Китай, Грузия и Естония, както и най-доброто, създадено от..

публикувано на 01.10.25 в 13:10

Балетният спектакъл "Парижки нощи" гостува на "Софийски музикални седмици"

На 2 октомври от 19:00 часа на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в София Балетът на Държавна опера - Стара Загора ще представи своята най-нова постановка "Парижки нощи“.  Спектакълът, поставен по повод 100 години Старозагорска опера от Донвена Пандурски –  хореограф и режисьор, е впечатляваща балетна фантазия в четири..

публикувано на 01.10.25 в 12:35

Чеховата "Вишнева градина" с премиера във Враца

С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на постановката по последната пиеса на руския класик е дело на Владлен Александров. "Това е един от шедьоврите на световната драматургия и беше време трупата на Врачанския театър да работи едно..

обновено на 01.10.25 в 11:36

Сакрално и еротично в картините на Васил Н. Василев

За Васил Н .  Василев това са основните материали – светлината на свещеното и сянката на телесното.  Градейки по особен, поетичен начин формите и пространствата с тях, ненатрапливо напомня за смисъла им на носители на сакралното и еротичното. Тази двойственост е в цялата изложба – в цикъла "Христос и блудницата“, в картините " Мъж със свещ..

публикувано на 01.10.25 в 11:36