От всичко, което се случва около нас и често въпреки нас, някак е трудно човек да на се запита какво право има някой да накърнява нечие чуждо достойнство. Да нанася удари, буквални и преносни, по личността. Особено ако тя е едва формираща се. Темата за домашното насилие, за съжаление, е от темите без срок на годност. Това потриса, стиска за гърлото и боли. Формите на насилие се оказват немалко и винаги успяват да си проправят път към живота на човека. Често към потиснатия, скрилия се от света, несигурния.
Това, както и един от филмите, които бяха част от документалната програма на 29-ия София филм фест, доведе до немалко питания: какво превръща децата в (не)видима жертва и кога страхът им пречи да говорят за проблемите си; кога децата стават жертва и на моделите, от които са изградени; как тъкмо тези модели ги карат да приемат неестественото за нормално и по какъв начин може да бъде превъзмогната травмата от детството?
"Лоши учители" говори за всичко това, като изследва живота на Винченцо Фуоко – 35-годишния футболист, белязан от травма в детството си, която го кара да мълчи в продължение на много години. Той става жертва на своя спортен мениджър, но въпреки сексуалното посегателство и целия кошмар, през който преминава, Винченцо все така обича футбола и днес той отново е част от живота му. След едни премеждия, а благодарение и на подкрепата на асоциацията "Промени играта", Фуоко решава да разкаже историята си. Неговото свидетелство е от решаващо значение не само за осъждане на насилието, но и за повишаване на осведомеността относно значението на подкрепата за жертвите, както и за необходимостта от наказване на извършителите.
Роберто Ораци, режисьорът на документалната история, е смятан за важна фигура от съвременната италианска кинопанорама, който поставя силен акцент върху сенчестите страни от човешката природа и социалните проблеми. Той решава да проследи живота и битката на Винченцо във филм.
Как изкуството може да помогне за разкриване на истината и съществува ли справедливост в случая? Защо често не слушаме какво ни казват децата и трудно им вярваме, когато се опитват да ни насочат към проблемите си?
Отговорът на тези въпроси, както и повече за футбола, който учи на дисциплина и отборна игра, и за силата на подкрепата и нуждата от кураж – разказват Винченцо Фуоко и Роберто Ораци в звуковия файл. Преводът от италиански е на Мартин Петров.
Зад историята във филма "Лоши учители" застава Рикардо Нери. Италианският филмов продуцент беше сред гостите на 29-ия София филм фест. Той е продуцирал филмите "Бандите на Ню Йорк“, "Под слънцето на Тоскана“, "Превъзходството на Борн“, както сериала на Паоло Сорентино "Новият папа“ и филма му "Ръката на Бога“.
Нери заговори за това кога едно дете може да приеме насилието за нормално поведение и по какъв начин педофилът успява да манипулира жертвата си. Той разказа и колко време е било нужно, за да може Винченцо Фуоко да се довери на филмовия екип.
В рамките на международния София филм фест Рикардо Нери представи пред българската публика и игралната история на режисьора Флоренц Папас. Тя се развива в посткомунистическа Албания, където самотна майка и нейният проблемен син тийнейджър се опитват да се преборят с взривовете на гражданско насилие, които разкъсват източноевропейската държава. "Лунапарк" е филмов разказ за прехода – не само между различните общества и политически режими, но и между човешките емоции. Той е вдъхновен от детските спомени на Папас за бурната епоха. Флоренц Папас е режисьор, в когото Рикардо Нери вярва. Повече за сюжета на "Лунапарк" и киното, в което италианският продуцент вижда потенциал, чуйте от продуцента в звуковия файл. Превежда го Йоана Стоянова.
Снимки – СФФ
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк, византолог, публицист, поет и преподавател във Великотърновския университет представя своето литературно пътуване из душите и сърцата на знатните български предци – от Античността до ХХ век. Проф. Павлов е..
"Последна стъпка" е най-новото заглавие в репертоара на Народния театър. Премиерните дати са на 16 и 17 април от 19.00 часа на Камерна сцена . Сценичната версия и режисурата са на Йордан Славейков, който пренася на сцената едноименния си роман. "Аз съм човек на театъра, след това започнах да пиша, и не ми беше много трудно от епоса, от разказа,..
"Поколение в кадър" е фотографска изложба, в която в 45 снимки 15 млади творци разказват за битките, които младото поколение води или припознава като свои каузи. Авторите са от курса "Фотографията като изкуство и бизнес" на Мариян Томов. Сред темите, които засяга проектът, са разрухата на басейна на ЦСКА в София, сгради на Александровска..
В книгата си "Това, което видях от Балканската война" Симеон Радев описва как стои с войниците на Босфора и те го питат какво е това отсреща. Азия, им отговаря той. А ние тук какво сме, го попитали. Ние сме Европа, им казал той. И те били много учудени, защото Европа им се струвала безкрайно чужда и далечна. Цитирам по памет тази случка отпреди..
Днес (16 април) се открива изложбата на Зои Север "Израел от сапфир и злато: Приказка за два града", която предлага на зрителите визуално пътешествие през Тел Авив и Йерусалим. Експозицията, организирана по повод честванията на 35-годишнина от възстановяването на дипломатическите отношения между България и Израел, може да бъде видяна до..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg