Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как се раждат положителните истории в училище

Ивелина Пашова
Снимка: Венета Гаврилова

Въпреки че за тях се чува по-рядко, добри примери и щастливи истории в българските училища има много. За да се промени картината на средното ни образование обаче, тези примери би трябвало да се проучат внимателно и да се намери начин те да станат норма.

Като че ли най-ярки са случаите в "проблемни" райони, общности и селища, където достъпът до образование на децата е под въпрос. Това не значи, че и в редовите учебни заведения в големи градове и за деца от семейства с възможности не трябва да се работи така, че образованието да ги стимулира за развитие и пълноценен живот.

Какво прави възможни положителните истории в училище – за това разговаряме в рубриката "Всичко за образованието" с Ивелина Пашова, ръководителка на проект "Училища за пример" на фондация "Заедно в час", започнала пътя си в образователната сфера като учителка в Копривщица. Тя също има своите щастливи истории с ученици, постигнали мечтите си с много допълнителна работа и личен ангажимент от страна на учителя.

"Когато децата имат смели мечти, имат подкрепяща среда около тях – техните родители, техните учители - тогава нещата се получават. И се получават, разбира се, с много допълнителни усилия…", казва Ивелина Пашова. Тя споделя идеята на програмата "Училища за пример" и основните насоки, в които се работи с учениците, учителите и ръководителите на училища.

"…Както знаем, това е по някакъв начин най-сложният и най-често цитираният проблем, пред който сме изправени – всеки казва: "децата не са мотивирани". От нашия опит това, което виждаме, е, не че децата не са мотивирани, на децата им е скучно и безсмислено. И когато има учители, които успеят да ги ангажират с учебния материал през техните интереси и през предизвикателни задачи, защото то не е само забавление в никакъв случай, през това хем да учат, хем да се развиват, хем да виждат какъв е смисълът от това учене за техния живот, тогава тотално се променят децата и започваме да виждаме в училище едни деца, които взимат участие, които искат да работят с други свои съученици, които развиват тези умения, които всъщност ще ги направят успешни. Това е големият смисъл на програма "Училища за пример"…"

Чуйте цялото интервю в звуковия файл


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

От рибар ловец става ли?

Един от стереотипите за живеещите на морския бряг е, че те са рибари. Разбира се, това не е вярно, част от тях са рибари, друга част са ловци, а има и такива, които са хем ловци, хем рибари. Такива варненци, 2000 на брой, в петък отпразнуваха 136-ата годишнина на Сдружението "Ловно рибарско дружество – Варна". Честването бе и грандиозно, и..

публикувано на 06.10.25 в 16:25

Колкото по-рано се открие едно туморно образование, толкова по-лесно е лечимо

В Комплексен онкологичен център (КОЦ) Пловдив прилагат международните стандарти за намаляване усложненията от химиотерапията при лечение на рак. Доктор Василена Куманова-Чочева (на снимката в текста) , специалист-онколог, с над 10-годишен опит разказва в предаването "Следобед за любопитните". "През последните години лечението на..

публикувано на 06.10.25 в 15:10

Българският принос в изучаването на Антарктида – 4 епизод: Местообитанията, птичето разнообразие и микрофлората на повърхностните води

В последния четвърти епизод ще чуете разказите за работата на сеизмологът Гергана Георгиева, орнитологът доктор Боян Мичев и биологът доц. Светослав Димов. Какво показват резултатите от работата на първата сеизмологична станция на остров Ливингстън в този епизод разказва гл. ас. д-р Гергана Георгиева, която е преподавател в катедра "Метеорология..

публикувано на 06.10.25 в 13:45
Доктор Стефания Каменова

Изложба в Природонаучния музей разкрива възможностите на геномиката

"Природата все още не е разкодирана, но ние учените продължаваме да работи за това, защото това са въпроси свързани най-вече с опазване на биоразнообразието. Наистина можем да говорим за геномна революция, защото за първи път ние изследователите и еколозите имаме на разположение един набор от инструменти, които можем да наречем геномни и те не са..

публикувано на 04.10.25 в 17:40

Чистернино – раят на месоядните

Днес ще ви водя в рая на месоядните. Чистернино е живописно градче в Пулия, Южна Италия. Бели каменни къщи, калдъръмени улички, скрити площадчета, които изникват внезапно пред погледа, и исторически църкви привличат туристи през цялата година, но през лятото те прииждат с евтините полети от Бари и акостиралите в Бриндизи яхти. С какво е чак толкова..

публикувано на 03.10.25 в 16:05