Врачанският театър отваря вратите си за една дългоочаквана премиера – "Слугините" по Жан Жьоне под режисурата на Крис Шарков. Един от провокативните гласове в съвременния български театър, който сега представя една нова интерпретация на култовата пиеса, която поставя въпросите за властта, идентичността и ритуалите на подчинението. Спектакълът е част от програмата на Международната седмица на франкофонията в града. В постановката участват актрисите Велина Георгиева, Емона Илиева и София Джустрова, а официалната премиера на "Слугините" е на 25 април от 19 ч. в Камерна зала.
"Това е една по-реалистична версия на "Слугините" – като актьорско присъствие, като визуални кодове, с което тя става според мен по-убедителна и по-възможна.
Това са две слугини, които разиграват постоянно ритуални игри, в които едната е господарка и другата иска да я убие, тоест те планират убийството на господарката си, но го правят през перформативен акт между тях самите и самият факт, че те играят на слуга и господар означава, че те ако получат властта ще са същия агресор, какъвто е бил предния. Това намирам за някаква адекватна тема социална. Разбира се, това е в игровия план т.е. имаме театър в театър, в театъра при Жьоне.
Приемайки другите идентичности, в които те са социално значими, те всъщност приемат някаква друга страна от себе си. Голямата ирония при Жьоне всъщност е, че врагът никога не е изцяло извън нас – ние сме господарите си и слугите си, тоест и агресорите си, жертвите си. И това по много ясна линия излиза в самата пиеса. Смятам, че това е голямата сила на пиесата, че тя разбира се стъпва на френската традиция, върху революцията, но по някакъв начин я подрива. Това, срещу което се борим, всъщност по някакъв начин е част от самите нас." – споделя Крис Шарков – "Целият този опит на потисничеството, защо всъщност това е голямата тема на пиесата, е някак си всмукан през емоционалността на самия Жьоне, който се е чувствал отритнат от обществото и света, и по някакъв начин, това което ми харесва е, че той в тази пиеса иронизира и самият себе си като такъв, тоест тя не е еднозначна в посланията си, което е много хубаво за този текст."
Целия разговор на Юлия Владимирова с Крис Шарков в "Артефир" чуйте в звуковия файл:
На 21 август 2025 г. от 18:00 ч. в дворното пространство на НГПИ "Тревненска школа" се открива изложбата от традиционния симпозиум "ФОРМА". Събитието, което всяка година събира млади и утвърдени творци, отново поставя акцент върху разнообразието от художествени изразни средства. Специфичната ситуация, в която се намира гимназията,..
За трета поредна година Народният театър "Иван Вазов" отправя Отворена покана за артистични идеи за създаване на спектакли, които да бъдат реализирани на сцена "Апостол Карамитев" в рамките на сезон 2025/2026 г. като част от репертоара на театъра. В рамките на конкурса ще бъдат избрани за осъществяване до две артистични предложения. Крайният..
В лятното издание на "Какво се случва" става дума за мисията на социално ангажирания театър и екологичните проекти на независимата театрална формация. Каним ви на среща с куклените актьори Георги Тенев и Емил Йорданов, съоснователи на Малка театрална компания. Спектаклите на Малка театрална компания вече 13 години гостуват в различни български..
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и създаването на художествени дружества. Писатели, философи и изкуствоведи са били активни критици (Иван Мърквичка, Андрей Николов, Кирил Цонев). Художествената критика е силно идеологизирана по времето на..
След вълната от предложения на Министерството на образованието за промени в учебните програми, едно от тях привлече особено внимание – намаляване на специализираните часове по изкуства в училищата с художествен профил. Идеята обаче имаше кратък живот – по време на общественото обсъждане стана ясно, че подобно съкращение няма да се случи...
Днес един от най-разпознаваемите гласове в историята на рока – Иън Гилън – навършва 80 години. Певецът на Deep Purple остава символ на енергия и вокален..
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и..
Български филми под звездите и автентични народни хора на площада – това ще предложи второто издание на инициативата за възраждане на лятното кино във..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg