Във всеки израз на идентичност и свобода човек може да открие парченце бунт. Ако иска да отвори очите и ушите си за него, разбира се. Да вземем например хип-хоп културата – движение, естетика, светоусещане, зародило се още през 60-те и 70-те години на ХХ век в Щатите. Да бъдем дори още по-конкретни в примера си. Да вземам вербалното проявление на хип-хопа – рап музиката. Рапът е продължение на поетична традиция, в която с точните думи и ритъм понякога можеш за кажеш повече, отколкото с който да е протест.
Някои от основоположниците на този жанр в музиката отдавна не са сред нас, но те са пример за това как до ден-днешен човек може буквално да върви с тях, слушалките в ушите много помагат за това. Интересно е колко близки могат да ти бъдат хора, които не просто не познаваш лично, но и с които ви делят светове. Винаги обаче можеш да се обърнеш към тях за съвет. Те ти разказват за живота, за несправедливостите в него и особено много за хубавите му черти. Учат те какво е болка и как да се справиш с нея. От тях знаем, че главата ни винаги трябва да е високо вдигната, но и да не се взимаме прекалено насериозно. Нито себе си, нито живота. Трябва и да се усмихваме, да не спираме да го правим, защото следват светли дни.
Сигурно ще е по-правилно да кажа, че тези хора ни мотивират, но те направо ни надъхват. Превръщат отчаянието в хъс, а бунта – в полет. А не е ли така с всяка форма на поезия всъщност?
Ако лириката е тъкмо това – поезия, която изразява чувствата и преживяванията на поета, то рапът не е ли ритъм и поезия в едно, един личен разказ за вътрешния свят на човека, който преминава през всичко външно къде с болка, къде с усилия, къде с безсилие? Това води до един много интересен въпрос, а именно – хип-хоп ли е Шекспир?
Двама съвременни български рапъри – Орлин Милчев - Атила и Николай Пенчев - NikiSan, изнесоха лекция по темата в рамките на Шекспировия фестивал в НБУ. С тях "Какво се случва" потърси допирните точки между музиката на съвременния бунт и класическите текстове на Шекспир. В предаването стана дума за паралелите между рап музиката, като част от хип-хоп културата, и творчеството на английския драматург и поет, и то от поетична, сюжетна и тематична гледна точка.
"Първата голяма стена е словото, езикът. Всеки млад човек, който се сблъска с Шекспир като театър, кино или текст и започне да го чете, изведнъж се шокира и си казва: "О, не, какъв е този език?! Не разбирам, объркан съм". И може би голямата ни цел, която искахме да преодолеем, беше да покажем, че всъщност езикът на Шекспир не е много по-различен от хубавата, стойностна – нова или стара – рап музика. От езика на рапа", обяснява Орлин Милчев - Атила.
Аз никога не спя, защото знае се сънят, че братовчед е на смъртта.
- Nas
Може би злоба аз сипя, а може би храна за духа.
- Eminem
Най-милостивият крал чрез сънищата с теб общува.
- RZA, Wu-Tang Clan
Този живот се оказва безпътен, умът ми размътен от призрачен тътен.
- Явката ДЛГ
Всичките тези цитати, които звучат "ужасяващо Шекспирово", само доказват, че езикът не трябва да ни плаши, а в самия Шекспир можем да открием и рап. Той всъщност е много познат на младото поколение – много повече, отколкото си мислим.
"Шекспир не е бил интелектуално упражнение за професори в Оксфорд и Кембридж, той е бил за масовата публика. Той е игран на площади и е бил за всички. Темите на Шекспир – освен власт, амбиция, ревност, както е в "Отело" – са и социални. Засягал е много социални проблеми, като расизма например. Расизъм имаме отново в "Отдело", но и във "Венецианският търговец", който сега се играе в Народния театър, където Самуел Финци е в ролята на Шайлок.
Откриваме социалната стълбица в пиесите на Шекспир. Големите монолози на крал Лир за какво са? Той в един момент казва: "Не ми трябва цялото богатство, не ми трябва семейството ми, дъщерите ми да ме атакуват заради това, което имам. Вижте как може да се живее без нищо. Вижте този просяк (който всъщност е един от другите персонажи, преоблечен като такъв) – той няма нищо и пак е щастлив, аз искам така да живея". Това е социален коментар на нивата в йерархията, това са и много съвременни теми", казва още Орлин Милчев. По негови думи тъкмо в това се откриват и паралелите с рап изпълнителите, които засягат същите теми в музиката си. Всичко според него е кръговрат от идеи, енергия и хиперлинкове, които, когато човек си подреди в съответния контекст, осъзнава, че не е случайна връзката между Шекспир и хип-хоп културата.
В рапа може да има агресия, но в тази агресия да живее поезия. Рапът може да бъде и много мелодичен и нежен. В комбинация с Майлс Дейвис или Хърби Хенкок той може да бъде и много джазов. Рапът може да бъде всичко, стига да бъде като категория естетизиран спрямо целта си. Той е и като терапия, чрез която се вглеждаш вътре в себе си и имаш възможността да изкараш истини, които не си подозирал, че носиш.
Рапът е огледало на човешката душа, която има своите кътчета тъмнина, но е и социален коментар.
"Словото е от първостепенно значение, особено в този наш жанр и тази култура. Наистина трябва да се използва по определен начин, да имаш ясна преценка и цел за това какво и по какъв начин искаш да кажеш. За мен ние сме като някакви алхимици, които си боравят с езика, защото той е един жив организъм. Дори в едно общество той се променя – има правила, които остават години след това, идват и други, защото това е нещо живо. Чрез словото ние достигаме до различни прозрения – дали за нас, дали за света около нас", обяснява и Николай Пенчев - NikiSan.
Чуйте отговорите в звуковия файл.
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и създаването на художествени дружества. Писатели, философи и изкуствоведи са били активни критици (Иван Мърквичка, Андрей Николов, Кирил Цонев). Художествената критика е силно идеологизирана по времето на..
След вълната от предложения на Министерството на образованието за промени в учебните програми, едно от тях привлече особено внимание – намаляване на специализираните часове по изкуства в училищата с художествен профил. Идеята обаче имаше кратък живот – по време на общественото обсъждане стана ясно, че подобно съкращение няма да се случи...
Български филми под звездите и автентични народни хора на площада – това ще предложи второто издание на инициативата за възраждане на лятното кино във видинското село Ново село . Събитието е дело на младите ентусиасти от Сдружение "КиноГледка" , които преди година решиха да върнат магията на прожекциите на открито. За да сбъднат тази мечта,..
Галерия "Серякова къща" в Троян открива днес първата самостоятелна изложба с авторска керамика и живопис на художничката Марина Димитрова . Тя е трето поколение художник и внучка на карикатуриста Марин Радевски. Какво я е накарало да се върне към изкуството след професията зъботехник, разказва самата тя пред Юлия Владимирова. Марина..
Тази година Сеймът (Сенатът) на Република Полша определи за патрони писателите Стефан Жеромски, Антоний Слонимски, Владислав Реймонт, Мария Павликовска-Ясножевска. Това решение е взето на 16 заседание на Сейма от 24 юли 2024 г. Инициативата се провежда, за да се почетат приносите им към полската литература и култура. Стефан Жеромски е изтъкнат..
Днес един от най-разпознаваемите гласове в историята на рока – Иън Гилън – навършва 80 години. Певецът на Deep Purple остава символ на енергия и вокален..
В рубриката "Разговорът" в ефира на БНР двама от лидерите на студентската окупация от 2013 г. – Ивайло Динев и Лазар Петков – споделиха какво..
Български филми под звездите и автентични народни хора на площада – това ще предложи второто издание на инициативата за възраждане на лятното кино във..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg