Във всеки израз на идентичност и свобода човек може да открие парченце бунт. Ако иска да отвори очите и ушите си за него, разбира се. Да вземем например хип-хоп културата – движение, естетика, светоусещане, зародило се още през 60-те и 70-те години на ХХ век в Щатите. Да бъдем дори още по-конкретни в примера си. Да вземам вербалното проявление на хип-хопа – рап музиката. Рапът е продължение на поетична традиция, в която с точните думи и ритъм понякога можеш за кажеш повече, отколкото с който да е протест.
Някои от основоположниците на този жанр в музиката отдавна не са сред нас, но те са пример за това как до ден-днешен човек може буквално да върви с тях, слушалките в ушите много помагат за това. Интересно е колко близки могат да ти бъдат хора, които не просто не познаваш лично, но и с които ви делят светове. Винаги обаче можеш да се обърнеш към тях за съвет. Те ти разказват за живота, за несправедливостите в него и особено много за хубавите му черти. Учат те какво е болка и как да се справиш с нея. От тях знаем, че главата ни винаги трябва да е високо вдигната, но и да не се взимаме прекалено насериозно. Нито себе си, нито живота. Трябва и да се усмихваме, да не спираме да го правим, защото следват светли дни.
Сигурно ще е по-правилно да кажа, че тези хора ни мотивират, но те направо ни надъхват. Превръщат отчаянието в хъс, а бунта – в полет. А не е ли така с всяка форма на поезия всъщност?
Ако лириката е тъкмо това – поезия, която изразява чувствата и преживяванията на поета, то рапът не е ли ритъм и поезия в едно, един личен разказ за вътрешния свят на човека, който преминава през всичко външно къде с болка, къде с усилия, къде с безсилие? Това води до един много интересен въпрос, а именно – хип-хоп ли е Шекспир?
Двама съвременни български рапъри – Орлин Милчев - Атила и Николай Пенчев - NikiSan, изнесоха лекция по темата в рамките на Шекспировия фестивал в НБУ. С тях "Какво се случва" потърси допирните точки между музиката на съвременния бунт и класическите текстове на Шекспир. В предаването стана дума за паралелите между рап музиката, като част от хип-хоп културата, и творчеството на английския драматург и поет, и то от поетична, сюжетна и тематична гледна точка.
"Първата голяма стена е словото, езикът. Всеки млад човек, който се сблъска с Шекспир като театър, кино или текст и започне да го чете, изведнъж се шокира и си казва: "О, не, какъв е този език?! Не разбирам, объркан съм". И може би голямата ни цел, която искахме да преодолеем, беше да покажем, че всъщност езикът на Шекспир не е много по-различен от хубавата, стойностна – нова или стара – рап музика. От езика на рапа", обяснява Орлин Милчев - Атила.
Аз никога не спя, защото знае се сънят, че братовчед е на смъртта.
- Nas
Може би злоба аз сипя, а може би храна за духа.
- Eminem
Най-милостивият крал чрез сънищата с теб общува.
- RZA, Wu-Tang Clan
Този живот се оказва безпътен, умът ми размътен от призрачен тътен.
- Явката ДЛГ
Всичките тези цитати, които звучат "ужасяващо Шекспирово", само доказват, че езикът не трябва да ни плаши, а в самия Шекспир можем да открием и рап. Той всъщност е много познат на младото поколение – много повече, отколкото си мислим.
"Шекспир не е бил интелектуално упражнение за професори в Оксфорд и Кембридж, той е бил за масовата публика. Той е игран на площади и е бил за всички. Темите на Шекспир – освен власт, амбиция, ревност, както е в "Отело" – са и социални. Засягал е много социални проблеми, като расизма например. Расизъм имаме отново в "Отдело", но и във "Венецианският търговец", който сега се играе в Народния театър, където Самуел Финци е в ролята на Шайлок.
Откриваме социалната стълбица в пиесите на Шекспир. Големите монолози на крал Лир за какво са? Той в един момент казва: "Не ми трябва цялото богатство, не ми трябва семейството ми, дъщерите ми да ме атакуват заради това, което имам. Вижте как може да се живее без нищо. Вижте този просяк (който всъщност е един от другите персонажи, преоблечен като такъв) – той няма нищо и пак е щастлив, аз искам така да живея". Това е социален коментар на нивата в йерархията, това са и много съвременни теми", казва още Орлин Милчев. По негови думи тъкмо в това се откриват и паралелите с рап изпълнителите, които засягат същите теми в музиката си. Всичко според него е кръговрат от идеи, енергия и хиперлинкове, които, когато човек си подреди в съответния контекст, осъзнава, че не е случайна връзката между Шекспир и хип-хоп културата.
В рапа може да има агресия, но в тази агресия да живее поезия. Рапът може да бъде и много мелодичен и нежен. В комбинация с Майлс Дейвис или Хърби Хенкок той може да бъде и много джазов. Рапът може да бъде всичко, стига да бъде като категория естетизиран спрямо целта си. Той е и като терапия, чрез която се вглеждаш вътре в себе си и имаш възможността да изкараш истини, които не си подозирал, че носиш.
Рапът е огледало на човешката душа, която има своите кътчета тъмнина, но е и социален коментар.
"Словото е от първостепенно значение, особено в този наш жанр и тази култура. Наистина трябва да се използва по определен начин, да имаш ясна преценка и цел за това какво и по какъв начин искаш да кажеш. За мен ние сме като някакви алхимици, които си боравят с езика, защото той е един жив организъм. Дори в едно общество той се променя – има правила, които остават години след това, идват и други, защото това е нещо живо. Чрез словото ние достигаме до различни прозрения – дали за нас, дали за света около нас", обяснява и Николай Пенчев - NikiSan.
Чуйте отговорите в звуковия файл.
Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете, мимиките, позицията на тялото или напротив, то винаги издава истинските намерения, поне за тези, които могат да ги разчетат? Влияят ли ни невербалните послания в политиката несъзнателно, така че да..
От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в България. Провежда се на всеки три години и тази година е неговото 19-о издание. Фестивалният афиш включва 11 спектакъла на театри от Китай, Грузия и Естония, както и най-доброто, създадено от..
На 2 октомври от 19:00 часа на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в София Балетът на Държавна опера - Стара Загора ще представи своята най-нова постановка "Парижки нощи“. Спектакълът, поставен по повод 100 години Старозагорска опера от Донвена Пандурски – хореограф и режисьор, е впечатляваща балетна фантазия в четири..
С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на постановката по последната пиеса на руския класик е дело на Владлен Александров. "Това е един от шедьоврите на световната драматургия и беше време трупата на Врачанския театър да работи едно..
За Васил Н . Василев това са основните материали – светлината на свещеното и сянката на телесното. Градейки по особен, поетичен начин формите и пространствата с тях, ненатрапливо напомня за смисъла им на носители на сакралното и еротичното. Тази двойственост е в цялата изложба – в цикъла "Христос и блудницата“, в картините " Мъж със свещ..
Тази вечер (30 септември) в НБКМ, клуб "Писмена" ще се състои премиерата на книгата на Кирил Мерджански "Избрани епитафии от залеза на римската империя"...
Разговаряхме с проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество, точно по време на Деветнайсетия национален конгрес на тази..
Сопраното Антония Раднева, баритонът Алек Аведисян и пианистът Фридеман Зайцер представят на 30 септември камерния концерт "Пътищата на любовта". Около..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg