Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Даниел Симеонов: Изкуството е изключително важно за развитието на всеки млад човек

Даниел Симеонов завършва кинорежисура в Нов български университет. Следвал е също философия в Софийския университет и световно кино в Биркбекския университет в Лондон. През 2018 г. завършва лидерската програма за учители на фондация "Заедно в час", както и педагогика в Пловдивския университет. През 2022 г. е стипендиант по медийна грамотност на програма Фулбрайт и Държавния департамент на САЩ в университета Кент. От 2025 г. е член на Съвета на директорите на фондация "Заедно в час". 

От 2016 година до днес е учител в ОбУ "Неофит Рилски" в село Дерманци, като преподава английски език и кинознание на ученици от 2 до 9 клас.

От голямото кино към малкото село

Аз съм завършил кинорежисура, но преди това съм израснал в едно малко село в Северозападна България – Ъглен. Работих в корпоративния свят в София дълги години, след което се върнах на село и станах учител в съседното село Дерманци.

Отказах се от голямото кино, може би защото България не беше правилното място – не можех да правя кино по начина, по който искам. Това уча децата – киното не може да бъде направено от един човек, трябва винаги да има екип, трябва да се работи в сътрудничество. Аз така и през годините не успях да открия такъв екип, че да направя кариера в режисурата, така че се преквалифицирах в образователната сфера и сега успявам с децата да правя точно такова кино, каквото винаги съм искал: авторско, качествено, без компромиси.


Училището в Дерманци

Училището в селото е обединено – до 10 клас, така наречената първа степен на средно образование. В него учат предимно деца от Дерманци, Ъглен и няколко деца от Бежаново. Имаме около 200 ученици, предимно от ромски произход. 

Голямата част от живота си съм прекарал на село, така че не съм бил по никакъв начин изненадан от взаимоотношенията, от обстановката, от контекста на мястото, където отивам.

С киното в училище почти случайно започнах, да си призная, защото в началото нямах ясна визия, намерение и идея как да интегрирам моята професия и страст в учебния процес. Между първата и втората година, докато бях в програмата "Заедно в час", трябваше да направя един летен проект. И тогава Траян Траянов, основателят на Фондацията, ми подсказа да направя нещо, свързано с киното, как децата да учат чрез него. Свърза ме с организацията Arte Urbana Collectif, които единствени в България поставят кинообразованието на картата на образованието. Тази среща беше фундаментална за мен и оттогава не само аз съм партньор, но и училището е партньор с тази организация – Дерманци е като своеобразен хъб за кино, инициативи, дейности и проекти, които реализираме от 2017-а година. 

Децата и киното

Не само че се включиха лесно, но дори беше предизвикателно да ги отсея, защото има някакви логистични ограничения. Има много желаещи, а не може всички да учат кино и само да преподавам кино. Киното има една предиспозиция и директна връзка с младите хора, тъй като е създадено от движещи се образи, а всички млади хора са заобиколени непрекъснато от образи в своето ежедневие. Така че това беше естествен преход. 


Филмите и процесът на работа

Това е много интересен, важен и фундаментален въпрос, който ми задавате. Заниманията с кино в Дерманци са в контекста на различни проекти и инициативи, като всяка от тях има своите особености и специфики. Общо взето подходът ни към кинообразованието е така нареченият хоризонтален подход, за който говори френският кинокритик Ален Бергала, с когото моите ученици имаха възможност да се срещнат в Париж. Идеята на този подход е например заедно с учениците да гледаме филм и заедно да откриваме смисъла му и неговите послания. Тоест това не е лекция по кинознание, в която аз влизам и им обяснявам този филм. Ние заедно търсим и много често съм изненадан от техните реакции. Киното е педагогически инструмент, сама по себе си една прожекция нищо не означава. Последните анализи на програмата "Пиза", оповестени от Министерството на образованието, всъщност много ярко, ясно и недвусмислено кореспондират с това, което правим в часовете по кинообразование: развиване на критично мислене, развиване на меки умения и така наречения компетентностен подход, въображение, творчески умения, социално-емоционални умения.

Ние не правим просто така филми, това за нас е антипродуктивно. Концепцията е по-скоро да задаваме така наречените правила на играта.

Процесът завършва с представяне на филма на международна сцена, идеята е, че ние работим за преживяване. В никакъв случай не става въпрос да кандидатстваме за някакви награди. Целта е срещата с автентичното изкуство, важен е пътят, който ще извървим, докато правим филми - да опознаваме себе си и света чрез киното, да се научим да работим заедно в екип, тогава автоматично започват процеси на взаимно разбирателство, на взаимна отговорност и това променя динамиката на отношения между децата и съответно в класната стая.


Промяната

Надявам се, че променям нагласата към истинското, автентичното изкуство, трабва да се разбере, че изкуството е нещо изключително важно за развитието на всеки млад и не само млад индивид. И да разграничаваме кое е естетично и кое не е. Защото светът, в който живеем, е завладян от чалга във всичките възможни нейни проявления, не само музикални.

Не съм оптимист не по отношение просто на образованието, а по отношение на цялостната обществена ситуация, която в момента поражда тревожност с всички решения, които се вземат. Най-проблематично е не това дали ще се учи религия или ще има оценка за дисциплина в училище - предполагам, че винаги има аргументи за това. Въпросът е, че тези решения се вземат изключително некомпетентно, не са базирани на никаква форма на статистика, не са коментирани, не са изговорени и по-скоро почиват на политически намерения, отколкото на образователни нужди.

Цялото интервю с Даниел Симеонов може да чуете в звуковия файл.

Снимки: ФС на ОбУ "Неофит Рилски" - село Дерманци
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Къде се намира "изгорялата планина"?

Многобройни черни кратери, върху които не расте нищо, а земята е е покрита с потоци застинала лава и тъмна вулканична пепел. Това са част от пейзажите, които могат да се видят в геоложкия парк Кула-Салихли в провинция Маниса в Западна Турция. Геопаркът обхващаща площ от близо 300 кв. км., като интересното е, че природният парк все още не е много..

публикувано на 28.06.25 в 12:15

Математика без граници

Повече от 1200 ученици ще участват във финалното състезание на 12-ото издание на Международния турнир "Математика без граници", което ще се проведе в Несебър. Подробности разказва организаторът на турнира Любомир Любенов в предаването "Следобед за любопитните". "Сред претендентите за медали са 758 финалисти от над 150 училища в България. В Несебър..

публикувано на 27.06.25 в 10:10

Световни специалисти обсъждат в София ключовата роля на изкуствения интелект

На 26 юни София отново е домакин на едно от най-очакваните събития в света на иновациите – Webit 2025: Web3 and Human-centered AI Edition . Това е ден, посветен на бъдещето, който събира на сцената едни от най-ярките умове в бизнеса и представители на водещи компании в света, политици, медии и предприемачи, които ще обсъдят последните новости в..

публикувано на 26.06.25 в 14:21

Имена на светци в наименованията на билките в полския и българския език

Според народната традиция 24 юни, наричан Еньовден, е свързан със старинни ритуали за плодородие и здраве, популярен е и като празник на билките. Според църковния календар 24 юни е Рождество на св. Йоан Кръстител, Предтеча на Спасителя, а Еньо е един от народните варианти на името на св. Йоан. В облика, ритуалите и паметта за този ден се преплита..

публикувано на 25.06.25 в 12:14
Веселина и Донко Филипови

Веселина Филипова и нейните пътешествия по света

"Човекът на път гледа света с жадните очи на дете. Защото всеки е Колумб, пътувайки. И няма пътешественик, който да не гори от желание да сподели откритията си из удивителната планета, която обитаваме.  Тази книга е точно това: един въодушевяващ средиземноморски полъх, който Веселина Филипова споделя с читателите си", пише журналистката и..

публикувано на 25.06.25 в 10:02