Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Съвременните театрални измерения на трагическото в афиша на "Варненско лято" 2025

Как съвременната сцена употребява класическите трагедии?

4
"Орачът и смъртта"
Снимка: viafest.org

Международният театрален фестивал "Варненско лято" е еталон за време-пространство, което показва най-доброто от българската и международна театрална сцена през изминалия сезон – от съвременни интерпретации на антични трагедии до документален театър. Докато зрителят разглежда програмата, забелязва, че "Варненско лято" включва образци на античната трагедия, но и еталони на модерното трагическо.

Ключовите заглавия на античността "Едип цар" от Софокъл и "Медея" от Еврипид, късносредновековния диалог на Човека със Смъртта на Йоханес фон Тепл в "Орачът и смъртта", абсолютната емблема на ренесансовата трагедия и изобщо на трагедийното творчество, а именно – Шекспировия "Хамлет" – всички те са прочетени от хоризонта на съвременността. Усещане за трагедията на ежедневието и трагически предчувствия за утрешния ден се долавят и в "Трамвай "Желание" от Тенеси Уилямс и "Майка Кураж и нейните деца" на Брехт.

Подобни проекции обаче могат да бъдат открити в почти всички спектакли, представени на сцената на "Варненско лято" 2025. Това води до въпроса какви са съвременните театрални измерения на трагическото и как съвременната сцена употребява класическите трагедии?

Теоретичната дискусия, която ще се проведе на 8 юни, ще застъпи именно този въпрос за съвременните театрални проекции на трагическото.

Дни преди нейното начало в "Какво се случва" театроведите проф. Николай Йорданов, директор на Международния театрален фестивал "Варненско лято", чието 33-то издание ще продължи до 11 юни, и проф. Камелия Николова, модератор на предстоящата дискусия, въведоха слушателите на програма "Христо Ботев" на БНР в темата.

"Идеята за трагическото се избистри, когато събрахме всички спектакли, които сме гледали на сцените в Европа или са достигнали до нас на запис, както и българската селекция. Наистина освен тази базисна тема се очерта и една регионална сфера, в която са разположени спектаклите – и това е Югоизточна Европа, или Балканите. Много се радваме, че имаме и копродукции. Например театърът от Черна гора, от Цетине – това е старата столица – е поканила тандема Явор Гърдев и Никола Тороманов, които са реализирали спектакъл върху млад черногорски автор. Това ще бъде първото гостува на черногорски театър в България. 

От друга страна, местният театър във Варна има продукция с един от големите румънски режисьори Габор Томпа. В същото време Народният театър, който сме поканили с "Медея", ни насочи към друг спектакъл на знаменитото дуо Деклан Донелан и Ник Ормерод, които пък в Крайова, пак в Румъния, са поставили "Едип цар" от Софокъл. Те искат да направят като диптих, цялостно преживяване за зрителя в една вечер. Към това трябва да прибавим и един гръцки документален спектакъл, много интересен. Той е за отговорността на местната общност към един много голям проблем по време на Втората световна война, а именно – изселването на евреите към лагерите на смъртта. 

Тези "96%", както е заглавието, всъщност касаят именно унищожението на 96% от това население. Един спектакъл, в който ще намерим някакви паралели и с българската действителност по това време. Във всичко това ние намерихме общи вектори, по които тръгнахме и подредихме програмата на фестивала", разясни проф. Николай Йорданов.

Трагическите текстове кондензират темите на човечеството, които са го вълнували през различните периоди на неговото съществуване.

"Видяхме, че тази тема е много силно застъпена, т.е. в нашето много напрегнато съвремие в последните години, когато се случват толкова катастрофични събития по света – противоречия, войни, раздори – всъщност се оказва, че по един или друг начин трагическото много силно прониква в театъра, който по начало е много рефлективно изкуство на съвременността, на онова, което се случва около него, на живота в обществото. Точно така тази година решихме, че най-съществената тема, която я има почти във всички спектакли, е важно да я теоретизираме, да поговорим върху нея, да видим как тя отеква в живота на обществото и кои от тези представления са направили най-силно впечатление", обясни и проф. Камелия Николова.

В античните трагедии откриваме истински трагическото, което във всички времена е неразрешим конфликт.

Какво правим обаче, когато това, което ни се случва в живота, няма решение, а светът е разглобен?

"Това е най-хубавото на тези текстове и на театъра и затова ми се струва, че докато има общество – ще има и театър. Не може без него, защото той ни позволява да сложим някак си огледало пред себе си и да ги видим. Да ги осмислим, да се опитаме да ги подредим, да ги потиснем и да им търсим решение. Точно това е най-важното – че трагическото се случва, когато човек се поддаде на атавистичните си страсти, когато се върне към първоначалните си инстинкти и тези ирационални неща в него", каза още проф. Николова. Според нея разумът е ключът ги разбирането за живота.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.

Снимки – viafest.org

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоянка Балова

Стоянка Балова: Най-важният фактор от невербалното общуване е интонацията

Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете, мимиките, позицията на тялото или напротив, то винаги издава истинските намерения, поне за тези, които могат да ги разчетат? Влияят ли ни невербалните послания в политиката несъзнателно, така че да..

публикувано на 01.10.25 в 17:15

"Златният делфин" вдига завеса за 19-и път във Варна

От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в България. Провежда се на всеки три години и тази година е неговото 19-о издание. Фестивалният афиш включва 11 спектакъла на театри от Китай, Грузия и Естония, както и най-доброто, създадено от..

публикувано на 01.10.25 в 13:10

Балетният спектакъл "Парижки нощи" гостува на "Софийски музикални седмици"

На 2 октомври от 19:00 часа на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в София Балетът на Държавна опера - Стара Загора ще представи своята най-нова постановка "Парижки нощи“.  Спектакълът, поставен по повод 100 години Старозагорска опера от Донвена Пандурски –  хореограф и режисьор, е впечатляваща балетна фантазия в четири..

публикувано на 01.10.25 в 12:35

Чеховата "Вишнева градина" с премиера във Враца

С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на постановката по последната пиеса на руския класик е дело на Владлен Александров. "Това е един от шедьоврите на световната драматургия и беше време трупата на Врачанския театър да работи едно..

обновено на 01.10.25 в 11:36

Сакрално и еротично в картините на Васил Н. Василев

За Васил Н .  Василев това са основните материали – светлината на свещеното и сянката на телесното.  Градейки по особен, поетичен начин формите и пространствата с тях, ненатрапливо напомня за смисъла им на носители на сакралното и еротичното. Тази двойственост е в цялата изложба – в цикъла "Христос и блудницата“, в картините " Мъж със свещ..

публикувано на 01.10.25 в 11:36