От Европейския съюз годишно се изнасят над 2 милиона селскостопански животни по суша и море, голяма част от които преминават през България като външна граница на Общността. Според европейското законодателство, независимо че животните се транспортират към трети страни, трябва да бъдат спазени определени изисквания - в камионите или корабите да има достатъчно място, да имат достъп до вода и храна, да не е прекалено горещо или студено и на всеки 8 часа път те да бъдат разтоварвани за почивка.
Поредното разследване на Енимълс Интернешънъл, Animal Welfare Foundation и обединението Еврогрупа за животните за периода юни 2016 - февруари 2017 година обаче показва, че изискванията се нарушават както в България, така и в други страни от ЕС. Природозащитниците казват още, че някои от животните умират по време на път заради лошите условия в камионите и корабите. Какви са нередностите, установени на българо-турската граница при "Капитан Андреево" - "Капъкуле", обясни Явор Гечев от фондация "Четири лапи":
Има констатирани случаи на камиони, които са чакали до 40 часа, преди да им бъдат обработени документите и да напуснат страната. Тук говорим наистина за месеците, когато е най-горещо. Много често камионите, с които се превозват животните, не отговарят на изискванията за превоз на животни или пък се качват прекалено много животни и те нямат пространство, или не се почистват, понеже не се разтоварват животните. Тези животни седят във фекалиите и урината си, които се натрупват понякога и със седмици.
Габриел Паун от Енимълс Интернешънъл, който е бил част от разследването, каза за "Хоризонт", че контролът на транспорта на животни от страна на отговорните институции в страните членки на Евросъюза, на практика, не се осъществява:
Бих казал, че липсата на контрол е твърде меко казано. Никъде не срещнахме и следа от мониторинг и контрол. На практика, това не съществува. Не само че законодателството е непълно, но и не се зачита.
Явор Гечев от "Четири лапи", коментира, че Българската агенцията по безопасност на храните не контролира ефективно транспорта на животни:
Притеснителното за нас като българска организация е, че контролът от българска страна, на камионите с животни, които излизат от България, е изключително занижен. Данните от проверките на Българската агенция по безопасност на храните сочат, че за последния доклад, който е изпратен до Европейската комисия за 2015 година, от всички проверки наложените санкциите са под 100, а извършените проверки на транспорт на животни в страната и на граничните пунктове са може би над 5000. Същевременно организациите, които правят мониторинг на границата, твърдят, че около 70% от камионите, които напускат Евросъюза през "Капитан Андреево" - "Капъкуле" са с някакъв вид нарушение на европейския регламент. Това е доказателство, че Агенцията по храните не упражнява достатъчно ефективен контрол. Проблемът не е само в България, проблем има и в другите страни.
Заместник-изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните д-р Петя Петкова отрече обвиненията и каза, че повечето проблеми се появяват в ничията земя между България и Турция:
В никакъв случай не можем да се съгласим с твърдението, че контролът е занижен. Да, има проблеми. Много често се констатират несъответствия по време на дълги пътувания. България е в непрестанен мониторинг от страна на Европейската комисия специално за контрола, който осъществяваме. Много често тези снимки, които са посочени в доклада, се правят на ничия земя, тоест това са вече животни, преминали проверка на изходен пункт "Капитан Андреево” и след това преминават на турска територия, но има някакъв проблем, най-често с документите, и тези пратки не се допускат на територията на Турция.
Габриел Паун разказа още, че в хода на разследването са заснети жестокости по време на клане на животни в държави като Палестина, Йордания, Либия, Турция, Египет:
Видеата показват животни, провесени за задните си крака, окачени с вериги или въжета за тавана. Те изглеждат напълно ужасени. В повечето случаите имат множество порезни рани по вратовете. Този начин на клане е против закона, против всяка религия. Това е продължително страдание, което е наистина незаконно и ненужно.
За да се гарантира хуманното умъртвяване на животните и да се избегне стреса им при транспортиране, природозащитниците предлагат изменения в европейското законодателство - забрана за превоз на животни на дълги разстояния и замяната му с транспорт на охладено или замразено месо, като клането да става най-близо до фермата, в която са отгледани животните.
Габриел Паун посочи какви са другите мерки, които трябва да се предприемат в краткосрочен план:
Европейската комисия и страните членки, включително България, трябва да осигурят по-добър мониторинг. Трябва да има винаги ветеринар на борда на кораб, който напуска европейска страна. Вече е започнала ревизия на регулация 1 от 2005 година относно транспорта на живи животни в рамките на ЕС и извън него. Тази ревизия до момента е подкрепена от земеделските министерства на Австрия, Германия, Белгия, Холандия, Дания и Швеция.
От Еврогрупата за животните призовават своите съмишленици да участват в подписка в интернет, която се нарича stopthetrucks.eu, с искане за забрана на транспорта на селскостопански животни на дълги разстояния.
В Ренсбург, Германия на вчерашните избори 481 наши сънародници са упражнили правото си на вот. Това съобщи пред БНР д -р Антоанета Тончева, доброволец и член на избирателна комисия. ПП-ДБ печели най-много гласове в Германия Над 146 000 души са гласували в чужбина "Имахме и машинно гласуване, и с хартиени бюлетини. Валидните гласове са..
Общинската избирателна комисия в Стара Загора е освободила член на Секционна избирателна комисия в града заради несъвместимост. В мъглижкото село Юлиево след сигнал от един от кандидатите за кметове в джипа на съпругата на негов конкурент бяха открити избирателни списъци. След подаден сигнал от една от политическите партии, че съпругата на кандидат..
ЦИК ще извърши проверка на всички регистрирани за участие в изборите за общински съветници и за кметове кандидати дали отговарят на изискванията. Това ще се случи до 10 часа на 28 ми септември, ден преди началото на предизборната кампания. Говорителят на ЦИК Росица Матева обясни, че ще се проверява и дали кандидатите нямат влязла в сила санкция за..
Властите трябва да работят по-активно за отстраняване на купения вот и да подобрят правната рамка за провеждане на предизборна кампания, заяви в интервю за БНР Нина Суомалайнен, ръководител на мисията от наблюдатели от Службата за демократични институции и права на човека на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа. Според..
В област Ловеч на предстоящите на 14 ноември избори за президент и вицепрезидент и народни представители в 176 от общи сформираните 269 секции ще се гласува машинно. Това стана ясно на проведената днес работна среща, свикана от областния управител на Ловеч Светослав Славчев, с участието на директора на ОДМВР – Ловеч Станислав Великов и председателя на..
Гласуване по настоящ адрес в изборите на 27 октомври 2024 г.
Гласуване на избиратели с увреждания в изборите на 27 октомври 2024 г.
Кой има право да гласува в изборите на 27 октомври 2024 г.
Гласуване с хартиена бюлетина в изборите на 27 октомври 2024 г.
Гласуване с машина в изборите на 27 октомври 2024 г.
Адрес: гр. София, бул. "Шипченски проход" 69
Тел: + 359 2 9708810
Факс: + 359 2 9733769
E-mail: office@cem.bg
www.cem.bg
Българско национално радио © 2020. Всички права са запазени.