Протест на жителите на Своге ще се проведе тази вечер от 17 часа на мястото на автобусната катастрофа, при която загинаха 17 души, а 21 бяха ранени. Хората ще блокират натоварения участък, недоволни от лошото му състояние. Според тях, въпреки ремонта, извършен от "Трейс груп" преди две години, трасето е опасно, с лошо поставен асфалт и липса на сигурни предпазни съоръжения.
Шофьорът на автобуса Григор Григоров ще застане днес пред Софийския окръжен съд по искането на прокуратурата да бъде задържан за постоянно под стража. Той е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост на 17 души и нанасяне на телесни повреди на други 21.
Този път недоволството след поредната трагедия няма да трае три дни и ще доведе до позитивни резултати. Това заяви в предаването "Преди всички" представителката на протестиращите жители на Своге Лилия Георгиева.
„Би трябвало един строител, един надзорник и един възложител да си поемат тази отговорност, а не да се крият и когато ги дават по новините, да са едни наперени и със самочувствие, все едно не се е случила трагедия. Ние – жителите, искаме да знаем кой е виновен“.
В случаи като трагедията край Своге вината се понася най-много от държавен служител на ниско ниво, а всъщност трябва да се търси на най-високо, заяви депутатът от БСП и член на транспортната комисия в НС Димитър Данчев.
Социалистите поискаха оставката на правителството заради тежката катастрофа.
„В публичното пространство се появиха всякакви експертизи, технически детайли, всякакъв род данни, за да изчезне от съзнанието ни фокусът върху най-важното - корупцията, от която се храни това управление - пътят да не е в експлоатация почти две години, след като е направен, да говорим за спестени качествени съставки за асфалтовото покритие, да има десетки жалби и сигнали и практически никаква адекватна реакция от нито една държавна институция. Фактите сочат, че АПИ е сигнализирана поне седем пъти, изпращали са писма, в които предупреждават, че участъкът е проблемен, че там има катастрофи, че има ранени и загинали хора. Тук излиза най-важният въпрос – какво е правила АПИ?. Писали са едни писма до фирмата – изпълнител и с това са смятали, че ангажиментът им е приключил…“.
В предаването „Преди всички“ експертът по пътно строителство инж. Константин Жипонов коментира изнесените от МРРБ данни, че съдържанието на асфалта по отсечката е намалило сцеплението му, а фирмата-строител "Трейс“ - Своге може да е фалшифицирала подадените данни. Според него обществените поръчки са от особено голямо значение, а държавната стратегия в пътното строителство предполага избиране на фирми-изпълнители, които дават най-ниска цена и това може да доведе до трагедии като автобусната катастрофа край Своге.
„Тези, които са оферирали, те трябва да останат на тази цена, на която са оферирали, а за да стигнат до нея, те просто трябва да редуцират изискванията и към материалите, и към тяхното количество“.
Жипонов заяви, че има проблем и с надзора на такива поръчки.
„Този стремеж към най-ниска цена се отнася не само за строителите, но и за надзора. Надзорът да има няколко обекта, за да може да си докара парите, т.е. те работят на няколко обекта едновременно. Това влошава качеството на тази надзорна дейност и надзорникът няма как да си реализира неговата дейност по контрола на качеството на строителните работи“.
Според него трябва да се възстанови строителната практиката от недалечното минало.
„Да си има авторски надзор, да има ясна граница между проектанта и строителя, за да може проектантът независимо да си определя неговите изисквания, да одобрява и да приема това, което подлежи на тази дейност. Сега тази независимост е размита и практически я няма. Все повече и повече се неглижира“.
Интервюто на Лора Търколева с инж. Константин Жипонов, Димитър Данчев и Лилия Георгиева можете да чуете в звуковия файл.
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478