„След дългите години на политическа криза и липса на ясна посока на управление, това представляваше до голяма степен и тормоз върху Брюкселската администрация. А и големият отсъстващ от големите решения сме ние – България. Според мен въпроса по-скоро звучи по обратния начин – дали можеше да продължаваме да имаме такава политическа криза още години напред и колко възможности пропускахме всъщност от Европейската солидарност?
Ние се намираме в ключов етап от развитието на Европейския съюз, когато се оформя бъдещето на Европейската архитектура за сигурност. Това включва не просто идеи, за това как ще изглежда Европейския съюз през следващите няколко години, а цели доктринални концепции за развитието на съюза за следващите 20 – 30 години“. Това каза в ефира на Радио Кърджали българският евродепутат Илхан Кючюк за сформирането на ново мнозинство на парламента и на правителство на България.
Евродепутатът уточни, че е важно позиционирането на страната ни и допълни:
„Така наречените лесни пари, с които бяхме свикнали в България ще приключат, защото ще има много по-сериозен обвързващ характер на реформи и най-вече на критерии, които покриват демократизацията и върховенството на правото с парите по структурните и кохезионните фондове. Нещо, което видяхме по плана за устойчивост, а това определено е проблем за България.“
Като трите най-важни неща, които трябва да се променят в реформите на съдебната система в страна, Кючюк посочи, че трябва да има справедливост, която да минава през кадрови назначения, които да не са зависими от олигархични интереси и поясни:
„Не може Висш съдебен съвет с изтекъл мандат да взема важни решения за Върховния административен съд, за избирането на негов председател и на главен прокурор.“ Според него това е една от причините да се заяви категорично, че трябва да има правителство – да се успокои държавата, да се премине към избирането на регулаторни органи, които да минат мандат, всички тези назначения през процедура, която да бъде достатъчно ясна, доказваща необвързаност на хората. А като най-важен компонент той заяви, че трябва да има хора с гръбнак да устояват на различните напъни да бъдат вкарани в едно или друго политическо русло.
Илхан Кючюк подчерта, че не на последно място е нужна компетентност и добави:
„Когато говорим за правосъдна система, мисля че приоритета е един – как гражданите да получат по-голяма справедливост.“
- Господин Кючук, как отекна в Брюксел сформирането на ново мнозинство и съответно на пра-вителство на България?
-Определено се приемат добре, защото след дългите години на политическа криза и липса на ясна посока на управление, това представляваше и до голяма степен тормоз върху брюкселс-ката администрация. А и големият отсъстващ от големите решения на Европейския съюз сме ние, българите . И според мен въпроса звучи по обратния начин - дали можем да продължа-ваме да имаме такава политическа криза още години наред и колко възможности пропускахме всъщност от европейската солидарност. Ние се намираме в ключов етап от развитието на Европейския съюз, когато се оформя бъдещето на европейската архитектура. Това включва не просто идеи за това как ще изглежда Европейският съюз през следващите н яколко години, а цели доктринални концепции за развитието на Съюза за следващите 20 години. Тук е много важно позиционирането на страната ни. Предстоят важни дебати за бъдещето на многогодишната финансова рамка по всяка вероятност. А така наречените лесни пари, с които бяхме свик-нали в България- те приключват, защото ще има много по-сериозен, обвързващ механизъм на реформи и най-вече на критерии. Които покриват демократизацията и върховенството на пра-вото с парите по структурните и кохезионните фондове. Нещо, което видяхме и по Плана за възстановяване и устойчивост. А това определено е проблем за България.
- От многото говорене за реформа в съдебната система сякаш обикновените слушатели загубиха представа за какво става въпрос. Всъщност какво трябва да се направи? Вие бихте ли посочили 3-те най-важни неща, които трябва да се променят?
- На първо място да има справедливост. Тази справедливост минава през кадрови назначения, които не зависят от олигархични интереси. Не може Висш съдебен съвет с изтекъл мандат да взема важни решения за Върховния административен съд, да не говорим за избирането на не-гов председател и на Главен прокурор. Това едно към едно са причините ние да заявим кате-горично, че трябва да има правителство, да се успокои държавата, да се премине към избирането на регулаторни органи, които да имат мандат. Да минат всички тези назначения през процедура, която да бъде достатъчно ясна, доказваща необвързаност на кандидатите и най важ-ното да има хора, които с гръбнак да устояват на различните напъни да бъдат вкарани в едно или друго политическо русло. И не на последно място, разбира се, компетентност, когато гово-рим за правосъдна система. Мисля, че приоритет номер едно е как гражданите да получат по-голяма справедливост и това минава през бързо правораздаване. Но всичко това, не случайно започнах с Висшия съдебен съвет, минава през орган, който има професионално отношение и не се поддава на политическо влияние.
- Но това минава и през промени на цялото законодателство, свързано със съдебната ни система. Дали ще имате време за него?
- Има много опити да се направи промяна на законодателството. Въпросът е да се гледат в една посока и не е задължително законодателство, което се променя, да бъде добро. А мен ми се струва, че за да се види с ефект от едно законодателство трябва да се изчака известно време и да се направи оценка на въздействието. Неслучайно и в Европейската комисия тази идея сякаш набира по голяма сила и това е за доброто. Не може да се произвежда постоянно законодателство, което не отговаря на очакванията на гражданите, защото институциите не бива да се превръщат във фабрика за законни, ако не знаят предварително накъде отива всичко това и след година или две какво да се очаква.
-Преживяхте турбуленции в АЛДЕ във връзка с тези събития, които се разиграха в ДПС. Как се отрази това на имиджа и на ДПС, и на България?
- ДПС е стабилна партия, която се познава от нашите европейски партньори. А и не случайно преди повече от 20 години европейското семейство на либералите и демократите е решило да приеме в редиците си Движението за права и свободи. За да има и такъв тип хартия, която е тръгнала от болката от Възродителния процес. Забележете обаче и това е много важно да се говори, включително и в област Кърджали , където са основните вашите слушатели. Без да търси противопоставяне. Без да търси реванш. И да разшири това пространство на демократизация не само в България, а и в страните от Западните Балкани. ДПС е припознато с тези основни демократични маркери и неслучайно получи това място. През годините не представляваше просто България, а и се даваше възможност на представители на ДПС, включително и в мое лице , да бъдат изразители на по-широките интереси, на различни права и свободи, които отиват отвъд тясното разбиране ,основно маркирани през 20 ти век.. Но те се развиват във времето и изискват поглед, който е насочен към 21 век и се търси съответно необходимите гаранции за защитата им, но и в същото време необходимата среда за тяхното развитие в един многополюсен, многообразен свят.
Никога не е имало съмнения в средите на либералите, но винаги имаше съмнения върху личността на Делян Пеевски. Ние сме си, както се казва по народному, изсърбали попарата докрай. Защото през годините сме неглижирали този въпрос. Не сме чули достатъчно ясно какво ни се казва. Не сме искали да го приемаме, защото сме мислили, че някак политическите опоненти искат да навредят с това на нашето единство и така нататък. Но в крайна сметка, когато трябваше да се вземе решението, либералите не се поколебаха и казаха – „ Да, с вас може да продължим много, но с Пеевски не можем да продължим. Щом той краде марката на ДПС, щом всички тези идеи, които са в генезиса на ДПС биват по някакъв начин отслабвани. Решението им беше това. И не просто в АЛДЕ. Всички либерални структури от комисията на регионите. Това е последното решение в съвета на Европа преди това миналата седмица.
Без ДПС това правителство нямаше да съществува. Вие сте част от управляващата коалиция. Обикновено такава позиция носи имиджови щети. Делян Пеевски е в опозиция. Дали пък това няма да му помогне?
Ние осъзнаем отговорността си. Една от причините да влезем в управление беше да успокоим средата. Защото България не може да продължава да бъде в следващият и в следващ избор. Това беше първият ни аргумент и това е държавнически аргумент. Вторият ни аргумент е да спрем противопоставянето на места, защото служебното правителство се използваше като политическа бухалка. В 21 век да казваш на хората, че ако изберат. Пеевски ще имат хляб и бизнесът им няма да бъде затворен, че тефтерът с версията няма да бъде проверяван или обратното, че ако не си с Пеевски тогава ще ядеш бой до дупка и камшиците на държавната власт ще оставят своите следи върху теб. Това ни беше втората причина. И третата е не по- малко важна - да потърсим законодателни механизми. Да потърсим ясни прозрачни прости процедури, през които тази нелегитимна власт на Пеевски да я намалим. Да, разбираме че това не е по силите на само една партия , а по силите на цялото пространство и неслучайно още от 1вия ден настояхме останалите политически партии да се определят къде се намират в това нещо. Защото това не е битка между Доган и Пеевски, както много просто се представя. Тя е битка между различни модели на управление. Единият на завладяната държава, на скритите зависимости на узурпирането на властта в едни ръце. Други е властта на публичността. Тол-кова дава гражданина, толкова доверие си получил от избирателя и може да се разпростираш спрямо твоята политическа подкрепа. Не повече, защото противното означава разрушаване на основни демократични принципи.
Уверени сте, че Пеевски няма да управлява индиректно чрез други партии, чрез заместник министри или чрез регулаторни органи ?
Краткият ми отговор ако искате - Не, не съм уверен, но това не ме спира. Заедно с моите колеги заложихме механизми за изграждане на такова мнозинство и консенсус, а всъщност е нещо, което трябва да продължи, защото колкото и да бъде критикуван, така нареченият санитарен кордон, той сработи. Работи на национално ниво. Вижте днеска, неговите хора ги няма. Няма ги в ръководствата на комисиите няма ги в европейските структури. Кордонът сработи в национален и международен план. Да, но това е система, която е изграждана и тук Вие сте прав със своето съмнение. Тази система е изграждана през годините и нейното разрушаване няма да бъде лесен процес. Ако искаме обаче да бъде заздравена българската държавност, а страната ни да има друг образ, държавните институции да не бъдат бухалки в нечии ръце, а да се използват само в легитимен интерес на страната – това е пътят. А пък и няма друг път. Неслучайно ние сме казвали- няма връщане назад за нас ,тази битка ще продължи, защото тя е свързана с нашето ДНК на защитници на правата и свободите на български граждани, което е в съвременен план означава и отстраняването на туморите, които ограничават тези права и свободи.
- И понеже говорим в момента в ефира на радио Кърджали ще ви задам така един въпрос на обикновените хора, които традиционно през десетилетията гласуваха за ДПС и които сега все още не могат да разберат напълно какво се случи , че тази партия да се разцепи на две. Възможно ли е помирение и на каква цена?
Помирение с биячите, помирения с изнасилвачите на демокрацията в Европа, узурпаторите на публична власт? Разбира се, ние как сме го казвали и продължаваме с яснота да го казваме. Не, няма как да има с тези хора каквото и да е било съглашателство, да не говорим за помирение. Но с обикновените хора, които бяха подложени на огромен натиск. На тези. които им бяха бутани бележки или снимчица с физиономията на Пеевски в топлия обяд и бяха заплашвани, че ако не гласуват за него, ще им бъде спрян топлия обяд, супата, хляба. С тези хора, разбира се, ние споделяме общо пространство и общо разбиране. Нашата битка е за тях, да ги освободим от оковите на тази завладяна държава, за да не ги тормози на всяко едно ниво - на местно, на регионално и на национално. Това е смисъла на политиката да направи едно пространство по-свободно и да въвлича хора със себе си. Повече хора да повярват. Аз мисля, че отстраняването на Пеевски има много положителни елементи от гледна точка на националната сигурност. Най-вече от гледна точка на избирателите на ДПС. Виждате ние само с един избор, който проведохме, това ни направи легитимни политически субекти. А преди 3 - 5 -10 години, когато той ни лежеше върху раменете, това не беше възможно. Основната причина да не влезем в управлението на страната винаги се посочваше. И това беше Пеевски - няма как да управлявате с него заради санкциите, които му наложиха, заради публичния образ, заради блоки-рането му на публичната власт в страната. И ние си платихме тежката цена за това. Политически и морално. Дори и човешки.
Предстоят интересни месеци не само в политиката на страната, но и вътре в ДПС. В крайна сметка оптимист ли сте за това правителство? Нека да се върнем към първия въпрос, все повече се чуват гласове, че то може би ще изкара пълен мандат.
То трябва да си свърши работа самото правителство. Да разчисти тези гнили ябълки, да създаде механизми да не влязат нови, защото няма никаква гаранция, че модели като този на
Пеевски няма да се промъкнат през уязвяването на институциите и през корумпирането на определени фигури. И всички механизми, които вече станаха широко достояние на българското общество. Да създаде условия за справедливост, защото в нито едно правителство гражданите не вярват, ако то не е справедливо и да решава належащите проблеми, които са немалко - тежки социални, образователни, здравни. Без да се колебае в посоката. Тя трябва да бъде реформаторска. Всяко едно правителство трябва да въведе нови идеи. И ние за това сме влезли в него от подкрепящото мнозинството. А иначе за ДПС съм още повече оптимист, защото виж-дам млади хора, хора, които са били политически апатични, хора, които са ни мразили дори, бих казал, днес протягат ръка, искат да споделят своите идеи да се превърнем в партия общностна, защото в 21 век общностите вземат големите политически решения. Да, пътят ще бъде труден. Той ще има своите приливи и отливи. Ако искате ще се изкачваме, ще падаме, но ще го извървим този път заедно, защото волята за промяна и волята за това да бъдеш такъв какъвто си, е по силна от всичко.
Чуйте целия разговор на Красимир Ангелов с Илхан Кючюк в прикачения звуков файл.
Създадена преди 15 години, „Групата на Кърджали и областта“, се оказа недостъпна за хилядите си членове. Причината – била е спряна от администраторите на социалната мрежа, в която е създадена. Става въпрос за цензура, коментира за Радио Кърджали Георги Кулов, журналист и администратор на групата. Това го установихме особено при..
Софийският административен съд започна разглеждането на делото, в което държавата и неправителствена организация обсъждат дали Законът за здравето създава дискриминация спрямо пациенти въз основа на възраст или вид увреждания при заплащането на лечение. Спорът касае пациенти с редки заболявания или с редки форми на чести заболявания, които след..
Социалният министър Борислав Гуцанов съобщи, че идеята за поставяне на таван на надценките на основни хранителни продукти все още не е била обсъждана с партньорите в управляващото коалиционно правителство. Той добави, че не счита това за пряка намеса на държавата в пазара, въпреки опасенията, изразени по-рано от премиера Росен Желязков. От..
Кметът на община Ардино, инж. Изет Шабан, проведе редовната си месечна работна среща с кметовете и кметските наместници от населени места. В събитието участваха и представители на различни институции и организации, сред които д-р Георги Грозев, директор на Областната дирекция по безопасност на храните в Кърджали, както и ветеринарни лекари и животновъди..
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев прие да промени предложената план-прием за учебната 2024/2025 г. от Регионалното управление на образованието в Смолян. Броят на паралелките в ЕГ „Иван Вазов“ и ППМГ „Васил Левски“ ще остане същият. Това стана ясно след среща с министъра, организирана от кмета Николай Мелемов. На срещата, проведена..
С измененията в Наредба 3, обнародвани в Държавен вестник, отпада изискването за предоставяне на "контактна бележка" при отсъствие на дете от детската градина за повече от десет дни или при постъпване в заведение на деца над 3 години. Бележката, която удостоверява здравословното състояние на детето и липсата на контакт със заразни болни, вече не е..
Властите в страната предупредиха за опасно предизвикателство сред тийнейджърите в социалната мрежа "ТикТок", свързано с широко достъпното лекарство парацетамол, което изглежда се е наредило до популярността на вейповете сред подрастващите. Тийнеджъри се състезават помежду си, като се опитват да приемат колкото се може повече таблетки от медикамента. Това..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478