Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътен експерт: Част от тежките катастрофи са причинени от лоша инфраструктура

Голяма част от фирмите, които транспортират товари на територията на България и чужди автомобили, прикриват регистрационните си номера, казва Ангел Попов


ТОЛ-системата може да бъде лесно манипулирана, коментират от Европейския център за транспортни политики. Пътният експерт Диана Русинова направи експеримент, при който за един и същ лек автомобил със закупена годишна винетка закупи втора за тежкотоварен автомобил клас евро 4. Системата не е отчела очевидното разминаване. Така са губят пари за бюджета от 150 до 300 милиона лева. Необходима е ревизия на ТОЛ-системата, смятат експертите. "....този експеримент може да го направи всеки български гражданин - отива на един апарат, който е разположен на всички бензиностанции в България.  Където ти купуваш маршрутна карта. Въвеждате номер, който си избирате на лек автомобил, който виждате от среща, въвеждате си екологичната категория на камиона евро 6, давате си маршрутна карта, тоест маршрутно разписание. И на вас ви излиза едно плащане на един лек автомобил, който го обявявате за тежкотоварен и много интересно е, че го обявявате с екологичната категория евро 6. Тази декларативност, без сила и умения, тол управлението да го провери, носи изключително големи загуби за държавата. Освен това знаете от известно време, може би 20-25 дни ние уведомихме министъра на регионалното развитие господин Иванов, че голяма от фирмите, които транспортират товари на територията на България, даже и чужди автомобили, се опитват и успешно прикриват регистрационните си номера. Така че камерите на тол системата да не ги засичат, тоест да си спестяват плащането на тол такса. Това са големи пробойни, които ако не бъдат отстранени, колкото пъти да се увеличи цената на километър за използването на републиканската пътна, сумите няма да бъдат тези, за които всички мечтаем".

При купуването на винетка е необходимо потребителите внимателно да преглеждат и проверяват въведената от тях или от съответния служител информация преди да потвърдят финалното плащане за електронната винетка. Отговорността за попълване на коректна информация за номер на пътното превозно средство, категорията му и периода на валидност на винетката е на собственика или ползвателя му. В случай на неправилно декларирани данни се счита, че не е заплатена дължимата винетна такса за съответния автомобил, казват днес от АПИ.

Според експерта Ангел Попов една голяма част от пътно-транспортните произшествия се причиняват от инфраструктурата, но неправилно вината я "прехвърляме на шофьорите" "...защото когато ти се опитваш да избегнеш няколко дупки и да не попаднеш в тях или когато липсва мантинела или когато липсва осова линия, елементи, обозначаващи пътя, така че да помогнат на шофьора, всички се питаме защо трябва да увеличаваме таксите, когато нашата инфраструктура е в такова тежко състояние". 

"Не искам да говоря за пътните знаци, защото в България има пътни знаци и никой не знае колко са те и кой ги е поставил, дали правилно ги е поставил. Ние имаме няколко инспекции, да не кажа десетки, стотици, в които ние сме отразили грешно неправилни пътни знаци, които заблуждават шофьорите, принуждават ги да правят нарушения, а това е предпоставка за пътно-транспортни произшествия, не дай боже със смъртни случаи. Пресен е случаят с момиченцето, което онзи ден, в който стана една катастрофа тежка и загина едно дете. За съжаление загина дете, а ние за този участък миналата година сме подавали два сигнала към АПИ, че там отсечката е в изключително тежко състояние. Горният слой на асфалта е износен и сцеплението не е на нужното ниво. Два сигнала сме подавали. Нищо не направиха за тази отсечка и сега загина едно невинно дете, което колкото и милиона да сме спестили, те не могат да спестят човешкия живот, особено на дете".

За експеримента на организацията, за това кои са алтернативите на тол-системата, и позиция за повишаването на тол таксите, ще чуем от Ангел Попов от Европейския център за транспортни политики : 


По публикацията работи: Радка Спирова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Нахит Догу: Зенгезурският коридор може да донесе първи дивиденти за Армения и Азербайджан

На 8 август в Белия дом беше подписано мирно споразумение между Армения и Азербайджан с посредничеството на президента на САЩ Доналд Тръмп.  Двете държави, чиято вражда датира от началото на 90-те години след разпада на Съветския съюз, поеха ангажимент да сложат край на десетилетия на насилие и конфликти. Подписаните документи предвиждат не само..

публикувано на 25.08.25 в 13:03

Габриела Руменова: Заведенията са длъжни да предоставят меню на хартиен носител

Напоследък все повече заведения предлагат т. нар. дигитални менюта.  Но, трябва да се знае, че сервитьорите са длъжни да предоставят меню и на хартиен носител. Така е и по Закона за туризма, посочват от платформата „Ние потребителите“, който предвижда и санкции от 500 до 2 000 лева, а при повторно нарушение, глобите могат да достигнат до 4..

публикувано на 25.08.25 в 12:46

Повишен интерес към обучението с ваучери отчитат от Бюро по труда Кърджали

Няколко програми на Агенцията по заетостта дават възможност на желаещите да придобият нови знания и умения, както и да надградят вече придобити такива. Предлаганите курсове са безплатни. За тях се издават специални ваучери. Това се отнася не само до безработните, и работещите, и самоосигуряващите се могат да се включат в множеството курсове. Както..

публикувано на 25.08.25 в 10:05

За пети път яхта "Теодора" ще представя Кърджали на Егейската регата

В понеделник, 25 август, започва Егейската регата и кърджалийската яхта "Теодора" се включва в състезанието за пети път. Това съобщи за Радио Кърджали собственикът й Мирослав Шопов. Най-голямото постижение досега е през 2023 г., когато яхтата с кърджалийски тогава екипаж, завършва на второ място в общото класиране и второ място в своя клас сред..

публикувано на 23.08.25 в 13:06

Емил Кременлиев: Отборът на "Арда" заслужава да има футболни фенове

"Напълно равностоен мач - и двата отбора имаха положения, нормално домакините да имат малко повече създадени опасности пред нашата врата, но с оглед на домакинството, с оглед на това, че не е случаен отбор, за мен резултатът 1:0 е приемлив. Турнирен резултат. Много отбори отиват за такъв резултат. Даже биха се радвали." Така директорът на..

публикувано на 22.08.25 в 15:44

Ангелина Костова: Силно се надяваме ремонта в Електрониката да приключи до края на 2025 г.

Ремонтът в Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Кърджали ще завърши най-вероятно до края на календарната година. И на този 15 септември учениците в Електрониката ще започнат учебни занятия в сградите на други три образователни институции, но по думите и на инвеститори, и на строители сградата на училището и на общежитието ще..

публикувано на 22.08.25 в 14:23

Ферудун Йълмаз: Изселниците от България носят със себе си силата на образованието и работливостта

Ферудун Йълмаз e ректор на Университета „Улудаг“ в град Бурса и председател на УС на Турската радио-телевизионна корпорация (ТРТ). Той е р оден в Кърджалийско и през 1978 г. със семейството си се изселва в Бурса по силата на междудържавна спогодба.  Детството му в България оставя трайни спомени – от игрите край река Върбица до ученическите години в..

публикувано на 21.08.25 в 11:48