Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътен експерт: Част от тежките катастрофи са причинени от лоша инфраструктура

Голяма част от фирмите, които транспортират товари на територията на България и чужди автомобили, прикриват регистрационните си номера, казва Ангел Попов


ТОЛ-системата може да бъде лесно манипулирана, коментират от Европейския център за транспортни политики. Пътният експерт Диана Русинова направи експеримент, при който за един и същ лек автомобил със закупена годишна винетка закупи втора за тежкотоварен автомобил клас евро 4. Системата не е отчела очевидното разминаване. Така са губят пари за бюджета от 150 до 300 милиона лева. Необходима е ревизия на ТОЛ-системата, смятат експертите. "....този експеримент може да го направи всеки български гражданин - отива на един апарат, който е разположен на всички бензиностанции в България.  Където ти купуваш маршрутна карта. Въвеждате номер, който си избирате на лек автомобил, който виждате от среща, въвеждате си екологичната категория на камиона евро 6, давате си маршрутна карта, тоест маршрутно разписание. И на вас ви излиза едно плащане на един лек автомобил, който го обявявате за тежкотоварен и много интересно е, че го обявявате с екологичната категория евро 6. Тази декларативност, без сила и умения, тол управлението да го провери, носи изключително големи загуби за държавата. Освен това знаете от известно време, може би 20-25 дни ние уведомихме министъра на регионалното развитие господин Иванов, че голяма от фирмите, които транспортират товари на територията на България, даже и чужди автомобили, се опитват и успешно прикриват регистрационните си номера. Така че камерите на тол системата да не ги засичат, тоест да си спестяват плащането на тол такса. Това са големи пробойни, които ако не бъдат отстранени, колкото пъти да се увеличи цената на километър за използването на републиканската пътна, сумите няма да бъдат тези, за които всички мечтаем".

При купуването на винетка е необходимо потребителите внимателно да преглеждат и проверяват въведената от тях или от съответния служител информация преди да потвърдят финалното плащане за електронната винетка. Отговорността за попълване на коректна информация за номер на пътното превозно средство, категорията му и периода на валидност на винетката е на собственика или ползвателя му. В случай на неправилно декларирани данни се счита, че не е заплатена дължимата винетна такса за съответния автомобил, казват днес от АПИ.

Според експерта Ангел Попов една голяма част от пътно-транспортните произшествия се причиняват от инфраструктурата, но неправилно вината я "прехвърляме на шофьорите" "...защото когато ти се опитваш да избегнеш няколко дупки и да не попаднеш в тях или когато липсва мантинела или когато липсва осова линия, елементи, обозначаващи пътя, така че да помогнат на шофьора, всички се питаме защо трябва да увеличаваме таксите, когато нашата инфраструктура е в такова тежко състояние". 

"Не искам да говоря за пътните знаци, защото в България има пътни знаци и никой не знае колко са те и кой ги е поставил, дали правилно ги е поставил. Ние имаме няколко инспекции, да не кажа десетки, стотици, в които ние сме отразили грешно неправилни пътни знаци, които заблуждават шофьорите, принуждават ги да правят нарушения, а това е предпоставка за пътно-транспортни произшествия, не дай боже със смъртни случаи. Пресен е случаят с момиченцето, което онзи ден, в който стана една катастрофа тежка и загина едно дете. За съжаление загина дете, а ние за този участък миналата година сме подавали два сигнала към АПИ, че там отсечката е в изключително тежко състояние. Горният слой на асфалта е износен и сцеплението не е на нужното ниво. Два сигнала сме подавали. Нищо не направиха за тази отсечка и сега загина едно невинно дете, което колкото и милиона да сме спестили, те не могат да спестят човешкия живот, особено на дете".

За експеримента на организацията, за това кои са алтернативите на тол-системата, и позиция за повишаването на тол таксите, ще чуем от Ангел Попов от Европейския център за транспортни политики : 


По публикацията работи: Радка Спирова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

България тества нови сортове тютюн, устойчиви на климатични промени

Националната асоциация на тютюнопроизводителите - 2010 в България, в партньорство с международни организации, стартира експериментален проект за отглеждане на нови за страната сортове едролистен тютюн. Инициативата цели да се адаптира тютюнопроизводството към климатичните промени и да осигури по-добра икономическа устойчивост за сектора. В интервю за..

публикувано на 16.07.25 в 12:05

22-ма подадоха заявления за директори на осем училища и институции в област Кърджали

22  заявления за участие в конкурса за директори на образователни институции са подадени до крайния срок - 17.30 ч. на 14 юли. Има интерес към някои от училищата, където подадените заявления са 3-4, но има и такива без нито един кандидат. Това съобщи за Радио Кърджали Ангелина Костова, началник на Регионалното управление по образованието в Кърджали...

публикувано на 15.07.25 в 17:05

100 деца се учат да плуват в Момчилград

Близо 100 деца се включиха в стартиралото „Плувно лято 2025“ в Момчилград. В  инициативата се включиха близо 100 деца на възраст от 7 до 12 години, които ще преминат напълно безплатен курс по плуване. Занятията ще се провеждат от 14 юли до 8 август под ръководството на опитния инструктор Янчо Станков, като през цялото време ще присъства и медицинско..

публикувано на 15.07.25 в 13:05

Цветомир Хаджиев: В област Кърджали има ръст на получените енергийни помощи

663 заявления за помощи за отопление са подадени в област Кърджали през първата седмица от началото на приемът на заявления за енергийни помощи за отоплителен сезон 2025/2026 г..   Документите ще могат да се подават в дирекциите "Социално подпомагане" до 31 октомври. Въпреки това, пред гишетата на дирекция „Социално подпомагане“ в Кърджали се..

публикувано на 15.07.25 в 10:34
Живко Стойков

Двигател, климатик, радиатор и гуми - слабите места на колата през лятото

Влияят ли високите температури на автомобилите и как? Кои са най-уязвимите системи в една кола? Какво трябва да знаят шофьорите, когато тръгват на път в горещото време? И как да оцелеят в жежкия Кърджали през лятото, където основни улици и булеварди са разкопани и се ремонтират.  "Жегата може да окаже различни негативни ефекти върху автомобила...

публикувано на 11.07.25 в 13:43
д-р Сибел Байрям

Д-р Сибел Байрям: И животните страдат от жегите

Домашните любимци също страдат от жегите. Как да облекчим състоянието им и как да ги предпазим от опасностите, които крият високите температури? Кучетата трябва да се извеждат на разходка рано сутрин или по-късно вечерта, когато няма пряко слънце и асфалтът е изстинал. Трябва да им се осигурява прясна вода и по време на разходката и да ги водим по..

публикувано на 11.07.25 в 12:34
Георги Кулов

Георги Кулов: Войната с Израел сплоти Иран около аятоласите

На 22 юни, в рамките на операция „Среднощен чук“, Съединените щати нанесоха удари по ирански ядрени обекти, използвайки 14 противобункерни бомби и 30 крилати ракети „Томахоук“. Според Вашингтон, основните цели на атаката - ядрените съоръжения във Фордо, Исфахан и Натанз - са били сериозно повредени. Въпреки това Международната агенция за атомна..

публикувано на 10.07.25 в 09:53