Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Чавдар Бончев: Тротинетките и колелата са различни превозни средства, не трябва да са в обща забрана

| обновено на 16.05.25 в 12:33
Чавдар Бончев
Снимка: Станислава Георгиева, Радио Кърджали

Забраната да се карат електрически тротинетки и велосипеди в община Кърджали не променя в същността си съществуващите нормативни изисквания, с които водачите на тези превозни средства трябва да се съобразяват, като закона за движение по пътищата. Въпросът е дали тази забрана решава проблем и дали е най-правилното решение.

Това мнение изрази в ефира на Радио Кърджали един от активните велосипедисти на Кърджали Чавдар Бончев. Според него електрическите тротинетки и велосипедите са коренно различни превозни средства и не бива да се слагат под обща забрана. Разликите са съществени, особено в контекста на градската пътна безопасност, категоричен е той.

"Научаваме се да караме тротинетка много по-лесно, отколкото са научаваме да караме велосипед. Това означава, че поради липсата на тези придобити и специфични умения за баланс при велосипедите, хората, които управляват тротинетки, особено деца, не са толкова гъвкави в реакциите си на пътя", казва Чавдар Бончев и обяснява, че велосипедистът е падал многократно, докато се учи да кара колело, умее да се пази, да внимава. И още: "Велосипедът предлага много по-голяма стабилност и маневреност както при завиване, така и при спиране. Велосипедните рамки са много по-здрави от тези на тротинетките. Гумите са много по-големи, центърът на тежестта на водача е разположен много по-близо до центъра на тежестта на рамката. И тъй като водачът обикновено е в седнала позиция, това позволява много повече контрол при внезапно спиране."

Разлики има и в ускорението, както и в скоростта при двете превозни средства. При велосипедите тя рядко надхвърля 10 километра в час, докато при тротинетките препоръчителната е до 25 километра в час, но може да достигне и до 70. Не на последно място различно влияние върху тротинетки и велосипеди оказват пътната настилка - велосипедите не са "придирчиви" и могат да се движат по пътни неравности, докато скутерите изискват гладка повърхност.

Какъв е примерът, който даваме на децата, като забраняваме велосипедите и това ли е най-правилното решение да ги пазим?

"Велосипедът е един от предпочитаните в цял свят, тъй като, освен че представлява нещо, което е много ползотворно за физическото здраве, за менталното здраве, той също е много добро средство за придвижване. Детската възраст е точно възрастта, в която искаме нашите деца да се движат възможно най-много. А ги качваме на тротинетки и така ги лишаваме максимално от възможността дори да ходят. И по този начин ги "хвърляме" към затлъстяване и към телефоните", казва Чавдар Бончев.


Според него пред велосипедистите в Кърджали стоят много проблеми и неуредици.

 нашия град на практика липсват велоалеи. Смешната велоалея, така наречена в кавички, която върви по освободената за автомобили част на булевард "България" и представлява няколко реда малки плочки с различен цвят, може би повечето хора не знаят, че всъщност е велоалея. Тя не само че е глупава и опасна, тя според това, което съм чел за насоки за  изграждане на велоалеи, дори когато е със споделени с пешеходци, тя е незаконна по начина, по който е направена. Ако велосипедист тръгне да се движи по нея, той рискува инцидент и то доста сериозен. Там има спирки, движат се деца...", коментира Чавдар Бончев.

Той уточни, че продължението на велоалеята в пешеходния участък на булевард "България" не е маркирана и рядко се ползва от велосипедистите. Според него, слизайки на улицата и включвайки се в движението, се създават сериозни рискове за велосипедистите и водачите на тротинетки, особено предвид как шофьорите спазват правилника за движение по пътищата.

"Българските шофьори нямат опит за съобразяване с велосипедисти. Като цяло рядко гледат от страната, където е тротоара, и съответно могат да направят маневра, която да пресече пътя на велосипедиста или директно да го удари или дори да го сгази. Или да не говорим за отваряне на врати... При тези условия няма как велосипедистите да не предпочитат да се движат, когато е възможно, по тротоарите. Честно казано, аз, като шофьор с дългогодишен стаж, предпочитам велосипедистите въпреки всичко да не са на пътното платно, а да са на тротоарите", коментира още Чавдар Бончев.

Той отправи апел към колегите си велосипедисти да внимават, когато се придвижват с колелата си из града, и да използват по възможност задните малки улици, където движението не е натоварено. Бончев апелира и към общината да обмисли и създаде обособено място - пъмп трак със зони за различни нива на умения, за активни деца с велосипеди, скутери, скейтбордове. Единственото такова място в момента е рампата в Градската градина, но тя не е удачна за всички.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Маргарита Янева: Средно на ден по 470 човека посещават туристическия портал VISIT KARDZHALI

От Туристическия информационен център в Кърджали продължават да надграждат портала VISIT KARDZHALI .  Анкета показала, че над 70 % от посетителите желаят да има календар на събитията. „Хубавото е, че датите могат автоматично да бъдат запазени на мобилните устройства , за да не се налага да се влиза в сайта всеки път, когато..

публикувано на 26.08.25 в 16:48

Нахит Догу: Зенгезурският коридор може да донесе първи дивиденти за Армения и Азербайджан

На 8 август в Белия дом беше подписано мирно споразумение между Армения и Азербайджан с посредничеството на президента на САЩ Доналд Тръмп.  Двете държави, чиято вражда датира от началото на 90-те години след разпада на Съветския съюз, поеха ангажимент да сложат край на десетилетия на насилие и конфликти. Подписаните документи предвиждат не само..

публикувано на 25.08.25 в 13:03

Габриела Руменова: Заведенията са длъжни да предоставят меню на хартиен носител

Напоследък все повече заведения предлагат т. нар. дигитални менюта.  Но, трябва да се знае, че сервитьорите са длъжни да предоставят меню и на хартиен носител. Така е и по Закона за туризма, посочват от платформата „Ние потребителите“, който предвижда и санкции от 500 до 2 000 лева, а при повторно нарушение, глобите могат да достигнат до 4..

публикувано на 25.08.25 в 12:46

Повишен интерес към обучението с ваучери отчитат от Бюро по труда Кърджали

Няколко програми на Агенцията по заетостта дават възможност на желаещите да придобият нови знания и умения, както и да надградят вече придобити такива. Предлаганите курсове са безплатни. За тях се издават специални ваучери. Това се отнася не само до безработните, и работещите, и самоосигуряващите се могат да се включат в множеството курсове. Както..

публикувано на 25.08.25 в 10:05

За пети път яхта "Теодора" ще представя Кърджали на Егейската регата

В понеделник, 25 август, започва Егейската регата и кърджалийската яхта "Теодора" се включва в състезанието за пети път. Това съобщи за Радио Кърджали собственикът й Мирослав Шопов. Най-голямото постижение досега е през 2023 г., когато яхтата с кърджалийски тогава екипаж, завършва на второ място в общото класиране и второ място в своя клас сред..

публикувано на 23.08.25 в 13:06

Емил Кременлиев: Отборът на "Арда" заслужава да има футболни фенове

"Напълно равностоен мач - и двата отбора имаха положения, нормално домакините да имат малко повече създадени опасности пред нашата врата, но с оглед на домакинството, с оглед на това, че не е случаен отбор, за мен резултатът 1:0 е приемлив. Турнирен резултат. Много отбори отиват за такъв резултат. Даже биха се радвали." Така директорът на..

публикувано на 22.08.25 в 15:44

Ангелина Костова: Силно се надяваме ремонта в Електрониката да приключи до края на 2025 г.

Ремонтът в Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Кърджали ще завърши най-вероятно до края на календарната година. И на този 15 септември учениците в Електрониката ще започнат учебни занятия в сградите на други три образователни институции, но по думите и на инвеститори, и на строители сградата на училището и на общежитието ще..

публикувано на 22.08.25 в 14:23