Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Има нещо магическо в събуждането и в поздрава „добро утро“. Макар и на английски – както го направиха „Бийтълс“ в парчето им Good Morning. Съчетани с бодро кукуригане на петел двете думи „добро утро“ получават необясним, мощен заряд. На 1 ноември честваме Деня на будителите. Денят на народните будители е чисто български празник, отбелязваме го тогава, когато част от българите отпочиват, отмарят след един небългарски празник, Хелоуин. Но след като ние, българите вече не можем да си представим живота без Свети Валентин, а и Великденският заек, и еленът Рудолф с червения си нос се настаниха трайно сред нас и около нас – защо да не допуснем още един повод за веселие, та бил той и Хелоуин. Всъщност, историята за коледното дърво и добродушния старец с подаръците също имат небългарски корен, но не ги възприемаме като нещо чуждоземно, нали. И в този интернационален микс можем да наречем „Бийтълс“ ако не „народни“, поне „международни“ будители. Събитието „Бийтълс“ формално може да бъде наречено поява и живот на една рок група. Обективно погледнато, явлението „Бийтълс“ е сериозен социален и културен феномен (без четиримата музиканти да са мислили изобщо някога за това). „Бийтълс“ станаха доминантен признак в човешкото битие, при това – в разнообразни, разнопосочни точки, направления, общества по света. „Бийтълс“ повлияха на политици, критици, философи, музиканти, теолози, консерватори и свободомислещи либерали… На всички изброени и други подобни и различни от тях, 10 годишното съществуване на „Бийтълс“ промени вкусовете, навиците, поведението, начина на обличане, езика, прическата, маниера на общуване. В един период на шейсетте всичко актуално беше Beatle: коли, поглед, панталони, обувки, орнаменти, звук, мечта, жаргонът, осъвременен с думи и изрази, дошли от песните на Beatles. За рок света да не говорим – там всичко бе „като под индиго“, днешният принцип copy-paste: когато „Бийтълс“ слагат екстравагантна цветна дреха – всички рок групари правят същото; когато „Бийтълс“ си пускат мустаци – и другите рокаджии правят това; когато използват екзотичен, дошъл от Изтока инструмент – ред е и на другите да опитат; насочват се към различни религии, намират си индийски гуру – и останалите правят като тях; пеят за мира и че „всичко, от което се нуждаеш е любов…“ и изведнъж тази истина се оказва пътеводна и при другите! Знаете ли, „Бийтълс“ объркаха на всички ни представата за рок група. Там, където търсим агресивност в поведението и звука „Бийтълс“ създадоха песни, които академичната критика оприличи на творбите на класическия песенен майстор Шуберт /като мелодичност, структура, логика между отделните елементи и части/. Почти всяка песен на „Бийтълс“ е мини шедьовър, на който няма какво да добавиш, но и да отнемеш. Нотирани, песните на „Бийтълс“ позволяват да имат всевъзможни нови варианти, нова трактовка, хармонична промяна, различни вариации, а това на практика ги прави вечни. В звукозаписите на „Бийтълс“ чуваме един от първите примери за съзнателно използване на т.н. фийдбек, т.е. обратна връзка – популярен до днес китарен (и не само китарен) звуков похват. За пръв път в историята на рока използват струнен ансамбъл; правят песни, изцяло в индийската традиция; в техни записи чуваме бахов тромпет с барокови инфлекции (Пени Лейн); в продукции на „Бийтълс“ свирят солисти на Кралската филхармония или пък джаз музиканти (брас секцията на Рони Скот); четиримата използват музикални колажи и обърната, пусната отзад напред лента, включвайки я в някои песни. Новопоявилите се електронни инструменти влизат в употреба (дори само за цвят) в поредната звукозаписна сесия на групата. При „Бийтълс“ звучат електрически пиана, първообрази на синтезатори, чембърлин и мелотрон. Не бива да пропускаме многопистовата техника за звукозапис, с максималния за времето си брой канали, за да стигнем до създаването на албума Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, известен като „Сержанта“ – първи програмен, концептуален албум в рок музиката, превърнал се в символ на психеделичната ера, нейните поколения, истински музикално- звукозаписен шедьовър, останал неповторен и неповторим там някъде, високо. И именно в „Сержанта“ прозвучава онзи петел, в песента „Добро утро“, Good Morning Връщайки се назад във времето стигаме до друг, получил по-ранна известност петел: около 1920 година Жан Кокто публикува своя памфлет-манифест „Петелът и Арлекин“ (естетическа програма и платформа на идейно свързани интелектуалци, артистични личности и автори). На събирателния образ, символ на неудачника в класическата „комедия дел арте“, високомерен, но винаги губещ играта бял клоун – Арлекин, Жан Кокто противопоставя петела. Петелът, който оповестява с кукуригането си встъпването на деня. И Светлината. 40 години по-късно се появиха „Бийтълс“. 10 години след това се разотидоха. И се чудим възможно ли е да са били тук, сред нас за толкова кратко време! И за това време да събудят света. Английската група The Beatles (Джон Ленън, Пол МакКартни, Джордж Харисън и Ринго Стар) за мене е чудо – необяснимо, както повечето чудеса. Но чудото го има, докато свикнем с него. Когато престанем да му обръщаме внимание започваме да мислим, че то си е било, откакто свят светува. Дори, забравяме за него, докато някоя сутрин се събудим и се сещаме отново за чудото. Може би – заради паметта. А паметта я има, благодарение на оставена следа. Оглеждаме се и съзираме следи. Не ни ли събудиха те…
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..