На 9 септември от 17 часа: Революция

Асен Драгнев, Кристиян Бояджиев и Румен Бояджиев преди концертна изява през есента на 1989 година (отляво надясно).
Снимка: личен архив

Стоп, стоп, стоп, сто хиляди стопа!
Стоп, стоп, стоп! Ах, кой ни закопа?
Ний сме млади, но сме патили.
И защото, и понеже
ние още сме младежи,
Всички са доброжелатели!
Стоп, стоп, стоп, сто хиляди стопа!
Стоп, стоп, стоп, от цяла Европа…

Така се пее в песента, създадена от поета Радой Ралин и Борис Карадимчев, написал музика по дръзкия стих на Радой. Изпълняват я „Щурците”, съвсем млади, - току-що тръгнали по пътя нагоре. Не бих се учудил, ако повечето от вас не знаят тази песен, наречена „Стоп”. Заглавието й се оказа пророческо – „Стоп” беше стопирана, спряна - естествено заради непослушния текст на Ралин. Стопирането бе извършено поради лесно обясними тогава (и трудноразбираеми днес) съображения: как може да повтаряш тази дума „стоп”, изпявайки я безброй пъти?! 45 години по-рано не биваше да се пее за спиране и то – тъй натрапчиво, направо нахално. Тогава не се спираше, тогавашният строй градеше, създаваше, но смело се справи и с песента. (Днес такъв строй у нас няма, но няма и такива песни… Странно нещо е животът!) Но… както и да е след няколко изпълнения на „Щурците” „Стоп” повече не се чу – нито на запис, нито на концерт.
Така песента бе забравена преди да бъде запомнена. Годината – 1968-а. Време на действие и динамични промени в шарения неспокоен свят. Време, изпъстрено с остри събития: студентски протести и вълнения в Париж и Лондон, антивоенни демонстрации и „Горещо лято” в САЩ, конфликти в Близкия Изток, Световният (със западен полъх) младежки фестивал, състоял се в София, без да забравяме опита на Чехословакия да промени своята политическа система – акт, довел до нахлуването на така наречените „братски” армии на социалистическия блок, които смачкаха една крехка „Пражка пролет” - световното равновесие бе спасено. Междувременно, у нас бяха започнали снимките за телевизионния сериал „На всеки километър”, който щеше да отбележи година по-късно, по 9-и септември четвърт вековен юбилей от социалистическата революция в страната. „Такива бяха времената” гласи съвременното клише. А музиката, особено в своето рок измерение играеше важна роля, участваше навсякъде, все едно дали спомагаше за изява на различни възгледи, протест или пък бе използвана за повдигане на бойния дух на войниците във Виетнам. Темите на текстовете в песните се простираха от скитническата романтика и бягството от родния дом – до призиви към ненасилие и любов в царството на хипи-движението (децата на цветята); немският анализатор Тибор Кнайф припомня, че в края на шейсетте години т.н. субкултура (Underground) излъчи войнстващи секти, които апелираха към колективни политически действия, възпяваха революцията. (С една дума – да бъдеш революционер стана модно, революцията бе превърната в мода); …съществуваха маоисти и групировки в Калифорния, предизвикващи пожари и въоръжени насилия. Тези хора се противопоставяха на всичко.
За да придобият повече сполука и известност част от рок групите също флиртуваха с революцията и с „революционните” процеси. Но не и „Бийтълс”.
През 1968 година се появи знаменитата песен Hey Jude. Разпространена беше на малка плоча, сингъл на 45 оборота. На 8 септември 1968 Beatles официално представят Hey Jude по британската телевизия БиБиСи, седмица по-късно парчето достигна първо място в английската класация, а десетина дни след това Hey Jude оглави и американския хитпарад, за да остане 9 седмици на върха. От другата страна на Hey Jude се намира парчето на Beatles „Революция” (Revolution). Тази песен е заклеймявана от бунтарите по онова време като регресивна, предателска, вероятно заради нормалната позиция на Beatles, които се обръщат към фанатиците, устремени към насилствена обществена промяна:
...но говориш ли за разрушение, знай, че трябва да ме отпишеш.
Ако ти продължаваш да разнасяш снимки на председателя Мао, прави това с някого другиго…
Тоест революция, но без мене, без нас – ни казват в Revolution John Lennon и колегите му от The Beatles. Приблизително по същото време в Европа бе разпространена френска малка плоча, пак на 45 оборота, но това бе „голям сингъл” – така се наричаха малките плочи, съдържащи не две, а 4 песни. (Подобен пример имаме у нас, „голям сингъл” с 4 изпълнения на „Щурците”). Споменатата френска продукция е на атрактивния певец, автор на музика и текст – Nino Ferrer. Безспорен хит в тази „четворка” е сатиричната музикална закачка „Мао et Moa” (Мао и аз), ала дискът съдържа и две сериозни песни. Техните думи идват при нас със социален, общочовешки зов: „Милионерът” и „Желая ви на добър час” (Je Vous Dis Bonne Chance). Странно, от разговори, които съм имал с работещи в музикалната област французи, както впрочем съдейки и от минималния интерес, регистриран в Интернет, стигам до извода, че тези песни не са известни на повечето хора, дори там, където са създадени – във Франция.
В „Изпята поезия” имате възможност да чуете балади на Кет Стивънс и негово изпълнение на латински език: политическият химн O, Caritas (съчувствие, милосърдие). Роден в Англия, личност от гръцко-шведски произход и с пъстър букет от вероизповедания, Cat Stevens с песента си O, Caritas възпява мечтата за хармония във Вселената с надежда, че животът все ще продължава…
Двайсетина години по-късно американската рок формация Mister Mister има сходно поетично слово. В динамичната пиеса Watching The World групата задава вечните въпроси: „Кой пази Света, кой променя равновесието в него?”
Отговорът – с вятъра се носи, както някога пееше Dylan.
Предлагам на вниманието ви и българските мелодии „Белият хълм” (авторско изпълнение на Константин Атанасов – Щуреца, по думи на Димитър Керелезов), „Пак ще се прегърнем” (музика - Александър Бахаров, текст - Михаил Белчев, аранжимент и изпълнение - „ФСБ”: Румен Бояджиев, Константин Цеков, Александър Бахаров, Иван Лечев, Петър Славов) и „До телефона” (от репертоара на група „Спринт” с гласа на Чавдар Панев). Написана от Асен Драгнев по стихове на Недялко Йорданов, тази оригинална, нестандартна песен става все по-непонятна за нашето съвремие: как така, до телефона, защо до телефона, защо трябва да стоиш до нещо, което всекидневно носиш със себе си, станало е дори неразделна част от теб?
Революция!?
Отговорът – с вятъра на времето се носи. Дилън отново е прав.

По публикацията работи: Кристиян Бояджиев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15