Виртуози и приятели – Джон Уилямс и Джон Етеридж

Джон Уилямс и Джон Етеридж
Снимка: Архив
Неделният следобед ще започне с великолепна интерпретация на Джон Уилямс – голямо име в съвременната музика, свързано с един от най-магическите и съблазнителни инструменти – китарата. Наскоро благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия получихме съвместен рецитал на „класика” Джон Уилямс и прочутия британски джаз-фюжън китарист Джон Етеридж, състоял се през август миналата година в рамките на Единбургския фестивал, от който ще предложим най-впечатляващите изпълнения.
Само след два месеца роденият в Австралия, но всъщност британец по баща и местожителство Джон Кристофър Уилямс ще навърши 72 години, но концертната и звукозаписната му дейност са все тъй интензивни и енергични. Успехът на съвместния му рецитал с Джон Етеридж е предизвестен, след като още през 2006 г. се появи албумът на Sony Places Between: John Williams, John Etheridge – Live in Dublin. Записът е направен на концерт, състоял се през юли 2006 година на Китарния фестивал в Дъблин и това всъщност е първият документален запис на Джон Уилямс. Концертът включва аранжименти на фолклорна музика от Африка, Южна Америка и Кабо Верде, вдъхновения от Бах и Били Холидей и авторски творби на съвременни композитори, а названието „Места помежду” внушава идеята за безкрайния брой на възможните места за срещи на изпълнители, творци и жанрове.
Рециталът от миналото лято в Единбург предлага различна програма от тази в Дъблин, която не може да се чуе никъде, освен на нашите вълни. Една от най-любопитните творби в програмата е на британския цигулар, контрабасист и композитор Пол Харт, роден през 1945 година. Започнал като басист в Националния младежки джазоркестър, а малко след това – като цигулар и пианист в състава на джаззвездата Клио Лейн, днес Пол Харт е известен като талантлив композитор и автор на аранжименти, който интензивно работи за киното и телевизията в жанрове, обхващащи от рекламни джингли до цялостни филмови партитури и теми за телевизионни сериали. В последните години Пол Харт се изявява и като сериозен класик. Написал е концерт за китара специално за Джон Уйлямс, както и творби за духови ансамбли, симфонични оркестри и джаз-групи. В началото на 80-те години на ХХ век Харт създава сюитата „Тема и Отклонения”, вдъхновена от и структурирана в стила на бетовеновата „На Елизе”, а пиесата, която свирят Уилямс и Етеридж, е още по-впечатляваща. Нарича се „Конят на Лудвиг” и цитира тема от соната на Лудвиг ван Бетовен. Какво общо има конят тук? Оказва се, че Бетовен посветил три от своите клавирни сонати на някоя си графиня ван Бруно, чийто съпруг бил висш офицер в армията на Наполеон. Както е известно, в един кратък период от живота си Бетовен е бил искрено възхитен от Наполеон и идеите за свобода и братство, докато не се разочаровал горчиво. Когато съпругът разбрал за посвещението, за благодарност той изпратил на Бетовен скъп подарък – въпросния кон. Както разказва самият Джон Уилямс на публиката от Единбърг, бедният Бетовен съвсем не знаел какво да прави с подаръка, тъй че го дал на някакъв свой познат да го гледа. Въпросният човек спечелил доста пари с помощта на коня, но не пропускал всеки месец да праща на Бетовен сметка с изхарчените средства за храна на животинчето. Какво се е случило по-нататък, не се знае. Важното е, че Джон Уилямс и Пол Харт се вдъхновили от историята и композиторът създал „Коня на Лудвиг” за две китари в две части.
И във връзка с този прекрасен китарен рецитал, да не пропуснем да напомним, че на 21 февруари се навършиха 120 години от рождението на „бащата на съвременната класическа китара” – виртуозния испански китарист Андрес Сеговия, който между другото е учил и напътствал и самия Джон Уилямс, макар между двамата да е имало напрегнати моменти. Е, от днешна гледна точка вероятно Джон Уилямс вече не се сърди на великия Сеговия, каквото и да е преживял на майсторските му класове в младежките си години. Тъй че, в памет на Андре Сеговия ще прозвучи финалът на „Фантазия концертанте” от Ейтор Вилла Лобос, създадена специално за Сеговия през 1951 година. Записът е на Джон Уилямс с Английския камерен оркестър, дирижиран от Даниел Баренбойм.

неделя, 24 февруари, от 14.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15