Quis est homo – дует от „Стабат Матер” на Джовани Перголези. Изпълняват Реса Колева и Лиляна Барева, камерен оркестър „Софийски солисти” с диригент Васил Казанджиев (запис от 31.12.1965 г.)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Фрагменти от „Матеус пасион” на Йохан Себастиан Бах. Изпълняват Любомир Дяковски, Валери Попова, Реса Колева, Александър Манолов, смесен хор и СО на БНР, диригент Добрин Петков (запис от 1978 г.)
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Ако изпишете в интернет Реса Колева едва ли ще намерите много материали за нея. Името й се явява в интервюта и статии за нейни ученици – Веселина Кацарова, Мартин Илиев, Людмила Козарева. И тя с обич говори за тях и за всички останали, на които е помогнала в началото на кариерата им. „Обичам си педагогическата работа, защото обичам да създавам нещо ново“. Изрежда имената на всички, които пеят у нас и по света. И до днес преподава, всяка година пътува до Япония за своите майсторски класове. „Имах едно турне през 1986 г. Бях първата българка, която изнесе концерт в Йокохама. Имах пет концерта – в Токио и други градове. След това вече пътувам всяка година.“
„Аз на сила не мога да направя никого музикант. Всички минаха едно обучение по пиано за обща култура – споделя тя за своите деца и внуци. Но аз веднага разбрах, че никой не го тегли към музиката.“ Твърди, че обича да пее от съвсем малка. „Съседите казваха: глас се чува, човек не се вижда. Кой пее? А то, аз малка и вървя, и си пея каквото съм запомнила.“ Баща й свири на флейта, майка й пее, леля й и брат и също, дори дирижира. В с. Драганово, имало голям хор, оперета. Трима поети са родени там - Асен Разцветников, Владимир Русалиев, Камен Зидаров. Първата й поява пред публиката е на празник на девическата гимназия в читалището в Горна Оряховица – изпълнява два романса. Тук в София отива при Христо Бръмбаров, който я окуражава да поеме по пътя на оперното пеене.
Тя е едни от основателите на щатния хор на Консерваторията. „Всички хорови диригенти ги познавам, всички минаха при нас да се учат. Така и получих огромен запас от музикална литература“. Проф. Реса Колева е единствената българка член на журито на Баховия фестивал през1980 и 1984 г., член е на Баховото общество и негов кореспондент за България. Участвала е и в жури на конкурс в Тбилиси, била е председател на журито на конкурса „Светослав Обретенов“. Пяла е „Коледната оратория“ точно на Рождество в Томас Кирхе. „За да се случи това се явих на прослушване при кантора. Изпях 10 неща и най-накрая той свали от библиотеката едни ноти и ме попита: „Можете ли да пеете на прима виста“. „Ще опитам“ - казах аз. И като започнах на солфеж, изкарах всичко до края. Той се обърна и каза: „Аз съм забравил, че има певци, които могат да пеят от ноти така“.
В творческата кариера на проф. Реса Колева са вписани няколко първи изпълнения за България - „Стабат матер“ на Перголези с Васил Казанджиев, „Матеус пасион“ на Бах с Добрин Петков, „Салве Регина“ на Перголези с Йордан Дафов, „Прикованият Прометей“ на Лазар Николов. „Композиторите ме търсеха, защото каквото се напишеше, можех да го изпея“ – казва тя през смях. Десет години поред е редовен участник в прегледа „Нова българска музика“. „Никога няма да забравя зала „България“ беше пълна с публика да слуша нова българска музика. Много се пишеше и се изпълняваше, и хората обичаха да слушат новата музика“ Изнася камерни концерти с Парашкев Хаджиев, Снежина Гълъбова, Жени Захариева, Джулия Ганева, Елена Миндизова. Работи с Любомир Пипков и Вера Баева.
„Правих запис на песни на Парашкев Хаджиев и отивам да му върна нотите. Много исках да пея с него, но не се решавах. Тогава с половин уста попитах дали не може да направим нещо заедно, а той се засмя и каза, че може да свири не само своя музика“. Сътрудничеството им продължава десет години.
За началото на творческата кариера си спомня: „През 1964 имахме една програма с Елена Миндизова – много амбициозна. Първа част предкласика, втора част съвременни композитори – включително и Шьонберг“. Първата голяма изява на сцената за Реса Колева с оркестър е първото изпълнение в България на „Стабат матер“ на Перголези осъществено на 31 декември 1965 с камерния ансамбъл „Софийски солисти“ и Лиляна Барева, под диригентството на Васил Казанджиев. „Тази творба беляза живота ми. Дори с един италиански диригент и Емилия Максимова я пяхме в оригиналната версия без хор. За два дни научихме хоровите номера.“
За своята 80-годишнина проф. Реса Колева получи първите си награди – „Златен век“ от Министерството на културата и доктор хонорис кауза на Музикалната академия „Панчо Владигеров“ в София.
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..