Красива русокоса Графиня в „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт – запис от Женева

БНР Новини
Малин Бистрьом в ролята на графиня Алмавива, септември 2013 г.
Снимка: Grand Théâtre de Genève

В оперната вечер ще предложим документален запис на моцартовия шедьовър „Сватбата на Фигаро“. Знаменитата творба е била представена на 19 септември миналата година в Grand Théâtre – Женева с участието на млади и много талантливи солисти, между които блести шведката Малин Бистрьом – изящна русокоса красавица с фигура на балерина, определяна от критиката като великолепна актриса с гъвкав и сребрист глас, много напомняща за Кири Те Канава. Хора на Grand Théâtre и оркестъра на Романска Швейцария дирижира унгарецът с австрийски паспорт Щефан Шолтес.
Най-вероятно не е необходимо да припомняме на опероманите историята на „Сватбата на Фигаро“ – първото от трите изключителни постижения на авторския тандем Моцарт – Да Понте. Тази опера несъмнено е едно от най-забележителните творения в историята на световния музикален театър. Популярността й е невероятна, а количеството постановки – неизброимо. И ако втората съвместна творба на Моцарт и Да Понте – „Дон Жуан“, е призната от професионалните музиканти като може би най-великата опера, то „Сватбата на Фигаро“ със сигурност е най-любимата им опера. От момента на създаването си моцартовата „Сватба“ практически не слиза от световните сцени и е задължителна част от репертоара на всяка уважавана оперна трупа в цивилизования свят, неизменно предизвикваща възторга на милиони зрители, които биха могли да останат безучастни към трагедията на Маргарита от „Фауст“, Мими от „Бохеми“ или дори Аида, но никога не успяват да устоят на очарованието на Керубино, Сузана и прекрасната Графиня.
Що се отнася до изпълнението, което ще прозвучи, то спокойно може да бъде причислено към най-добрите постижения на съвременната моцартова интерпретация. Женевският Grand Théâtre откри изминалия сезон 2013-2014 още в началото на септември с възстановка на продукцията на Ги Йостен във Фламандската опера от 1995 година. Премиерата беше на 9 септември и получи доста добри отзиви. Авторитетният критик Антоан Лебойер например, написа, че идеите на режисьора отпреди 18 години все още работят прекрасно на сцената и публиката е била свидетел на „музикален театър в най-чистия му вид“.
„Както често се случва в Женева“ – пише Лебойер, „съставът включваше обещаващи млади певци. Преди две години шведското сопрано Малин Бистрьом пя Елена от „Сицилианска вечерня“ на Верди в Женева, а сега отново е тук с Графинята. Бистрьом притежава великолепни височини, фразира красиво, талантлива актриса е и има външността на филмова звезда. Тя вече е позната в Залцбург и Лондон, а този сезон ще пее Арабела в Ню Йорк. Бележникът й с ангажименти, предполагам, ще се запълни много бързо, тъй че би било разумно от страна на Женева да я задържи в плановете си за следващите сезони...“.
Сърбинът Давид Бижич и родената в далечния сибирски град Новокузнецк Мария Катаева в ролите на Фигаро и Керубино са направили доста добро впечатление на критика Лебойер, макар да ги намира за „малко бледи“ – но това вероятно касае актьорските им превъплъщения. Вокалните са съвсем убедителни. Що се отнася до родената в Украйна Наталия Ковальова в ролята на Сузана, строгият критик отбелязва, че е „технически сигурна, със силно присъствие, а малко по-тъмният й тембър чудесно допълва сребърния глас на Бистрьом“. За младата италианка Елиза Ченни в ролята на Барбарина Лебойер просто е написал: „беше толкова възхитителна, колкото би могла да бъде“. Критикът специално отбелязва безупречната работа на диригента с певците и чистите ансамбли, но смята, че на оркестъра са липсвали присъствие и индивидуалност. Е, десет дена и пет спектакъла по-късно нещата са отишли по местата си и дори най-взискателните меломани няма да бъдат разочаровани от моцартовия стил на диригента Щефан Шолтес.

В ролите ще чуете:
Граф Алмавива – Арис Аргирис
Графиня Алмавива – Малин Бистрьом
Сузана – Наталия Ковальова
Фигаро – Давид Бижич
Керубино – Мария Катаева
Марцелина – Марта Маркес
Доктор Бартоло – Христофорос Стамболис
Дон Базилио – Раул Хименес
Дон Курцио – Фабрис Фарина
Барбарина – Елиза Ченни
Антонио - Пиет Ванзихен

Съдържание на „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15