На българския пазар вече са на разположение на меломаните последните записи на двама обичани певци, които гостуваха и в България.
Избрах творби, които са най-привлекателни за първо запознанство със света на операта. Надявам се, че направих правилния подбор, който ще насърчи хората да открият за себе си повече класически произведения – казва Андреа Бочели в представянето на албума.
Признавам, че ми се замая главата когато се заех да определя пиесите от настоящия албум, в който са включени най-важните творби от моята оперна авантюра и който съдържа най-ослепителните моменти от историята на операта. С гордост си спомням и за срещите си с най-престижните световни оркестри, великолепните зали където съм бил или дългите години, които посветих на операта.
Албумът се нарича „Последна колекция”. Това са арии вдъхновявали Бочели в продължение на цялата му кариера, от най-ранния му оперен спомен до най-новия му запис на Donna non vidi mai от „Манон Леско” на Пучини. Това не са просто роли и произведения, с които Бочели печели признание, а личен избор – всяка ария заема специално място в живота на прочутия тенор.
Толкова много са ангажиментите на Пласидо Доминго напоследък, че направо се учудвам на издръжливостта на този човек. Записа два диска – „Очарованието на морето” и операта „Манон Леско”, пее непрекъснато по цял свят, среща се с млади певци.
Музикантите от групата „Барбара Фуртуна” разказват как се е родила идеята за участието им с диска на Пласидо Доминго „Очарованието на морето” – През февруари тази година получихме имейл от Бруклин от един продуцент, който ни предложи да включи наши изпълнения в предстоящ проект. След това се оказа, че Роберт е композитор, диригент, аранжор и продуцент, приятел на Хърби Хенкок, работил е със Стиви Уондър и Стинг. Свързахме се с него и той ни каза, че ще продуцира следващия албум на Пласидо Доминго – „Очарованието на морето”, и че двамата са влюбени в песента „Анджулина” на нашата група.
Избрали я след като прослушали стотици песни свързани със Средиземно море. Като стигнали до Корсика избрали нас. Това е логично, но и вълнуващо, защото Доминго пее на корсикански – фантастично, още повече, че се вписва в нашата дълголетна битка за културата и езика ни. В хода на разговорите разбрахме, че ни предлага ние самите да пеем с Доминго. Невероятно – с най-големия оперен певец, един от тримата велики, диригент, шеф на операта в Лос Анжелес, записал повече от 100 опери. Той е върхът на всичко, което се прави в музиката. Това е неизразима гордост за нас – нашата корсиканска песен, полифонията й, тъй презирана някога ще може да достигне върховете. Предложиха ни да отидем за три дни във Валенсия в Испания. Беше изумително да работим с двамата – Роберт Саден – който никога нищо не пише, всичко е импровизирано и Доминго при когото всичко трябва да е подредено по минути. И ние между двамата. Те пък поискаха ние да сме такива, каквито сме. А колкото до Пласидо – той е удивителен човек – около него се усеща онази аура, каквато обгръща големите творци. Той ни накара да пеем, а той просто да добави гласа си към квартета ни. Бяхме като на друга планета сред изключителни музиканти свикнали да работят с най-прочутите – Стинг или Принс.
В представянето на диска може да се открие любовта на певеца към средиземно море. Пред твоето величие се прекланям и съм дълбоко признателен от привилегията да бъда роден в страна, докосната от твоите брегове: Испания. Отдавам ти чест по единствения ми възможен начин: като пея песните ти…, казва Пласидо Доминго и се весели в топлината на средиземноморското слънце, докато твори музика от богата и разнообразна традиция – както фолклорни, така и популярни песни.
В записа основни действащи лица са групата „Барбара Фортуна” от Корсика, Чико Пинейро, участва и певицата Йелена Чирич, Марк Фелдман, френският челист Венсан Сегал, американецът Айра Колман – басист и от Мароко Рани Крийа, перкусии. Включени са песни от Сардиния, Италия, Испания, Корсика, Гърция, Франция. Пее се на всички тези езици, както и на иврит и ладино. Могат да се чуят и станалите вече класика „Върни се в Соренто” и „Любовно удоволствие”.
През тази година, освен соловите албуми, Пласидо Доминго и Андреа Бочели записаха и операта „Манон Леско” на Джакомо Пучини с общинския оркестър на Валенсия. Доминго е диригент, Бочели е кавалер Де Грийо, Ана Мария Мартинес е Манон.
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..