Под патронажа на посланика на Кралство Белгия в Република България Нейно Превъзходителство Аник Ван Калстър
вторник,10 март, Първо студио на БНР, 19.30 часа
Програма: Шарл-Огюст Дьо Берио (1802-1870) Тема с вариации за цигулка с акомпанимент на пиано, в ми мажор, опус 15.
Анри Виотан (1820-1881) Концерт №5 за цигулка и оркестър, опус 37, ла минор Транскрипция за цигулка и пиано, редакция на цигулковата партия: Ф. Арбо Части: I. Allegro non troppo II. Adagio III. Allegro con fuoco
Йожени Изаи (1858-1931) Трета соната за соло цигулка - „Балада” - „На Джoрдже Енеску” Части: -Lento, moltosostenuto Inmodo di recitativo -Allegro in tempo giusto e con bravura
Раф Вандермьолен Елегия за цигулка и пиано(2008 Г.) - „Ин мемориам 1914 – 1918”
Цезар Франк (1822-1890) Соната за цигулка и пиано, ла мажор Части: I. Allegrettobenmoderato II. Allegro III. Recitativo - Fantasia IV. Allegrettopocomosso
Владимир Тасев започва цигулковото си обучение при Цветан Каранов, в Кюстендил и при Константин Зидаров - в София. Завършва с пълно отличие Софийското музикално училище „Любомир Пипков” в класа по цигулка на Петър Арнаудов. Като студент, следва в Българската държавна консерватория в класа по цигулка на проф. Боян Лечев. Има участия и награди: І място на Националния конкурс за цигулари „Творчески срещи” - Недялка Симеонова, Хасково, 1981 г.; участия в теоретични форуми като НСПК, с темата „Цигулковата интонация”, представена на ІV-та Републиканска сесия по ТНТМ, 1983 г. и други. За отличен успех и активна дейност в БДК, Владимир Тасев е награден със Златна значка на Министерството на образованието. След завършване на висшето си образование, Владимир Тасев специализира в двугодишен Майсторски клас към БДК, в класа на проф. Георги Бадев и проф. Владимир Аврамов. През 1985 година, след лауреатско звание на „Седмото общобългарско състезание за певци и инструменталисти”, Хасково, 1984 г., и награда „Студио Липицер” - на Международния конкурс за цигулари „Премио Родолфо Липицер”, 1985 г., в Гориция, Италия, Владимир Тасев е изпратен на специализация в Кралската брюкселска консерватория, в класа по цигулка на проф. Артур Грюмьо и неговата асистентка - проф. Мириам Керсен. Паралелно с обучението си и с конкурсната си, концертна и теоретична дейност Владимир Тасев спечелва три поредни оркестрови конкурса и работи в Софийската филхармония: артист-оркестрант (1983 г.), концерт-майстор в Софийската опера (1989 г.), концерт-майстор в Симфоничния оркестър на Българското национално радио (1991 г.), гостувайки и като концерт-майстор в Софийската филхармония, с над 10-годишен стаж в тези най-авторитетни български оркестри. Особен акцент в активната творческа дейност на Владимир Тасев имат теоретичните му изследвания в областта на музикалната теория, методика и практика, започнали още по време на студентските години на обучение и продължени впоследствие със зачисляване в БДК на дисертация на тема: „Интонацията при струнните инструменти с нефиксирани височини на тоновете”, при участие на Владимир Тасев в научни конференции и форуми, включително, в Международния Интензивен Курс на тема: „Математика и музика”, във Врънячка Баня, Сърбия, 2006 година, проведен под организацията на немската образователна институция DAAD и други. Владимир Тасев осъществява музикално партньорско сътрудничество, концертна и записна дейност, с музикантите: Ростислав Йовчев, Виолета Попова, Марина Капитанова, Венцислава Шойлева, Мария-Елена Средева, Ружка Чаракчиева, Марина Савова, Евгения Симеонова, Ивелина Казанджиева, Деница Димитрова, Галина Апостолова, Евелина Станчовска. В творческата му биография са включени интегрални концертни изпълнения на шестте солови сонати и партити от Йохан Себастиан Бах; на трите сонати за пиано и цигулка от Йоханес Брамс; на десетте сонати за пиано и цигулка от Лудвиг ван Бетховен в два концерта; както и юбилеен концерт с Шуменска филхармония, с диригент - Кирил Ламбов, на Концерт за цигулка и оркестър от Йоханес Брамс, студийни записи: Втора рапсодия от Бела Барток, Рапсодия „Циганка” от Морис Равел за фирмата „Пентагон класикс”, със Симфоничния оркестър на БНР с диригент Иван Маринов и други.
Соната № 8 в сол мажор от Антонио Вивалди. Изпълняват Владимир Тасев (цигулка) и Виолета Попова (пиано) – документален запис от концерт в НДК състоял се на 20 април 1994 г.
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Евелина Станчовска е родена в град Кюстендил. Нейният пръв учител по пиано е преподавателката в Музикалната школа - Ирина Маноилова. След приемането й в подготвителен клас в НМА „Панчо Владигеров”, нейни преподаватели са проф. Йовчо Крушев и доц. Велислава Георгиева. Завършва Националната музикална академия „Панчо Владигеров” - София, в класа по пиано на професорите Джулия и Константин Ганеви. За своето усъвършенстване участвува в международните майсторски класове на Оксана Яблонская и Людмил Ангелов, както и в майсторския клас по интерпретация и акомпанимент на немската песен на Норман-Щетлер, Австрия. Евелина Станчовска изнася рецитали и концерти с камерна музика, има записи за Българското национално радио. Голяма част от репертоара й заемат произведенията на Фредерик Шопен. В родния си град Кюстендил по покана на музикална агенция „Иван Сапунджиев”, участва в цикъл „Есенни камерни концерти” с клавирен рецитал на творби от Фредерик Шопен. Сценичните й изяви включват и участие в Европейски музикален фестивал, както и участие в концерт по случай откриването на Американското посолство у нас. От 2005 г. работи като преподавател в катедра „Музикално сценично изкуство” на НМА „Панчо Владигеров” с проф. Павел Герджиков. Евелина Станчовска е свирила в концертната зала на Сеул като част от концертно турне в Южна Корея. За това събитие тя получава наградата на CBS Тelevision, South Korea - за принос към тяхната култура.
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..