Естетиката на бунта представена в изложбата "Сюрреализъм по време на социализъм"

Без название IV, ср. на 80-те г. на ХХ в., маслени бои, шпервана плоскост

Софийската галерия "Лоранъ" представя от днес до 25 октомври изложбата "Сюрреализъм по време на социализъм" по случай 70-годишнината от рождението на Иван Петков-Турката. Картините в изложбата изобразяват най-зрелия период от художественото творчество на Петков – един от малкото творци, бунтували се срещу системата и естетиката на социалистическия реализъм.

Иван Петков, наричан от приятелите си Турката, а от Държавна сигурност – Художника, е единственият представител на сюрреализма за времето си и често е сравняван със Салвадор Дали. В "Сюрреализъм по време на социализъм" са представени произведения от втората самостоятелна изложба на Петков, за която се предполага, че е преждевременно закрита от служители на Държавна сигурност.

Това обясни за "Хоризонт" кураторът на изложбата и изкуствовед от Софийската художествена галерия Красимир Илиев и допълни:

Сюрреализмът е течение, изхвърлено от официалния художествен живот, но Иван Петков избира точно този стил на работа, отчасти защото иска да се бунтува. Той обича да криптира. По-късно криптира своя подпис, вкарва латински сентенции. Две са основните неща в неговото творчество – той рисува сюрреалистични картини и в тях се появява все повече и повече еротизмът. Двете неща автоматично го маргинализират, защото по времето, когато той започва да рисува и прави първите си изложби, това са две неща, които са табуирани.


Социалистическата система не харесва сюрреализма, защото не харесва иронията и сарказма, които могат да бъдат вложени в този вид рисуване. В първата си изложба Иван Петков рисува свой автопортрет и до себе си изобразява Ленин. Тази картина е била отхвърлена, защото зад гърба на Ленин има малка бесилка и когато са го попитали защо има зад Ленин бесилка, той е казал – това е едно съновидение.

СнимкаСтатуквото кара Иван Петков да се бунтува и чрез творчеството си той се опитва да десакрализира определени категории, поясни още кураторът на изложбата Красимир Илиев:

В института, където е работил, той говори против властта. Образува се досие в Държавна сигурност, което започва да се пълни с доноси срещу него. Има една много интересна картина, която показваме на изложбата. Тя се нарича "Антропологически багер". Това е един багер, чиято лопата, която трябва да изгребва, е човешка ръка. Там, където е връзката на ръката и металния багер, капе кръв. Ето една метафора на социализма.

С идването на демокрацията Иван Петков губи обекта на своя бунт и оттам и своя творчески център:

Той е един от художниците, които след 1989 година тръгва надолу. Димитър Лалев казваше, че, когато човек е бил дълго време вързан, неговите движения са грозни, когато го развържат. 

Красимир Илиев беше категоричен, че произведенията, издържани в естетиката на сюрреализма, са многопластови и затова интерпретацията им не може да бъде универсална, а трябва да бъде уникална за всеки един зрител.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05