Първата опера на Доницети представена на сцена във Венеция през 1818 г. е „Енрико ди Боргоня“. До момента, когато създава „Лучия ди Ламермур“ той има вече около 50 заглавия за различни театри, сред които „Любовен еликсир“, „Анна Болейн“. В следващите години той ще композира още над 25 творби сред които ще бъдат „Дон Паскуале“, „Линда ди Шамуни“, „Рита“, „Лукреция Борджия“, „Дъщерята на полка“, „Роберто Деверьо“, „Фаворитката“. Но когато започва да пише своята нова творба е в труден период. Наскоро Джоакино Росини вече се е оттеглил от музикалния живот, Винченцо Белини умира малко преди премиерата на „Лучия“, но преди това създава своята „Пуритани“, която е посрещната с огромен възторг в Париж. По същото време операта на Доницети „Марино Фалиери“ претърпява провал.
От тримата велики белкантови композитори остава само той. Трудно е да се каже дали Гаетано осъзнава тази си участ, но той наистина създава музикален шедьовър. Това е и първата му среща с либретиста Салваторе Камарано, с когото ще работят върху още няколко творби. Сцената на полудавянето е една от най-изпълняваните арии. Всеки сопран има свое виждане за тази ария. Написана във фа мажор тя често (по напълно обясними причини) се транспонира с един тон. Рядко се изпълнява и с оригинално написаните орнаменти. Много сопрани добавят свои специали каденци, за да демонстрират техническите си възможности. Освен това в последно време често се възстановява съвсем оригиналната версия – за стъклена хармоника. Звучи изумително красиво. Самият Доницети смятал, че звукът на стъклената хармоника подхожда много добре на обърканото душевно състояние на героинята.
Популярната версия за дуета флейти в каденцата бил създаден през 1888 от Матилде Маркези за нейната студентка Нели Мелба, която изпълнявала тази роля. Новата концепция отнела десет седмици за репетиции и довела до възраждане на интереса към операта.
След оригиналната опера на италиански Доницети създава специално за „Театр дьо ла Рьонесанс“ в Париж френска версия представена на 6 август 1939 г. Тази версия след това се представя на турне в цяла Франция. Либретото написано от Алфонс Ройе и Гюстав Ваес не е просто превод от италиански, а композиторът променя някои сцени и герои. Например изчезва партията на Алиса. Така се постига по-голяма сила на въздействие – Лучия е съвсем сама и изоставена. Намалена е и ролята на Раймондо, което също увеличава самотата на Лучия. Появява се нов герой – Гилбърт, който е свързан с Едгардо и Енрико. Разбира се тази версия на операта е почти непозната.
През 2002 г. благодарение на Натали Десе, Роберто Аланя и Националната опера в Лион тя е възродена.Това е копродукция и с операта в Бостън, като партията на Лучия изпълнява Сара Кобърн през 2005 г. Пак тя изпълнява партията и в продукцията от 2008 г. в операта на Синсинати.
Това беше една от първите опери, които гледах и в която успях да слушам моя идол Арфредо Краус. Беше в Ню Йорк, в Мет. Тогава нямах пари да си купя билет и се надявах на чудо. И то стана. Видя ме един служител по сигурността. Някой му беше дал билет. Струваше 180 евро и той ми го даде като подарък. Никога няма да го забравя, защото така успях да видя моя герой – споделя Хуан Диего Флорес.
Попитан защо толкова късно изпълнява тази роля той казва: Много внимателно подбирам къде, кога и в кои роли да дебютирам. Има и много по-трудни роли, но за тази е необходим по-широк централен диапазон и сега вече се чувствам удобно.
Елена Мосук споделя Дебютирах като Лучия пред 23 години и от тогава съм я пяла много пъти, дори с великия Алфредо Краус една година преди да почине.
Действащи лица и изпълнители:
• Лучия – Елена Мосук
• Сър Едгардо ди Равенсуд – Хуан Диего Флорес
• Лорд Енрико Аштън – Марко Кариа
• Раймондо Бидебент – Симон Орфила
• Лорд Артуро Бъклоу – Алберт Касалс
• Нормано – Хорхе Родригес
• Алиса – Сандра Фернандес
Хор и оркестър на театър „Лисео“ Барселона, диригент Даниел Хил де Техада
Запис от „Лучия ди Ламермур“ на Гаетано Доницети – спектакъл на Gran Teatre del Liceu в Барселона, състоял се на 17 декември 2015 г..
Дебют на Хуан Диего Флорес в ролята на Едгардо.
Съдържание на операта „Лучия ди Ламермур“
9 януари
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..