125 години от рождението на Сергей Прокофиев

Вторник, 19 април, от 19.30 часа

БНР Новини
Странна и бурна е съдбата на Прокофиев – един от гениите на музиката на ХХ в. Завършва Петербургската консерватория – първо като пианист, а после и като композитор. Постъпва в консерваторията почти юноша – доста години е по-млад от колегите си; с голяма част от тях се държи арогантно – съзнава цената си, но почти детската възраст му пречи да сдържа поривите на своята горделивост. Навлиза с летящ старт в музиката – и като пианист, и като композитор. Първият му Концерт за пиано (1911-12 г.) блестящо, възторжено-романтично, а в същото време – модерно произведение – е пиесата, с която се дипломира.
Напуска СССР непосредствено след октомврийския преврат. Втурва се да прави кариера на Запад. Чака го разочарование – „теренът“ отдавна е зает – от Стравински и Рахманинов. Кариерата му в Америка, въпреки гения му, не напредва стремително. Посрещат го противоречиво: за мнозина, в т.ч. за критиката, той е представител на комунистическа страна, в свиренето му намират твърде много „мускули“. Пробива с Руските сезони на Дягилев, с постановки и концерти в САЩ и Франция. В определен момент отношенията му със Стравински са силно обтегнати: двамата гении се недолюбват, а на Прокофиев липсва магнетизма на „Цар Игор“. В някакъв момент отношенията им се нормализират. Стравински признава, че Прокофиев е най-големият жив руски композитор: „след мен, разбира се“.
В началото на 30-те години е силно изкушен да се върне в Родината – по различни причини. Както се полага, му обещават всички блага на комунистическия рай: концерти, издания, апартамент, кола... Прокофиев се премества там със семейството си окончателно в 1935-6 г. Сред шедьоврите, които създава в тия години, са „Ромео и Жулиета“, „Пепеляшка“. Налага се, обаче, да напише някой и друг опус, който да възхвалява режима и Вожда. Това не го спасява от ударите на прочутото Ждановско постановление от 1948 г., в което Прокофиев, Шостакович, Мясковски и др. са обявени за формалисти, т.е. врагове на народа. Независимо от това до края на живота си запазва изумителната си творческа виталност. Интересно е, че пише една от най-веселите си творби, образец на комедия дел арте, „Дуеня“ между оперите „Семьон Котко“, която е на партизанска тематика, и „Война и мир“.
В предаването ще звучат фрагменти от „класическите“ опуси на Прокофиев – Първи клавирен концерт, Класическа симфония; от някои творби, писани за Дягилевите сезони – напр. балета „Стоманения скок“, от операта „Дуеня“ и др.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Геновева", опера в 4 действия от Роберт Шуман

Музика: Роберт Шуман Лобрето:  Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера:  25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: •  Зигфрид, граф на Брабант – баритон •  Геновева, негова съпруга – сопран •  Голо, приближен на графа – тенор •  Маргарита, придворна – мецосопран •  Хидулфус, епископ на Триер – бас •..

публикувано на 06.06.25 в 13:05

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

"Хензел и Гретел", опера-приказка в три действия от Енгелберт Хумпердинк

Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..

публикувано на 03.01.25 в 17:22

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25