Прекрасно е, когато за човек, живял през 17 век, знаем толкова много неща. Този човек се е родил във Франция, може би това е причината. Слава богу, там изблиците на интелектуална енергия не само се регистрират и закрилят, но и им се дава право да прескачат от век на век. Знаем не само точното място, точния дом в Париж, в който е бил роден Молиер, не само датата и мястото на всяка негова сценична премиера, не само всяка бурна криволица в богатия му 51- годишен живот, но и как е изглеждал през очите на колегите си:
На ръст той беше по-скоро висок, отколкото дребен, имаше благородна осанка, дългокрак. Вървеше тежко, изглеждаше много сериозен, с голям нос, голяма уста, дебели устни, тъмна кожа, черни и силни вежди, и различните движения, които им придаваше, правеха физиономията му изключително комична. По отношение на характера той беше нежен, любезен, щедър; обичаше словоизлиянията. Мари дьо Кроаси, актриса от трупата.
Жан Батист Поклен, избрал доста късно сценичния псевдоним Молиер, е създал 12-те най-устояли на времето и най-задълбочено - сатирични пълнометражни комедии на всички времена. Някои - в стих, някои - в проза. Като драматург той се нарежда в редицата на такива майстори като Аристофан, Плавт, Джордж Бърнард Шоу. Той е бил също така водещ френски актьор - комик, театрален режисьор и теоретик на драмата. В неговия театрален период, времето на ранния барок, когато е било царството и диктатът на формалните неокласически официално контролирани трагедии на Корней, Расин и последователи, Молиер потвърждава ефикасността на комедията като сериозна, гъвкава артистична форма, която освен изучителна като съдържание, благодарение на новата сценична техника, в по-голямата си част внесена от Италия, става изумителна и като сценични ефекти, които могат да се сменят с шеметна бързина. Италианската commedia dell'arteпреминава като мощен поток през неговите комедии, фарсове, пасторали и сценки, и получава завършен рафиниран от френската комедия вид.
И така…
В понеделник, 17 октомври: Дон Жуан, постановка от 1991 г. Участват: Велко Кънев, Марин Янев, Жоржета Чакърова, Пламен Дончев, Михаил Петров, Красимир Обретенов, Рачко Ябанджиев, Камелия Недкова, Мая Бабурска, Игор Марковски, Кирил Кавадарков. Режисьор: Маргарита Благиева
Вторник, 18 октомври: Благородникът, постановка от 1960 г., запис на спектакъла на Народния театър за младежта. Участват: Божидар Лечев, Гинка Станчева, Ана Георгиева, Михаил Парменов, Люба Алексиева, Теофан Хранов, Константин Хаджимилев, Свобода Молерова, Васил Андреев, Александър Палиев, Щилян Кунев, Любен Митрев, Николай Клисуров и др. Режисьор Веселина Ганева
Сряда, 19 октомври: Мизантроп, постановка от 1981 г.. Участват Марин Янев, Мариус Донкин, Велко Кънев, Цветана Платиканова, Анета Сотирова, Димитрина Савова, Георги Мамалев, Емил Джамджиев, Александър Тончев, Божидар Лечев, Цветелин Витанов. Режисьор: Маргарита Благиева
Четвъртък, 20 октомври: Хитрините на Скапен, 1987 г. Участват: Николай Бинев, Асен Кисимов, Иван Тачев, Стефан Младенов, Пламен Сирраков, Васил Бъчваров, Меглена Караламбова, Славелена Майноловска, Домна Ганева, Алексанър Тончев, Георги Къков. Режисьор: Кирил Каменов
Петък, 21 октомври: Жорж Данден или измаменият съпруг, 1983 г., запис на Михайловградския Драматичен театър. Участват: Антоанета Димитрова, Емил Митрополитски, Светла Чолакова, Стефан Антонов, Любомир Бояджиев, Надежда Казанова, Димитър Луканов, Димитър Ангелов. Режисьор: Йордан Статков
Приятно слушане на Молиер по радиото.
Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..
Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село. През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..
Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..
Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..
В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..
На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..
През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..