Дейвид Пикард, директор на Би Би Си Промс: Опитваме се да запазим нашето послание, адаптирано към времето, в което живеем

БНР Новини
3
Снимка: BBC



Тази есен в историята на БНР се случи нещо изключително - за първи път български музикален журналист беше поканен да представи по програма „Христо Ботев” на живо, от ложа в лондонската зала Роял Албърт Хол „Последната вечер” - прочутия заключителен концерт на фестивала Би Би Си Промс. Редовните ни слушатели вероятно са станали свидетели на събитието - то се случи в събота, на 10 септември, от 21.15 българско време до около 45 минути след полунощ на 11 септември. За останалите, които са пропуснали шанса, тази неделя предложихме нещо също „ексклузивно” (както е модерно да се казва напоследък) - интервю с новия директор на фестивала Би Би Си Промс - Дейвид Пикард, дадено специално за „Неделен следобед” с любезното съдействие на Международния департамент на британската медийна корпорация Би Би Си.

Дейвид Пикард е изключително атрактивна личност. Симпатичен, висок и слаб, с приятно излъчване, великолепен събеседник - интелигентен и остроумен. Той се е дипломирал в Кеймбридж. В първите години от кариерата си е работил като помощник-мениджър на трупата на Кралската опера Ковънт Гардън; след това три години е бил в администрацията на театър Open Air в Риджънтс парк - единственият професионален театър на открито във Великобритания, който представя спектакли от май до септември. Пикард е имал и трудни моменти - още преди да навърши 30, когато е работил за операта в Кент, съществувала само от 1969 до 1989 година, когато Съветът по изкуствата на Великобритания е спрял държавната субсидия за този малък, но доста успешен оперен театър - решение, генерирало много сериозни протести. След това Дейвид Пикард е работил за два театрални фестивала, а през 1993 е поел мениджмънта на забележителния Оркестър от епохата на Просвещението, който фактически се управлява от всички музиканти в състава. Този оркестър е един от съставите, свързани с оперния фестивал в Глайндборн, тъй че не е чудно, че през 2001 Дейвид Пикард е поканен за директор на прочутия фестивал, основан от богатата аристократична фамилия Кристи и провеждан в нейното имение. От няколко месеца, по-точно от пролетта на 2016 Пикард бе обявен за новия ръководител на Би Би Си Промс, което се оказа изненада, поне за повечето журналисти. На първо място заради факта, че той никога не е работил в рамките на електронна медиа. Но самият той казва, че се е оказвал изненадан не веднъж в своята кариера. Например, ако погледнете заглавията на вестниците от 2001, ще откриете, че статия, коментираща новия директор на Глайндборн е озаглавена „Дейвид Кой?”. Но днес той е вече на 56 и от три десетилетия менажира предимно музикални състави и трупи, като казва, че е подготвен за всякакви видове организации. Относно прехода от Глайндборн към Би Би Си Промс, който изглежда доста труден, Дейвид Пикард каза:
Всъщност това, което беше наистина интересно за мен бяха приликите, а не разликите между двете организации, защото те и двете съществуват вече доста дълго време - Промс, разбира се, много по-дълго от Глайндборн. Глайндборн е на около 80 години, Промс - на около 120 години. И двата фестивала са основани върху фантастично силни артистични принципи. Глайндборн е създаден, за да наложи върху жанра на операта най-високия възможен стандарт. А Промс е създаден, за да предложи великата класическа музика на възможно най-широка публика. Тъй че - това са приликите. Нещо друго, което наистина мисля за важно, е, че и двата фестивала на първо място държат на качеството.
Стори ми се, че този сезон фестивалът отделя по-специално внимание на младите изпълнители и композитори и попитах г-н Пикард дали тази тенденция е повлияна и от Глайндборн?
Може би малко. Имам предвид в смисъл, че едно от нещата, характерни за Глайндборн е че там не само се правят прекрасни спектакли, но там винаги - още от самото основаване на фестивала, са били откривани вълнуващи нови таланти и винаги е имало фантастичен образователен отдел. Когато дойдох да работя за Промс открих и тук великолепен образователен департамент. Не можем да разделим тези неща. Тук, в Англия, отмина времето, когато имахме оркестри, изнасящи концерти и малък образователен отдел някъде отстрани, който да прави някакви неща в училищата. Сега трябва да поставим това точно в центъра на сцената. Тъй че неща като „Последната вечер”, където имахме действително вълнуващ млад, 26-годишен композитор, който написа творба за току-що сформиран младежки ансамбъл, а освен това имахме 16 от най-добрите млади певци... Лично за мен това бе специален момент в тази „Последна вечер”. Можете ли да си представите какво е това за тях? Те се озовават на сцената на „Последната вечер на Промс“, в самото начало на кариерите си и са експонирани за целия свят в зала като Роял Албърт Хол! Тъй че, да - следващото поколение композитори, изпълнители, слушатели и посетители на концерти е абсолютно решаващо и съдбоносно за нашия успех.

Подробности чуйте в интервюто, част от което излъчихме в „Неделен следобед” на 16 октомври, а продължение очаквайте в същото предаване на 23 октомври.

Снимки в галерията: BBC Proms/Chris Christodoulou




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15