1. На мнозина е известно, че тарантела е италиански танц. За него чувството, желанието да танцуваш е единствено условие. И наистина, при тарантелата няма грешни стъпки, най-важна е спонтанността. Твърди се, че танцът се появява през 15 век в град Таранто и става популярен като ефективно средство за лечение на болест (тарантизъм), предизвиквана от досег с отровния паяк тарантула и водеща до истерични състояния. Като начин за справяне с тарантизма заболелите били карани да танцуват върху мелодията и бързия ритъм на тарантела, докато изпаднат в транс, с надеждата, че от продължителните, бързи, отривисти, ритмични движения отровата ще излезе от пострадалите. Популярността на тарантелата нараства толкова, че през 16 и 17 век е било обичайно да се канят специално съществуващи оркестри, пътуващи из цяла Италия и под чиято музика заболелите от тарантизъм танцували и надяваме се - оздравявали.
2. Чувството е в основата и на блуса, колкото и да е „многолика природата на това висше проявление на афроамериканското музикално творчество, пулсиращо в сърцето на черна и бяла Америка” (Йордан Рупчев, Рупи). Думата „блу” (blue) на английски език освен синьо означава тъга, печал и с времето става наименование и на песенна форма. Блусът активно се налага като песенен модел след Гражданската война в САЩ (1861-1865). За първи път се появява официално издаден на ноти през 1912 година, а през 1920 е осъществен и първият известен блус-звукозапис. Текстовете в блуса представляват разкази за (предимно) проблеми, свързани с пари, дом, храна, секс, загуба, любов, работа, престъпления, алкохол… Казват, че с блус се пише истината.
Интересно, поникнал от тъгата блусът често пъти е лек срещу нея.
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..