Модерна драма за самата идея за война

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова

Фернандо Арабал е на 85 години, живее във Франция от 1955 г. насам, когато отива там да учи драма и затова определението испански френски драматург не изненадва никого. Освен това е автор на романи и режисьор на няколко филма по свои произведения, прочути с необичайния си начин за отразяване на действителността, който често е наричан скандален.
Пикник на бойното поле е една от ранните му пиеси, която го прави известен във Франция и го налага в средите на литературния авангард. От втората половина на 60-те той става основоположник на така наречения от самия него Théâtre Panique/Panic Theater, който се характеризира с фикционален свят, основан често на принципа на насилието. Театърът на паниката, с цялата условност на този превод, е кръстен на името на бог Пан. Героят на този театър е човек, който отказва да поема рискове, който избягва опасностите и следователно проявите на героизъм, който избягва всеки непоправим акт и необратим ход, но, който по ирония на съдбата, е, разбира се, хванат в капана на един свят на внезапни шансове, който неминуемо го принуждава да направи избор.

Фернандо АрабалПиесата Пикник на бойното поле е оценявана като творение на Театъра на абсурда, защото комбинира трагедия и комедия, както например това прави Самюъл Бекет във В очакване на Годо. Голямата й тема е представянето на живота като безсмислено пътуване, факт, който неизбежно води до чувство на незапълнени липси, на безцелност и обърканост. Фокусът пада директно върху глупостта на реалността, нейната изкълченост, изопаченост и липса на логика, затова сатирата, иронията и клишето вървят заедно в текстовете на Фернандо Арабал.
Пикник на бойното поле както и пиесата Герника в зародиша си са пиеси за гражданската война в Испания, но със също толкова голямо основание можем да кажем, че историята на тези пиеси не е за някаква конкретна война. Става въпрос за идеята за война генерално. Двамата основни герои си приличат, споделят едни и същи идеи и вярвания. Дори имената им са подобни. Затова въпросът е: Защо човечеството воюва?
Среща с испанския модерен театър в Радиотеатър след полунощ тази неделя.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..

публикувано на 16.12.18 в 09:35

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13