В съботната вечер предлагаме спектакъл на Метрополитън опера – Ню Йорк, предоставен на програма „Христо Ботев“ от Европейския съюз за радио и телевизия. Записът на операта „Тристан и Изолда“ от Рихард Вагнер е от 8 октомври 2016, но бе включен в предложенията на Еврорадио миналата пролет, а най-голям интерес за меломаните представлява диригентът, защото това е втората изява на знаменития сър Саймън Ратл със съставите на Метрополитън опера въобще! Неговият дебют в най-престижния американски оперен театър е бил в края на 2010 с премиера на „Пелеас и Мелизанда“. През есента на 2016 всички в Мет са били повече от щастливи да го видят отново – най-вече оркестърът на театъра. Тогава Ратл е информирал колегите си, че подготвяйки постановката е ползвал бележките, записките, щрихите и темповите обозначения на самия Густав Малер, оставени върху партитурата на „Тристан“. Но не от времето, когато Малер е дирижирал „Тристан и Изолда“ в Метрополитън в края на 1908 година. Партитурата, ползвана от Саймън Ратл е тази, с която Малер е работил над новата постановка на „Тристан“ във Виена през 1903. Ратл я е получил, когато през 2009 година е дирижирал Вагнеровия шедьовър във Виенската държавна опера. В едно интервю диригентът гордо споделя, че прочутата Нина Стемме – изпълнителката на Изолда, дошла при него след една от репетициите и казала: Никога не съм успявала да постигна толкова много цветове и отсенки в тази партия, без да съм покрита от оркестъра. И тогава Ратл си казал: Благодаря, Густав. За музиката на Вагнеровия шедьовър диригентът обикновено използва определението „наркотична“, а за някои фрагменти и „Шуберт на стероиди“.
Освен рядката възможност да чуете Саймън Ратл начело на съставите на Метрополитън опера, този спектакъл предлага звезден състав солисти, начело с двама от водещите Вагнерови певци на съвременната сцена – споменатата вече прекрасна шведка Нина Стемме и австралийския тенор Стюарт Скелтън. И двамата са възнаградени с възторжени овации от нюйоркската публика. Всички знаят, че Нина Стемме е най-знаменитата Изолда днес, с повече от 100 спектакъла на операта, а за Стюарт Скелтън Тристан е поредната много успешна Вагнерова роля, представена за първи път неотдавна в Германия отново под палката на Саймън Ратл. Техни партньори в този спектакъл са прочутият бас Рене Папе в ролята на крал Марке, както и двама руски певци с много успешни кариери в последните години, особено във Вагнеров репертоар: Екатерина Губанова като Брангена и Евгений Никитин – Курвенал. Нийл Купър, Алекс Ричардсън, Дейвид Кроуфорд и Тони Стивънсън се представят по-малките партии, хормайстор е Доналд Палъмбо, концертмайстор – Дейвид Чан.
Един от водещите американски музикални критици – Антъни Томазини, публикува отзив за премиерата на „Тристан“ в Мет на 27 септември 2016 в Ню Йорк Таймс, където на Саймън Ратл е отделено специално внимание: Изпълнението на г-н Ратл на монументалната Вагнерова партитура впечатляващо балансира чистота и богатство, хладнокръвие и интензивност, интелигентност и стремителност... Г-н Ратл придаде необикновена прозрачност на контрапунктичните линии, които непрестанно се преплитат в музиката... При г-н Ратл не можем да говорим за високопарна емоционална страст. По-скоро за проницателност и страстно увлечение...
Съдържание на операта „Тристан и Изолда“
събота, 17 февруари, от 20 часа
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..