„Тристан и Изолда“ в Амстердам – изключително красиво решение на Пиер Ауди

БНР Новини
6
Снимка: Ruth Walz

Първата за 2018 година продукция на Националната опера в Амстердам е била „Тристан и Изолда“ на Рихард Вагнер във версия на прочутия френско-ливански режисьор Пиер Ауди, роден през 1957 година в Бейрут. Постановката е представена за първи път през 2016-а в Париж, след това е била играна и в Римската опера. Кореспондентът на „Неделен следобед“ Милен Венков споделя:
Декорът на Кристоф Хетцер е минималистичен и изчистен: в първо действие сцената е доминирана от останки от големи кораби, във второ – от скелети на китове... Любовната напитка и отровата са представени като два кристала – черен и сребърен (символи на смъртта и любовта). В трето действие черният кристал се разпръсква на множество по-малки камъни, които обсипват сцената. Костюмите, също дело на Хетцер, са семпли и не могат да се впишат в определена епоха или време.
Г-н Венков отбелязва, че „Тристан“ е своеобразен връх в дейността на Пиер Ауди, който в края на този сезон ще напусне Националната опера в Амстердам след 30 години на поста артистичен директор: Една изключително стилна, въздействаща постановка, изпълнена със светлина, силуети, нощ, мистерия, копнеж към недостижимото и пътуване към безкрайността. За изпълнителския състав кореспондентът ни също използва суперлативи. Той е изпитвал удоволствие от всяка фраза, моделирана от Рикарда Мербет в ролята на Изолда. Тристан е бил един от най-прочутите съвременни Вагнерови тенори – американецът Стивън Гулд. Диригентът Марк Албрехт, осъществил според Милен Венков едно невероятно богато на цвят музикално платно, е казал в интервю за „Тристан и Изолда“:
Трудността на операта не се крие в дължината ѝ. След „Тристан“ не се чувствам физически изморен. За мен тя може да продължи и по-дълго. Но душевно съм напълно изтощен. Важно е при такава еуфорична творба да се раздаваш в най-точните моменти и със сигурност не твърде рано.
Ако понятието съвършенство въобще съществува – завършва отзива си Милен Венков, то мисля, че Марк Албрехт и Рикарда Мербет със сигурност се доближиха до него в Любовната смърт на Изолда в един неописуем музикален устрем, перфектен звуков баланс между глас и оркестър, допълнен от поразителната сценична картина на Пиер Ауди, в която зрителят вижда героинята като черен силует и само чува гласа и...

Подробности за събитието можете да научите от звуковия файл.




Снимки в галерията: Ruth Walz

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15