Красимира Стоянова и Хуан Диего Флорес в "Лукреция Борджия" от Залцбург

БНР Новини
Диригентът Марко Армилиато, Красимира Стоянова и Хуан Диего Флорес
Снимка: Marco Borrelli/ Salzburger Festspiele

В съботната вечер предлагаме запис на едно от най-ярките събития от програмата на Залцбургския фестивал миналата година. През лятото на 2017 опероманите със затаен дъх очакваха последната седмица на фестивала заради двете концертни изпълнения на „Лукреция Борджия“ от Гаетано Доницети, дирижирани от Марко Армилиато на 27 и 30 август, в които блестяха суперзвезди: великолепната българка Красимира Стоянова и несравнимият перуанец Хуан Диего Флорес. Билетите бяха разпродадени светкавично, специалистите предричаха триумф. Американският сайт OperaWire предварително избра Красимира Стоянова за „артист на седмицата“, а неговият кореспондент Франсиско Саласар написа, че звездният състав включва Флорес и Абдразаков, но Красимира Стоянова в главната роля е тази, която всички очакват. Саласар припомни „зашеметяващите и незабравими интерпретации“ на Стоянова в някои от емблематичните партии на Джузепе Верди, Рихард Щраус и веристите, както и факта, че тази уникална певица освен с изумително трогателните си интерпретации е известна с това, че се стреми да следва стриктно написаното в партитурата. „Лукреция Борджия е една от най-трудните белкантови роли заради вокалния диапазон и колоратурни пасажи, както и заради сложния и понякога непривлекателен характер на героинята. Стоянова ще има шанса да демонстрира както виртуозната и драматичната си сила, така и прекрасните вокални качества. Тъй като е певица, която работи усилено, за да вникне в намеренията на композитора, ще бъде интересно да се види какъв вариант на финала ще избере...“.

След концертните изпълнения на „Лукреция Борджия“ на 27 и 30 август 2017 в Голямата фестивална зала на Залцбург европейската критика откликна възторжено. В сайта bachtrack.com Даниел Урл отбеляза, че „триото протагонисти е било изключително луксозно“. Според него „Стоянова е много надеждна и благородна Лукреция с красив, богат тембър и много емоционална актьорска игра... Тя се справи изненадващо добре с многото колоратури. Нейната Лукреция бе по-скоро чувствителна майка, отколкото гневен убиец, което се оказа добър избор“. Критикът завършва своя отзив със свидетелство, че изпълнителите на „Лукреция Борджия“ са били възнаградени с бурни овации и ставане на крака.

В Opera Gazet Габи Едер споделя нещо, което можем да прочетем и в някои други материали от сериозни автори, посветени на Красимира Стоянова: „Това последно изпълнение от Залцбургския фестивал – 2017, демонстрира една специфична характеристика на съвременния оперен свят. Има сопрани, които пеят добре и притежават мощна PR-техника, която ги задържа в статуса на диви „на върха на класациите“. И има сопрани, които не притежават подобни механизми, но пеят много по-хубаво и би трябвало да заслужават титлата „дива“ заради техните способности и изкуство! Българката Красимира Стоянова принадлежи към втората категория. Тя има невероятно обширен репертоар – от белкантови роли до Верди и Пучини, от Рихард Щраус до по-малко известни славянски творби. Като Лукреция тя блестеше в това концертно изпълнение. Ролята е изключително сложна, необходими са висши артистични умения, за да се овладеят трудните колоратури, да се предадат достоверно всички промени в настроенията и емоциите, да се запази драматичната мощ и издръжливостта за два часа и половина. Стоянова притежава всичко това! Тя убеди всички и като зла отровителка, и дори повече като любяща, грижовна майка. Гласът й е сигурен, ясен и силен във всички регистри. Може би финалната ария може да бъде изпята и по-красиво – но от кого? Лейла Генджер и Джоан Съдърланд вече не са на разположение. Стоянова определено е един от най-гъвкавите сопрани днес. И тя прави изкуство заради самото изкуство, не за съмнителни PR-общества...“.

Въпреки малките забележки, които отправиха някои особено взискателни критици към екипа, осъществил концертното изпълнение на „Лукреция Борджия“ в Залцбург, все пак те единодушно определиха тези две вечери като великолепен финал за оперната програма на Залцбургския фестивал – 2017.
Записа на концертното изпълнение от 27 август миналата година в Голямата фестивална зала на Залцбург излъчваме със съдействието на Европейския Съюз за радио и телевизия.

В ролите ще слушате:
Дон Алфонсо д`Есте, херцог на Ферара – Илдар Абдразаков
Дона Лукреция Борджия, негова съпруга – Красимира Стоянова
Дженаро, млад благородник с неизвестен произход – Хуан Диего Флорес
Мафио Орсини, приятел на Дженаро – Тереза Йерволино
Рустигело, таен агент на херцога – Андрю Хаджи
Астолфо, таен агент на Лукреция – Гордън Бинтнър
Хора на Виенската държавна опера и оркестъра на Залцбургския Моцартеум дирижира Марко Армилиато.

Съдържание на операта "Лукреция Борджия" от Гаетано Доницети

Събота, 14 юли, от 20.00 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15