Знаменитият Джанлуиджи Джелмети дирижира „Тоска“ в Лиеж

БНР Новини
5
Сцена от операта
Снимка: Opéra Royal de Wallonie-Liège

В края на ноември Кралската опера на Валония в Лиеж зарадва оперните любители с девет представления на шедьовъра на Джакомо Пучини „Тоска“. Една от най-играните опери по световните сцени, която с вълнуващата си интрига държи в плен зрителя от началото до края. Страстна и своенравна оперна дива, вдъхновен и свободолюбив художник, безскрупулен и жесток шеф на полицията - трима герои, вплетени в политически и любовен конфликт, от който нито един от тримата не оцелява.
Постановката в Лиеж е на белгийската режисьорка Клер Серве и датира от 2008 година - тя бе възстановена за втори път в театъра. Пестеливият, изчистен декор на Карло Чентолавиня обрисува в едри щрихи местата, на които протича интригата. В първо действие интериорът на църквата Сант Андреа дела Вале е изобразен чрез горящи свещи, две статуи на светци, врата към параклиса на Атаванти, съд със светена вода, вляво виждаме огромния портрет на Мария Магдалена. Храмът е слабо осветен, когато Анджелоти намира убежище там. При появата на Скарпия църквата е залята от студена, бяла светлина. По време на тържествения Te Deum на заден план се открива мащабен, орнаментиран олтар, огрян от ярка слънчева светлина. Още по-оскъдна е сценографията в драматичното второ действие. На преден план е поставена дълга маса, приготвена за вечеря. Стените на кабинета на Скарпия са в черно. В дъното на сцената виси голямо, многопанелно платно, в центъра на което е разпънатият на кръста Христос - символ на екзекуциите и мъченията, извършвани в двореца Фарнезе. Един от панелите на картината е тайна врата, водеща към стаята за изтезания. Трето действие ни показва малък сегмент от замъка Сант Анджело – мястото, където  Каварадоси ще бъде принесен в жертва от тирана. Площадката се превръща и в жесток подиум за последното трагично представление на Тоска. Съвсем класическа, традиционна постановка, отразяваща добре всеки детайл от либретото. Тя дава и необходимата актьорска свобода на изпълнителите. Много красиви и исторически достоверни са костюмите на вече покойния френски дизайнер Мишел Фресне.
Операта в Лиеж ангажира два изпълнителски състава в трите главни роли. Впечатленията ми са от първия екип, изявил се на 29 ноември. Импозантен Скарпия създаде италианският баритон Марко Вратоня - авторитетен, суров, циничен злодей. Певецът показа ярко актьорско присъствие, много релефна дикция, завладяващо фразиране. Тембърът на гласа му е тъмно оцветен и е много подходящ за партията. Марко Вратоня се радва на успешна световна кариера, а Скарпия е една от короните му роли - той я пее в Лондон, Виена, Ню Йорк, Милано. Миналата година баритонът се представи като Яго в „Отело“ на Верди в лондонската Ковънт Гардън в продукция, белязала дебюта на Йонас Кауфман в главната партия.
В ролята на Каварадоси се изяви тенорът от Венецуела Акилес Мачадо, притежаващ лирико-спинтов глас, обагрен от много красив, мек тембър. Певецът изпя с много чувство двете прекрасни арии на героя. Сценичното  присъствие на Мачадо бе малко по-скромно.
Смесени чувства у мен остави изпълнението на аржентинката Виржиния Тола в централния образ на Тоска. Безспорно, певицата вложи голяма актьорска всеотдайност и вокален плам в портретирането на митичния образ. Дикцията й бе прецизна, фразирането много стилно. Проблемът според мен е в това, че гласът не звучи изравнено в отделните регистри и по природа е по-скоро лиричен. Така пределните, драматични височини бяха пресилени, докато медиумът на места бе доста рехав. Запомнящ се Сполета бе талантливият, млад, лиричен белгийски тенор Пиер Дерхе. Убедителни бяха и Лоран Кубла като Клисаря и Роже Йоаким в ролята на Анджелоти.
Събитието на спектаклите бе гостуването на бележития италиански диригент Джанлуиджи Джелмети, който се изяви за втори път в Лиеж след като през 2013 година ръководи друга опера на Пучини – „Момичето от Запад“. Под неговата старателна грижа оркестърът действително се превърна в четвърто, пълнокръвно действащо лице. Звукът бе много нюансиран, с подчертан драматичен ефект. Като голям майстор Джелмети настрои точно баланса между солисти и оркестър. Силно ме впечатли, че звукът бе както лек и нефорсиран, така и експресивен и с характер.
За „Тоска“ маестрото споделя: „Това е най-римската опера, не само поради факта, че действието протича на забележителни места в града, а поради способността на Пучини да изобрази Рим с неговата неповторима атмосфера, противоречия, красота и грозота“. Самият Джелмети произхожда от стар римски род и дирижира за първи път „Тоска“ преди почти петдесет години именно на сцената на Римската Опера.

Снимки в галерията: Opéra Royal de Wallonie-Liège



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

"Геновева", опера в 4 действия от Роберт Шуман

Музика: Роберт Шуман Лобрето:  Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера:  25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: •  Зигфрид, граф на Брабант – баритон •  Геновева, негова съпруга – сопран •  Голо, приближен на графа – тенор •  Маргарита, придворна – мецосопран •  Хидулфус, епископ на Триер – бас •..

публикувано на 06.06.25 в 13:05

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

"Хензел и Гретел", опера-приказка в три действия от Енгелберт Хумпердинк

Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..

публикувано на 03.01.25 в 17:22

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25