Сред предлаганите документални записи на опери от програмата на OperaVision моя интерес привлече „Алберт Херинг“ на английския композитор Бенджамин Бритън, смятана за един от шедьоврите на комичната опера на 20-и век.
Със забавен сюжет, почерпен от новелата на Мопасан „Избраникът на госпожа Юсон“, и интересна музика, написана със съвременни изразни средства, операта не само забавлява, но и осмива лицемерието, грандоманщината, алчността на властимащите и ги противопоставя на естествените човешки добродетели на обикновените хора. Съдържанието накратко: елитът на градчето Съфолк – кметът, свещеникът, полицейският комисар, учителката заедно с благодетелката на селището Лейди Билоус се събират да изберат кралицата на традиционния майския празник. След като отхвърлят всички девойки като безнравствени, те стигат до решението този път избраникът да бъде мъж и това да бъде Алберт Херинг, продавач в зарзаватчийницата на майка си, много скромен, срамежлив пред девойките и напълно подчинен на майка си. Въпреки несъгласието си, Херинг, принуден от майка си, облича бяла рокля с було на главата и участва в празника. Неговият приятел Сид решава да се пошегува и сипва ром в чашата му с лимонада. На тържеството звучат приповдигнати речи за морала и за добродетелите, а Херинг тихо хълца и не може да каже нито дума. След края на тържеството обаче той изчезва. Цяла нощ го търсят всички, плачат за него, когато той внезапно се завръща. Оказва се, че под влияние на алкохола Херинг е обиколил кръчмите в градчето, даже и по забранените места, добил е самочувствие и се завръща от приключението много щастлив. Той вече е самостоятелен човек, няма нужда от опека, открил е тайните на живота. Заключението му е категорично: Майка ти може да те държи затворник. Ромът може да те освободи. Това е забавен сюжет, разработен много тънко, детайлно от композитора.
Имаше и още една причина да избера именно тази опера – изпълнението ѝ е на студентите от Кралския колеж по музика в Лондон, единственото изключение е участието на известната певица Джанис Кели в ролята на Лейди Билоус. Тя е възпитаничка на престижния колеж. Винаги съм се възхищавала на английската школа за музикално обучение и това, което видях и чух, отговаря на очакванията ми. Студентите, някои от които вероятно за първи път са на сцената, знаят да пеят и не само това – знаят какво пеят и как да го пеят. Постановката на „Алберт Херинг“ е истински успех, младежите се справиха великолепно с трудните си задачи, като имаме предвид, че музиката е написана със съвременни изразни средства, речитативна. Всяка фраза бе изработена музикално, всяка дума – нюансирана, а дикцията на всички бе перфектна. Великолепно бяха изработени и ансамблите, в които героите пееха в различни гласови комбинации, много точно и колоритно. Всички участници в спектакъла бяха равностойни. Тук не говоря за гласовите дадености на всеки. Нямаше ги типичните гласове – тембристи и мощни като тези от Средиземноморието и славянските страни, но това, с което всеки разполагаше, беше използвано пълноценно и както трябва. Режисьорът на веселия спектакъл Лиъм Стийл се беше постарал да подчертае комичните ситуации, а студентите бяха свободни и убедителни на сцената. Разбира се, за успеха на спектакъла допринесе най-много взискателната работа на диригента Майкъл Розуел, който е и директор на Колежа. С удоволствие ще изредя имената на участниците, надявам се, че те ще бъдат следващата смяна водещи английски певци: тенорът Ник Причард като Алберт Херинг – стабилен певчески и актьорски, баритонът Николас Мортън – с красив, тембрист глас, прелестната Анджела Симкин като Нанси, Поли Лийч – перспективен алт, като икономката Флорънс, и още Мат Бъсуел, Наташа Дей, Ейми Лидън и др.
Истинско удоволствие бе да се гледа и слуша този спектакъл!
Записът ще бъде наличен в сайта на OperaVision тук до 20 март 2019 г.
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..