Днес изящното и приложно изкуство от метал експериментира с нови, авангардни форми и се съчетава с други изразни средства като кожата и стъклото. В същото време остават живи хилядолетните традиции в овладяването на метала и създаването на изкуство неподвластно на времето.
Студентите от Катедра "Метал" на Националната художествена академия показаха в Галерия "Академия" свои бижута и обекти от метал в изложба с участието на техни колеги от Полша и Словакия. През 2017 година катедрата навърши 25 години.
Талантът да обработваш метал и да предаваш знанията си на студентите - за това говориха в предаването "Нощен Хоризонт" Михаела Каменова - докторант в Ателие "Метална скулптура" и д-р Мирена Златева - преподавател в Ателие "Бижута" в Националната художествена академия. Михаела е печелила един от конкурсите на БНБ за юбилейна възпоменателна златна монета "Константин и Елена".
На пръв поглед не е "дамско" да работиш с метал, но повечето студенти напоследък са момичета, казва Мирена. Професията наистина изглежда мъжка, но в силовата част ако приложиш малко повече мисъл, нещата могат да стават по-лесно, допълва Михаела.
Можем да се гордеем, че най-старите открити произведения на изкуството от метал са от нашите земи - най-старото злато на света на възраст 5 хиляди години, отбелязва Мирена: "Това са малки парчета, които имат особена стойност и особена тежест в ежедневието на хората, които са живели по тези земи. Става дума за бижута, амулети - сакрални, предмети, свързани с бита и духовния живот на хората."
Металът присъства около нас откакто човекът го е открил. Златото пък е най-лесният за обработка метал. Скулптурите от скрап са новото, модерно лице на фантазията да работиш с метал. "Металът е изразно средство, без значение дали е злато или желязо. В крайна сметка, да си художник означава от една страна да рисуваш и от втора страна - да обичаш да работиш с материал. Ние в случая обичаме да работим с метала", изтъква Мирена Златева.
Тактилно и физически - така се запознават студентите с метала. Повечето студенти идват вече подготвени за работа с метал - от Училището за приложни изкуства "Св. Лука" или от Художествената гимназия. Тоест, това са млади хора на 19 години, които вече са осъзнали, че металът е техният материал, разказва още Мирена. Не са много студентите, които се отказват или заменят метала с друго поприще в изкуството. Повечето от тях след завършване на образованието си отварят собствени ателиета, а преподавателите им помагат да влязат във връзка с художествените галерии, за да отворят път пред творбите им.
Има много магия в метала - това, че е труден материал го прави много магичен, много привличащ, убедени са Михаела и Мирена, които допълват, че не всичко блести:
"Има една тенденция на ръждивите медали, които имат много интересна живописна патина. Ръждата също е изкуство. Патината върху месинга може да бъде в едни невероятни зеленикави отенъци, кафеникави. Всъщност има и голяма доза живопис в метала."
Темата, която се задава на студентите, е вид провокация за познание, подчертава Мирена Златева. Някои от часовете са посветени на алтернативни техники и материали - това се случва в програмата "Метал+".
"Интересната задача и най-любопитната провокация за студентите е освен да работят с метал, как биха могли да правят комбинация - метал и друг материал, във всичките му форми и жанрове и в цялото разнообразие на материали. От естествени - стъкло, керамика, порцелан, дали ще са бижута или медална скулптура, камък", изтъква Мирена Златева.
Михаела Каменова е носител на награда за млад автор на биеналето на малките форми в Плевен. Най-голямото й произведение досега, обаче, е пластика от симпозиум в Германия, съдържаща двуметрови листа на дървета от ламарина. "Като екип - с Венци и Николета (нейни колеги - бел. ред.) сме правили пластика в София, в Южния парк - едно пиле, синигер. След това направихме една констенурка в Бургас, която беше изработена от витошка морена - с метални плавници и глава. Може би най-любимото нещо, което направихме заедно, беше един овен, който в момента стои в Историческия музей в Смолян."
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Българският композитор и концертен пианист Марио Григоров, който работи в Лондон, издаде преди дни своя солов албум, озаглавен "Присъствието на отсъствие". Албумът съдържа осем композиции. "Това съм аз и пианото", казва за проекта си Григоров. Той е ученик на световноизвестния български музикант, пианист и педагог Милена Моллова. "Свирил съм 50 години,..
Да смениш добра кариера с производството на бутикови шалове, използвайки щадяща природата технология. Това е направила Калина Михайлова, която се занимава с растителен принт. "Този скок е много личен процес. Повече от 20 години съм била във високите корпоративни сфери. Бях се поуморила. Преподредих приоритетите си след раждането на второто си..
"Българите са подложени на голям стрес и напрежение. Това е, което забелязвам тук и което е характерно за България. Второто, което ми прави впечатление е, че българите са много чувствителни, много искат да помагат на другите и това ги прави още повече податливи на стреса." Това каза в интервю за БНР Адвет Триптахи, който е четвърто поколение доктор..
Първата българска кросоувър група с над 1 млн. гледания в интернет - Destiny Quartet - издаде самостоятелен албум, който вече може да бъде закупен предпремиерно. Дамите работят с италианския композитор Маурицио Абени, който направи специална версия на тангото „El choclo“ за тях. Стилистиката на клипа на „El choclo“ се отличава от всички други..
"Водата е много дълбока и тайнствена материя, чието изучаване изисква методи на физиката, химията и биологията. Отскоро започнах да разбирам тази материя. Много е вълнуващо да се занимаваш с науката за водата". Това каза за предаването "Закуска на тревата" антропологът Джина Брия, която участва в международен научен форум по проблемите на водата в..
Американската писателка Тайе Селаси представи в България романа си "Отивам си е възвратен глагол". Корените на Тайе Селаси са в Африка, но тя харесва понятието "местен", защото й позволява да се чувства местна на много места по света. Живяла е в Гана, Индия, Великобритания, Италия и САЩ. "През 2014 изнесох лекция, в която говоря за това, защо си..
"Книгите в Европа вече са далеч от тези книги, с които ние сме израснали. Те са се превърнали в класика за европейския пазар, на тях се гледа като на културна ценност, но те не са актуалните теми в момента." Това каза пред "Хоризонт" илюстраторката Милена Радева, създател на сайта "Българска илюстрация": "При нас, все още на нашия пазар се..