Съдържание на:

„Проклятието на Фауст” от Ектор Берлиоз

По І част на „Фауст” от Йохан Гьоте
Либрето:
Ектор Берлиоз и Алмир Гандоние
Световна премиера:
6 декември 1846 г. в Опера комик, Париж

Действащи лица:
• Фауст - тенор
• Мефистофел - баритон
• Маргарита - мецосопран
• Брандер - бас
Хор - селяни, войници, студенти, гномове и силфи, блуждаещи огньове, съседи на Маргарита, демони и осъдени души, серафими и небесни сили


Първа част
Равнина в Унгария.
Фауст е самотен и разочарован от всичко. Дори пролетното пробуждане на природата не го радва. Той чува пеенето и танците на селяните, но няма сили да сподели веселието им. Дочуват се звуци на военен марш. Близо до Фауст минават войници, които бързат към бойното поле, ентусиазирани за победа. И това зрелище го оставя равнодушен.

Втора част
В кабинета на Фауст. Той е угнетен от битието, дори търсенето на мъдростта в книгите не може да го вдъхнови. Решава да свърши с живота си, но когато надига стъкленицата с отрова, отвън се разнася пасхалния химн. Той му напомня за голямата вяра, която е имал в младостта си и го отказва от самоубийството. Изведнъж се появява Мефистофел и иронично коментира „метаморфозата” на Фауст. Предлага му да се отправят на пътешествие, което да разсее тегобите му. Фауст се съгласява.
В кръчмата на Ауербах в Лайпциг. Мефистофел и Фауст пристигат в разгара на веселието. Студентът Брандер пее песен за плъха, чийто приятен и удобен живот в кухнята е завършил трагично. Компанията предлага да изпеят „Амин” за съдбата на плъха. Следва песента на Мефистофел за бълхата, настанила се в дрехите на принца - никой не смее да я размаже, за да не „оскверни” неприкосновеността на господаря. Отвратен от вулгарността на тези песни, Фауст умолява Мефистофел да го отведе веднага от кръчмата.
На брега на Елба. Мефистофел с помощта на пеещи гномове и силфи потапя Фауст в сън, по време на който му се явява като видение една прекрасна жена - това е Маргарита. Фауст се събужда влюбен в красивата непозната и иска да я види в реалността. Двамата с Мефистофел се присъединяват към група войници и студенти и тръгват към града, в който живее Маргарита.

Трета част
В стаята на Маргарита. Фауст и Мефистофел са проникнали тайно в дома й. Красивата девойка пее балада за царя, който винаги остава верен на печално изгубената си любима. Мефистофел призовава танцуващите духове на огъня да омагьосат Маргарита и пред дома й изнася саркастична серенада. Фауст се представя на девойката и тя му признава, че точно него е виждала в мечтите си. Обзети от трепетни копнения двамата запяват любовния си дует. Появява се Мефистофел, който ги предупреждава, че майката на Маргарита всеки миг ще се върне, а и съседите са „загрижени” за репутацията й. Влюбените набързо се сбогуват, Фауст и Мефистофел бягат.

Четвърта част
В стаята на Маргарита. Тя седи сама до прозореца. Прелъстена и изоставена, все още очаква своя любим. Чува песента на войниците и студентите в далечината, която й напомня за нощта, когато за първи път се е срещнала с Фауст. Той обаче не е сред тях, той повече няма да дойде.
Фауст се обръща с молитва към природата, отново е пусто в душата му. Появява се Мефистофел с известието, че Маргарита е дала без да иска прекалено голяма доза сънотворно на майка си, която е довела до смъртта й. Тя е в затвора и в утрешния ден, осъдена, ще се прости с живота. Фауст е в отчаяние и моли Мефистофел да спаси Маргарита. Той е съгласен, но поставя условието да подпише договора, с който предава душата си на дявола. Фауст, без да мисли, слага подписа си. Мефистофел извиква своите вълшебни коне и двамата тръгват на път. Уви, не към спасението на девойката води пътят. Първо срещат хора, които се молят на Св. Маргарита, после пейзажът става фантастично странен и Фауст започва да се безпокои. Мефистофел предлага да спрат, но когато чува звъна на камбаните, възвещаващи началото на смъртната екзекуция, Фауст е извън съмнение накъде са тръгнали. Завалява кървав дъжд, наоколо се валят скелети и накрая конниците достигат целта - портите на Ада. Мефистофел и Фауст пропадат във владенията на мрака. Демоните тържествуват.

Епилог
Хорът пее за ужасите на Преизподнята и блаженството на Рая. Фауст, прокълнат, е изгубил душата си, а Маргарита е опростена по Божията милост.

Още от категорията

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

"Милосърдието на Тит", опера сериа в две действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..

публикувано на 28.03.24 в 10:25