Гражданското образование в България има както свои традиции още от епохата на формирането на модерната българска държава, така и редица проблеми, породени от дефицита на демокрация и редуцирането на гражданската мисия на образованието в България през втората половина на 20 век.
Програмният директор на фондация „Пайдея” в системата на образованието Мария Донкова коментира идеята за въвеждане на гражданското образование в училище, както и възможното начало на працеса в търсене на отговор за това – в коя възраст кое е най-важното знание., което трябва да бъде предоставено на учениците.
М.Донкова: За мене остана неясно за гражданите това, че в българското училище има гражданско образование. Ние обаче искаме то да бъде по-качествено и такова, че да произведе по-активни граждани. Проблемът общо взето, се споделя от много хора с различни политически убеждения. По-трудно обаче е да бъде споделена общата идея да се въведе отделен предмет гражданско образование от първи до дванадесети клас.Едни цели и методи се използват, когато се обучават деца от първи до четвърти клас и при тях частта от социални умения от пакета граждански и социални умения е съществена, а съвсем други са те в прогимназията и в гимназията. Не за всяка възраст обособяването в отделен предмет е най-доброто решение. За някои възрастови групи сега съществуващия интегриран подход е по-подходящ. За други – като знания за политическата система, как работи институционалната инфраструктура на държавата и т.н. е по-добре вероятно да има отделенни часове при по-големите деца след 16 г. Така че едно и също просто решение – часове по гражданско образование от първи до 12-ти клас не отговаря на нуждите. За сметка на това, приложено без конкретен анализ за това какви умения кога ще се разработват, може да създаде огромно напражение в училище. Кой ще ги преподава тези часове, не идват ли те в повече на останалите часове, как ще се измерват резултатите от постигнатото, на училищно ниво прилагането на такъв учебен проблем може да създаде проблеми. Т.е. нашето мнение на „Пайдея” е , че първо трябва да се изясни за кои умения е по-подходяща сега съществуващата система, за кои трябва да има часове, кога кои да се разположат и кой и как ще провери постигнати ли са по-добрите социални и граждански компетентности на децата. Защото сега ние имаме задължения- държавни образователни изисквания да изградим определени социални и граждански умения у децата, но по никакъв начин не можем да проверим дали сме го направили. Повече чуйте от интервюто с Мария Донкова тук:
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..