Според официалната статистика вече по-малко от 27 % от българското население живее на село. Вероятно и процентът е по-малък в действителност.
За държава, която преди 50 г. е била с над 70 на сто селско население тази радикална промяна носи огромни рискове в културен, социален и демографски план. Въпреки, че в голяма степен селото е носителят на българската култура, населението там заради безработица и всякакви други икономически причини е маргинализирано, културно, икономически, дори инфраструктурно. И по най-черните прогнози ако обезлюдяването на селата в България продължи със същите темпове до 2060 г. в държавата няма да е останало нито едно село. Тази статистика в кратък преглед дават организаторите на една много интересна идея – тя се казва „Резиденция баба” и ще бъде представена точно днес в клуб-библиотеката в Пловдив. Фабриката за идеи роди и тази идея. Представител на екипа е Янина Танева – наш събеседник сега.
Какво представлява „Резиденция баба”?
Янина Танева: „Резиденция баба” е една търсена и един въпрос към самите нас можем ли да променим тази страшна тенденция, за която вие току що говорихте. Възможно ли е, по силите ли ни е, защо сме оставили българското село в чекмеджетата на своето подсъзнание и сме заменили нашата традиционна култура с една универсална безлична култура, която ни напомня отвсякъде не можем ли да сме хем съвременни, хем да уважаваме традициите си. „Резиденция баба” е практически отговор донякъде. Надяваме се да намерим отговор и чрез „Резиденция баба”.
Над 20 младежи ще прекарат между четири и шест седмици в 5 родопски села като начало. Ако идеята е успешна и в цяла България ще се случи този проект. Идеята е такава – млади хора, които имат различни ресурси, знания и интереси към традиционната култура , но и към предприемачество и към това как могат да се решават социалните проблеми на село, всъщност да отидат и да учат, но и да помагат, физически и принципно да се опитат заедно с местните хора да намерят трайни решения за конкретните села – как да привлекат там повече млади хора, или как да създадат марка, или как да създадат малък бизнес, или социално предприятие или пък събитие, продукти, които да помогнат на местните хора, но също така да използват техните невероятни ресурси – като започнем от ценностната система, до знания и занаяти през просто личното отношение, което всички знаем какво е в Родопите.
В края на месец март разказахме за млад мъж от първомайското село Бяла река, който събира и след това дарява инвалидни колички и столове на хора с увреждания в нужда. 9 месеца по-късно той вече е учредил благотворителна фондация и в началото на следващата година възнамерява да открие склад, в който да се събират помощните средства, които..
В последната ни рубрика за успешните образователни практики ще Ви разкажем за Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване „Христо Ботев“ в Пловдив. Учебното заведение участва в проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“. Той се изпълнява от Министерството на образованието и науката и се..
В събота и неделя в Пазарджик предстоят 2 големи кампании на сдружението "Добро сърце". В центъра на града, на „Тортата“, ще бъдат раздадени над 2000 хляба, разказа Георги Янакиев от сдружение „Добро сърце“. "Кампанията "Никой не е по-голям от хляба" цели да покажем на хората, че не е лошо да се дарява. Кампания от хората за хората – да..
Какво губи националната икономика, пренебрегвайки постиженията на българските учени? Защо бизнесът у нас не е иновативен и купува нови технологии от Запад, вместо български разработки? Според проф. Калоян Петров, директор на Института по инженерна химия към БАН, това невинаги е така, но в общия случай предприемачите предпочитат да купуват..
Средства за инвитро процедури са насочени към земеделците – това е манипулация, която измества фокуса от важни теми в държавата, категорични са от Национална асоциация на зърнопроизводителите. Те са и в стачна готовност, заради липсващи средства в проектобюджета за догодина, които са ключови за стабилността на сектора. Става дума за два..