Над 50% от пловдивчани считат алкохола за една от основните причини за катастрофите по пътищата, сочи Национално представително проучване на „Каменица” АД. То е част от тазгодишното издание на кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ показва навиците и нагласите на българските шофьори
Всеки ден някой се качва в колата си след като е употребил алкохол. Според резултатите от проучване, проведено като част от кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ за 2015 г., това са 39% от всички шофьори в страната, като само за град Пловдив те са 44,4%.
Почти през ден резултатът от съчетанието пиене – шофиране е тежко пътнотранспортно произшествие, в което някой е ранен (общо за страната 222 души за първите 9 месеца на 2015 г., като техният брой за Пловдив е 26 души), а средно всеки месец има и загинал.
Според данните на проучването хората посочват шофирането в нетрезво състояние е сред основните причини за множеството катастрофи по пътищата - 61.4% (спрямо 57.3% за Пловдив), заедно с общото неспазване на правилата за движение – 82.5% (в сравнение с 83,7% за Пловдив), манталитетa на хората – 61.2% (срещу 60% за Пловдив) и лошите пътища – 44.3% (в сравнение с 39.70% за Пловдив).
Според данните на Главна дирекция „Национална полиция“ към МВР, обаче, алкохолът е причина само за 2.4% от тежките пътнотранспортни произшествия за 2014 г. и на 2.8% за първите 9 месеца на 2015 г. Въпреки това, проблемът е реален и всяка нова жертва допринася за черната статистика и „войната“ на пътя. Промяната на поведението е и основната цел на кампанията „Алкохолът е лош шофьор“, която „Каменица“ АД организира за осма поредна година.
Според данните на МВР санкционираните за употреба на алкохол водачи за първите 9 месеца на 2015 г. са 9725, като в 790 от съставените актове водачът е причинил и ПТП. В по-голямата част от случаите, регистрираното количество алкохол е над 1.2 промила.
Само за град Пловдив наказаните за употреба на алкохол водачи за първите 9 месеца на 2015 г. са 656, като в 64 от съставените актове, водачът е причинил и катастрофа. В по-голямата част от случаите, регистрираното количество алкохол също е над 1.2 промила.
Проучването, проведено в рамките на кампанията, доказва още веднъж безотговорното отношение на водачите към рисковете, които алкохолът поставя. Основната причина, която споделят хората, шофирали след консумация на алкохол е мнението, че употребеният алкохол не е бил в голямо количество и това не им е попречило на шофирането – 51.2% общо за страната срещу 29,7% за Пловдив. 14.5% от хората са се качили в колата след като са пили, защото не е имало друг начин да се приберат, а всеки 10-ти прави това без всякаква причина.
Интересно е, че за Пловдив никой не е посочил, че се е качил в колата след като е пил, защото е нямало друг начин да се прибере, а около 17,1% правят това без конкретна причина.
Парадоксално е, че хората ясно осъзнават рисковете от шофирането след употребата на алкохол и категорично не го одобряват – 80.7% (общо за страната) в сравнение със 77.50% за Пловдив, но все пак 39% (44,4% за Пловдив) от тях продължават да го правят.
90% (спрямо 92.2% за Пловдив) от участниците в проучването смятат, че шофирането пил е неприемливо, защото е опасно за живота им или този на околните. Едва 1.5% (3% за Пловдив) твърдят, че не карат пили, защото се опасяват от глоби или отнемане на шофьорската книжка.
В същото време, 45.1% (43,80% за Пловдив) смятат, че липсата на строг контрол е основната причина за шофиране в нетрезво състояние, а почти 29% (колкото е и процентът за Пловдив) приемат, че размерът на санкциите оказва най-голямо влияние върху шофьорите да не шофират след употреба на алкохол.
Това най-често е мнението на хора, които заявяват, че карат пили. Останалите предимно смятат, че нищо не може да окаже влияние върху шофьорите да не карат пили – 30.5% в сравнение с 27.40% за Пловдив.
В тази връзка, само 7% (в сравнение с цели 19% за Пловдив) признават, че свидетелството им за управление на МПС е отнемано заради употреба на алкохол, като за 25.8% от тях (5.4% за Пловдив) това се е случвало повече от веднъж. В същото време, почти половината от респондентите имат познат, чиято книжка е отнемана заради каране в нетрезво състояние.
Според данните на МВР отнетите свидетелства за употреба на алкохол през 2014 г. са 14 087, а за първите 9 месеца на 2015 г. – 9 389. Като само за Пловдив отнетите свидетелства за употреба на алкохол са общо 905, от които за първите 9 месеца на 2015 г. - 797.
Много показателна е реакцията на хората към шофьорите, употребили алкохол – 62.5% (за Пловдив 61,1%) категорично заявяват, че не биха се качили при такъв водач.
Интересно е, че почти всеки пети заявява, че би се качил при шофьор, който е пил, ако го познава и му вярва, защото го е правил и преди (за Пловдив около 14% от хората). При шофьори, употребили алкохол, се качват най-вече хората, които споделят, че шофират пили, а най-рядко тези, които не шофират и младите.
Около 70% от всички респонденти (също толкова е процентът и за Пловдив) са били в ситуация, при която се е налагало да изразят мнение срещу шофирането на познат след консумиране на алкохол, като е логично най-силна реакция да имат хората, които не карат пили.
На близо 90% (85.5% за Пловдив) от хората с книжка не им се е налагало да бъдат разубеждавани да карат пили. Никога не са разубеждавани предимно хората между 36 и 45 г. и шофиращите след употреба на алкохол.
Кампанията „Алкохолът е лош шофьор” е част от дългосрочната корпоративна политика на „Каменица”, като логично продължение на подписаната от компанията през 2007 г. Европейска харта за пътна безопасност. Дружеството е и първата и единствената до момента българска пивоварна компания, приела принципите на документа в своята вътрешнокорпоративна политика, изтъкват оттам.
Към Университета по хранителни технологии - Пловдив ще се създаде Институт за системни иновации в храните и виното, реши правителството на днешното си заседание. Институтът ще разработва, усъвършенства и прилага научни и технологични подходи за постигане на трансформация на аграрния сектор в България. Новосформираното звено ще има..
Общините от област Пазарджик са готови за зимния сезон. Това стана ясно, от заседанието проведено при областния управител, на което местните щабове докладваха, че имат изготвени планове за поддържане на общинските пътища и уличната мрежа в населените места. Сключени са договори с фирми и общински предприятия за зимно поддържане. Общините разполагат..
Задържаха мъж от Сърница за кражба на 2900 лева от джамия, съобщиха от Областната дирекция на МВР в Пазарджик. Криминалисти от Районното управление във Велинград и от участъка в Сърница са установили самоличността и са заловили извършителя на кражба от джамия. В полицейското управление във Велинград е получен сигнал за това, че от мюсюлманския храм в..
Протестната колона на таксиметровите шофьори стигна АМ "Тракия" и спря движението в посока за София за близо 3 часа. Опашката от спрени автомобили стигна до Стара Загора. Ще останем на магистралата, докато исканията ни не бъдат чути. Това заяви пред колегите си преди да тръгнат Диян Станев, председател на Асоциацията на таксиметровите водачи в..
Зимното дежурство на почистващата техника ще започне на 1 декември, съобщи заместник-кметът Иван Стоянов. Десислава Георгиева, директор на „Чистота“, посочи че в готовност са 20 автомобила, сред които 6 комбинирани машини с гребла за почистване на сняг и пясъкоразпръсквачи. „Това е основно техниката, която почиства район “Южен“, но при..