Когато културата успява да създаде икономика и иновации и когато хората са стимулирани да се развиват, парите нямат съществено значение. Подобна теза тежи на мястото си, ако обаче е изречена в контекста на гарантирания финансов лукс от 80 млн евро. Какво означават тези пари - формалност, богатство или минимален ресурс за мащабите на позитивна идея, каквато е Европейската столица на културата? За пътя, който Пловдив трябва да извърви до 2019 г. и извървения път от настоящата европейска столица на културата Вроцлав – 2016 - чуйте директора на Вроцлав ЕСК 2016 Кшищоф Май и кмета на града Рафал Дуткиевич
Директорът на ЕСК – Вроцлав 2016 Кшищоф Май - енергичен човек, приветства българските журналисти за спечелената от Пловдив титла подчертано сърдечно и с неприкрито подчертана симпатия към България и няколкото българска града, които самият той е посетил. Споменава ги точно. Срещата с него бе в т.н. център Барбара – както поляците умилително са назовали офиса на информационния център на ЕСК между стария пазар и операта. Сградата, в която се намира този офис е обновена, преди времето на промените на това място е имало магазин за обувки, а преди това непретенциозен ресторант, където са се събирали дисидентите. В „Барбара“ и пресцентъра има движение, непрекъснато се представят изложби и книги, мястото е активно средище за общуване на любопитните към културните събития хора, които могат да идват тук дори с домашните си животни. Общувайки с 20-вековната история на Вроцлав гостите ще успеят да се запознаят с нея, казва Кшищоф Мей. Представя себе си като упорит и като най-дългогодишния директор на европейска културна столица, считайки, че най-лошото, което може да й се случи, е мениджърският екип да бъде подменян през две години. Солидарност, и студентските обединения, създадената като отзвук на събитията от 82 г. във Вроцлав „Оранжева алтернатива“ и голямото наводнение от 1997 г. са двете най-ярки събития – обединили жителите на Вроцлав. Съизмеримо с мащаба им е очакването на Кшищоф Май за презентиране на полската култура пред цяла Европа, каквато е същността на ЕСК. Радвам се, че сме заедно във Вроцлав, обръща се към журналистите директорът, правейки алюзия с логото на Пловдив 2019-та – „Заедно“. Подготовката за културната столица във Вроцлав стартира преди 3 години с активното участие на самите граждани, подчертава Май, А моделът на Вроцлав е безпрекословно признат от Брюксел като успешен. Затова Май омаловажава журналистическия въпрос за бюджета, с който градът успява да осъществи организацията на културното събитие. И се обръща към пловдивските журналисти със специална молба да щадят УС на „Пловдив 2019“, да им задават по-малко въпроси.
Формулата на успеха е категорична и проста. Най-важна е инициативата на самите граждани. Но тъй като всичко все пак се прави с пари, следва и отложения отговор на въпроса за количеството им – също така категоричен Късметлия съм, че съм щастлив директор, понеже кметът на Вроцлав получи средства от Правителството, от него аз успях да получа и още и още малко – от спонсорите. Имаме 80 млн евро.Това е един от най-големите бюджети в историята на Европейските столици на културата, казва Май, между другото съизмерим с годишната издръжка на град Пловдив.
От тези пари държавата е осигурила 32 млн евро. Културата обаче не е математика и е естествено някои от проектите, с които самите граждани са кандидатствали преди 5 години впоследствие да не успеят да бъдат реализирани. А проектите са над 200. Впечатляващ сред тях е този - с издадени стихове-хайку на група от 8 пенсионери, които съвместно са се грижели за градинките в междублоково пространство. Стиховете са преведени на английски език, а след това и на японски, където ги коментират като изключителни, подчертава Кшищоф Май. Но сега е все още 2016 и претенциите към Пловдив ще се умножат рязко след 2017-та – тогава всички ще имат претенции към програмата, към представените проекти – с повече предпочитания към експерименталните и уличните или към класическите...подчертава Май и добавя, че Пловдив се подготвя много добре и навреме за тази титла. Трябва да кажем на хората, че не всичко трябва да се харесва на всички, а всеки да избере тази част от рограмата, която му харесва. Кметът на града ми постави три основни задачи...Първата: два пъти повече жители на града да участват в събитията. Втората: два пъти повече туристи да посетят Вроцлав в сравнение с 2013 г. и третата – Вроцлав да стане европейска метрополия – т.е. градът да бъде разпознаваем като Варшава и Краков. Резултатът: два пъти повече жители участват в културата, а туристите са три пъти повече. Очаквахме 4 млн туристи, но се надявам да са 6 млн.
Докато Пловдив очаква промяната на визията на бившия партиен дом, за което има и нелоши проекти, пловдивчани станаха свидетели на кощунственото посегателство върху сграда –паметник на културата. Кшищоф Май не скри възмущението си от факта за разрушаването на тютюневия склад в Пловдив. Как ЕС следи подготовката за европейска столица на културата - стриктно, от много близо,т.е. на всеки 6 месеца с пълен отчет за свършеното и с трудни диалози, изпълнени с препоръки от членовете на комисията в Брюксел – голямата част от които бивши директори на Европейски столици на културата, опитващи се да наложат своя модел. Бях щастлив, когато Брюксел ни похвали за модела, който Вроцлав избра в сътрудничество с хората и направеното от културните институции. Вроцлав винаги е бил столица на културата, сега получихме титлата и формално, така ще бъде и с Пловдив, надявам се и с Русе и още...... да се срещаме много по-често, като културни столици ... във Вроцлав, заяви директорът на Вроцлав 2016 ЕСК Кшищов Май.
Премиера на новата стихосбирка на Анна Мария Петрова-Гюзелева ще се състои в Дружеството на пловдивските писатели от 17,30 ч. Книгата е озаглавена „Сидхарта-Буда, събуди ни“. Поетесата, журналистка и актриса ще бъде представена от модератора на събитието Живка Аджеларова. Освен на актьорското и хореографското поприще Анна Мария се изявява и в..
„Коледата на Пин и Поли“ е премиерното заглавие на най-добрия куклен театър в България за 2023 г. – Пловдивският. Датата на представянето е 12 декември. Режисьор и автор на пиесата е Евелина Кьосовска. Куклите и сценографията са дело на Виржиния Петкова, Пламен Мирчев – Мирона е композитор на музиката. В актьорския екип на спектакъла са Ламбрети..
Концерт – благодарност, посветен на музиката, щедростта и вдъхновението представя Държавна Опера Пловдив. Проявата ще е в Камерната зала на операта на първия етаж на Дома на културата „Борис Христов“. По време на концерта оркестърът на опрата ще представи новите инструменти, купени благодарение на щедрото дарение на д-р Петко Арнаудов. В..
Дружеството на пазарджишките художници представя тази вечер своята годишна изложба. Близо 30 автори показват своите творби в галерия „Георги Машев“. Традиционно при откриването на това събитие кметът на общината връчва наградите на отличените художници, както и специалната награда на името на Георги Машев. Авторите са 28 на брой и всеки..
Най-мащабният спектакъл в българския театър в последните години – „Одисей“ по Омир от Александър Секулов с режисьор Диана Добрева, ще се играе на сцената на Драматичния театър Пловдив в 50-то си юбилейно представление. Легендарните перипетии на древногръцкия герой по пътя към родната Итака изправиха на крака зрителите в България, Гърция,..