Император Марк Аврелий, философ – така обозначаваме духа на един човек, който е жив и до днес, независимо че тялото му е разсипано в прах преди 19 века.
Друг е въпросът, че ние, с измисленото право на хора от следващите поколения, с наглото си любопитство към временното и неистовата си жажда за вечното, безсрамно и с удоволствие четем този текст. Той дори няма заглавие, затова е известен с много заглавия. Англоезичният свят нарича книгата на Марк Аврелий „Медитации”, а в България тя е озаглавена „Към себе си”.
Музика от античен Рим
Марк Аврелий е последният от поредицата тъй наречени „петима добри римски императори”. Преди него са Нарва, Траян, Адриан и Антонинус Пиус, което ще рече „милостивият”. „Тези петимата - пише в началото на 16 век прочутият политически философ Николо Макиавели – нямаха нужда от преториански кохорти или от безбройни легиони, за да ги пазят, те бяха защитавани от собствения си добър живот, от добрата воля на своите поданици и закрепването на Сената”.
Едуард Гибън, известният британски историк от 18 век пък твърди, че тяхното управление е „време, когато Римската империя бе управлявана от абсолютна власт, подчинена на мъдростта и добродетелта”. „Ако човек трябва да определи период в историята на света, през който човешката раса е най-щастлива и успешна, той би трябвало без колебание да посочи времето между смъртта на Домициан и възкачването на Комод” – уточнява Гибън. Този период продължава по-малко от век, той започва през 96-та и свършва през 180-та година от н. е. със смъртта на Марк Аврелий. Сред основните причини за доброто управление тогава се сочи факта, че и петимата императори са осиновени и подготвени специално за поста от своите предшественици, докато наследяването на властта по кръвна линия преди и след тях е пагубно.
Въпреки че е истински мъдрец обаче, точно император Марк Аврелий, нарушава тази традиция. Той дава властта на сина си Комод и с това проваля поредният опит да се реализира идеята на Платон за прекрасния свят, в който бихме живели, ако държавата се управляваше от философи, тоест, от разума, съчетан със стремежа към добро. Разбира се, уверенията за прекрасното време, настанало в Рим при управлението на тези петима императори, трябва да се възприема с цялата му условност. Да, със сигурност, от гледна точка на запазване и развитие на империята, Рим е управляван по-добре тогава в сравнение с времето на другите императори. Но това не отменя нищо от дивашките прояви в империята, свързани с нищожната цена на човешкия живот и общия упадък на нравите.
Музика от античен Рим
Марк Аврелий е роден през 121 година в голямото семейно имение на Целий, един от прочутите хълмове на Рим. Бащиният му род е от малко градче край Кордоба, Испания, семейството е от конническото съсловие и поколения предшественици заемат високи постове в управлението на империята. Майчиният му род също е благороден, а и много богат, един от най-богатите в цял Рим. Огромното състояние е наследство, получено от бабата на Марк и оставено впоследствие на майка му.
Баща му умира, когато момчето е на три, а контактът с майката, както е по римската аристократическа традиция, не е много чест и силен. Малкият фактически е отгледан, възпитан и обучен от своите дядовци. Въпреки това, дори в късните години, когато пише „Към себе си”, Марк Аврелий започва с трогателни и дълбоки пасажи за духовното наследство, което е получил. „От спомена за доброто име на моя родител – скромността и поведението на мъж”. „От майка си благочестието, щедростта и въздържанието – не само от злосторно действие, но и от достигане до такава мисъл, още – простотата във всекидневието и как да се държа далеч от пътищата на богатите”.
Лицемерно ли ви звучи – сам неимоверно богат и застанал на върха на тогавашния свят, Марк Аврелий напомня – не на нас, а на себе си - че не трябва да върви в пътя на богатите. Не е лицемерно, искрено е – просто философът-стоик, скрит в този император, прекрасно знае, че суетата, излишните харчове, празните занимания, високомерието, характерни за притежателите на големите пари тогава, пък и сега, изобщо не са най-важното нещо в този живот, че не можеш да отнесеш земните си притежания отвъд, че разумът и доброто на земята са онова, което натежава на небесната ни сметка, отворена от боговете.
Музика от античен Рим
Марк Аврелий се обучава в къщи и за целта са наети най-добрите учители по латински, гръцки, риторика и различни изкуства. Още млад, той се запознава и с философията - доколкото е известно, един от неговите учители по рисуване му дава книгата „Беседи” на стоика Епиктет.
Следвайки един добър предразсъдък обаче, Марк Аврелий задържа порива си и оставя задълбочените занимания с любомъдрието за по-късно, когато узрее достатъчно. Да, той се отдава изцяло на философията чак на 25, но никога повече не се разделя с нея. Аврелий е известен като един от късните представители на стоицизма - учение, възникнало в Атина около 300 години преди Христа, създадено от Зенон от Китион. Стоицизмът акцентира върху изследването и практикуването на добродетелта, придържането към балансирано и спокойно поведение, постигането на благопристоен живот съобразно природата. За него е характерна вярата в отвъдния живот и дори прераждането на душата, докато земното битие се разглежда като силно детерминирано – а, след като човек не може да избяга от съдбата си, най-добре да я приеме с гордо вдигната глава. Марк Аврелий следва, но и доразвива стоическата философия.
Преди него стоиците разглеждат две основни начала – тялото и душата, но той не просто добавя, а и поставя за ръководно третото начало – разума. Каква е идеята? Най-грубо казано – трябва да приведеш разума си в съгласие с природното цяло и благодарение на това да постигнеш безстрастие, защото точно в съгласието с всеобщия разум, се състои човешкото щастие.
Музика от античен Рим
Семейството на Марк Аврелий има кръвна връзка с император Адриан. В един момент той забелязва юношата, който се върти из двореца, оценява качествата му, сгодява го за дъщеря си и го гласи за бъдещ император. Марк е твърде млад обаче, затова, щом усеща края, Адриан осиновява Антониус Пиус, провъзгласява го за приемник на трона, но го заклева той пък да осинови и обучи Марк Аврелий, който да го наследи.
Така и става. Пиус веднага разтрогва годежа на Марк и го сгодява за своята дъщеря Фаустина, която по-късно му ражда поне 13 деца, повечето от които умират. Това изобилие може да се обясни по два начина. Първият - философът-стоик Марк Аврелий, призван да не се поддава на страстите, в „Към себе си” описва секса твърде натуралистично и леко пренебрежително - „триене на черво в черво”. Обаче за човека Марк Аврелий явно е трудно да остане безстрастен към описаното триене, така че го практикува редовно. Втората възможност е, че поне част от децата не са негови, а плод на напълно нефилософското поведение на жена му Фаустина. Според стигналата чак до нас мълва от онова време, тя е известна като „втората Месалина”. Твърди се даже, че най-вероятно Комод, синът, когото Марк Аврелий оставя за свой наследник и който повежда империята към пълния провал, е син всъщност на известен гладиатор. Така или иначе, истинската истина вече няма как да разберем. Но важното е, че императорът не само не обръща внимание на слуховете, но и винаги защитава жена си, въпреки намеците в книгата за горчивините, които му носят и тя, и синът му, Комод.
Така или иначе, когато през 161 година Марк Аврелий поема империята, Рим има два големи проблема – партите в Азия и германските племена в Европа. Колкото и да не му се ще да се занимава с походи, които го отклоняват от философията и увреждат крехкото му здраве, той воюва и то успешно. Прави и известни реформи в съдебната, социалната и политическата система на Рим. Например - обявява практически пълна свобода на словото, оставя безнаказани дори личните обиди и нападки срещу императора. Като цяло Марк Аврелий е наистина „добър” император. През 180 година той умира на дунавската граница, в днешна Виена, най-вероятно покосен от чумата, която армията донася от източните земи след войната с партите. С него е прочутият римски доктор Гален, който твърди, че последните думи на Марк Аврелий, императорът-философ, гласят: „Е, най-после ще мога наистина да остана сам със себе си”.
Римски имперски марш
Machine head ще бъде третият хедлайнер на Hills of rock това лято. Стефан Еленков от "Фест тийм" заяви, че това ще бъде най-балансираното и добро издание на фестивала. Световноизвестната група, която е кръстена на една от хитовите песни на Deep Purple, ще разтърси сцената на Гребната база в Пловдив на 26 юли. Калифорнийската траш и хеви..
Премиера за Пловдив на „Антология на съвременна българска поезия“ ще се състои довечера (18,30 ч) в галерия „U PARK“. Сборникът на издателство „Бокал 77“ събира стихотворения на 43-ма съвременни наши поети. От пловдивското литературно пространство личат имената на Ина Иванова, Петър Краевски, Крум Филипов и Росен Карамфилов...
На традиционна зимна изложба кани галерия „Arsenal of Art“ в кв. Капана през тази седмица. Откриването е от 18.00 ч. в уютната атмосфера на арт пространството, което предлага и възможност за срещи с авторите, приятели и ценители. В експозицията, която носи името „Зима в Капана“ са включени творби на Ангел Герджиков, Ангел Гешев,..
Станаха ясни номинациите за наградите „Икар“, връчвани от Съюза на артистите в България. Актьорът Явор Милушев получава наградата „Икар“ за изключителен принос към българския театър, съобщиха от актьорската гилдия. Призът „Икар“ за чест и достойнство се присъжда на 76-годишния актьор - ветеран в Пловдивската драма Стоян Сърданов. Ето..
Играещият режисьор Ивомир Игнатов- Кени и актрисата Здравка Христозова от театър "Хенд"гостуваха във "Вход свободен", за да разкажат за чисто новия гвоздей в репертоара на театъра. "Шекспир x 5"е новият бризантен авторски спектакъл на театър "Хенд", плод на обединената муза на Кени и Здравка . Резултатът е вихрена и необуздана клоунада, която..