Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

БСП поиска спирането на концесията на интермодален терминал в Пловдив

Незабавно да бъде спряна процедурата за отдаване на концесия на интермодален терминал в Пловдив, включващ бензиностанция, автомивка, складове, коловози и рампи, поискаха от БСП на брифинг в парламента. От партията настояват и за спиране на обществената поръчка за въвеждане на тол-система в България.

Социалистите посочиха, че интермодалният терминал е изграден от Националната компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/, като инвестицията е на стойност 10 млн. лева, но вместо държавната компания да го експлоатира и да печели, правителството решава да го даде на концесия срещу 4000 лева на месец. "Образно казано, това е колкото за една будка за вестници на "Витошка", коментира депутатът Драгомир Стойнев.

От БСП изразиха съмнения, че терминалът ще се даде на голяма транспортна фирма от Пловдив и то за 27 години напред. Процедурата да се спре, защото това е ограбване на българските граждани, призова Стойнев.

В отговор Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията огласи позиция, в която се казва, че в откритата с Решение на Министерския съвет от 10 ноември процедура за предоставяне на концесия на интермодален терминал Пловдив са спазени основните принципи, залегнали в Закона за концесиите, за публичност, прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и пропорционалност.

Неясно остава твърдението на народните представители, че концесията "ще бъде дадена на голяма фирма от Пловдив". Заложените в процедурата изисквания към участниците не включват ограничително условие на териториален принцип на участниците в процедурата. 

Напротив, изпратеното и публикувано Обявление за откриване на процедурата за предоставяне на концесия в Европейски вестник, в съответствие с изискванията на Директива 2014/23/ЕС на ЕП и на Съвета от 26 февруари 2014 г. за възлагане на договори за концесия, осигуряват по-голяма публичност и възможност за широк кръг участници да се запознаят и участват в нея, се казва в съобщението.

От МТИТС предоставят и информация, показваща хронологично, че прединвесдтиционото проучване за изграждането на интермодален терминал Пловдив е стартирало през 2008 г. /от правителство на Сергей Станишев/. На 31 октомври 2013 г. /по време на правителството на Пламен Орешарски/ Управляващият орган на ОП "Транспорт" в МТИТС одобрява формуляра за кандидатстване за финансиране на изграждането на ИМТ Пловдив, с бенефициент НКЖИ. Проектът /финансовата помощ/ преминава през нотификация в Генерална дирекция "Конкуренция" на Европейската комисия и продължителна кореспонденция между оторизираните държавни органи за изследване на режима на държавни помощи при финансирането. 

По-късно, през 2014 г. /по време на правителството на Бойко Борисов/ с писмо ГД "Конкуренция" уведомява, че са приключили предварителната проверка по мярката и предоставянето на финансиране към НКЖИ не представлява държавна помощ. Мярката не включва и държавна помощ по отношение на бъдещия концесионер, тъй като държавата се е ангажирала изборът му да бъде с открита, равнопоставена и недискриминационна процедура, която няма да навреди на Общия пазар, както и че той ще оперира на пазарен принцип.

С този акт на ЕК /ГД "Конкуренция"/ фактически е дадена "зелена светлина" за реализация на инвестицията на НКЖИ по изграждане на ИМТ Пловдив и проектът беше стартиран, посочват от МТИТС. Ангажимент остава след изграждането на базовата инфраструктура тя да бъде предоставена на концесия.

С Решението на МС от 10 ноември 2016 г. е открита процедурата за предоставяне на концесия на ИМТ Пловдив. На тази дата кабинетът на Бойко Борисов не е в оставка и твърденията на народните представители са неверни. 

Плащанията, които избраният концесионер следва да извършва, съгласно приетото Решението на МС са следните: еднократно концесионно плащане в размер 5 000 лева и дължимия ДДС върху тази сума; годишни концесионни плащания към концедента, съставени от две части - фиксирана и променлива и инвестициите, които концесионерът ще бъде задължен да извърши са не по-малко от 4 687 600 лева без ДДС за срока на концесията, в т.ч. - инвестиции в размер, не по-малък от 1 400 000 лева без ДДС за първите две години от срока на концесията.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Община Стрелча ще управлява куполната гробница "Жаба могила"

Община Стрелча ще управлява тракийската куполна гробница и светилище "Жаба могила".  Искането на общината да опазва и модернизира недвижимата културна ценност е подкрепено от областния управител на Пазарджик Валентина Кайтазова, а   Министерски съвет е приел решението за безвъзмездно предоставяне за управление на археологическия обект в  местност..

публикувано на 28.11.24 в 09:46

Ученици организират благотворителен базар за децата на загинали полицаи

Пловдивското основно училище „Кочо Честеменски“ подкрепя децата на загинали полицейски служители със специална благотворителна кампания.  Учениците са подготвили коледни предмети, с които организират благотворителен базар в най-близкия супермаркет, като средствата от продадените изделия ще отидат за закупуване на подаръци за децата, загубили свой..

обновено на 28.11.24 в 08:15
Пазарджик. Часовниковата кула.

Пазарджишките съветници избират нов обществен посредник

Нов обществен посредник на  Пазарджик избират по време на днешната сесия общинските съветници в града. Процедурата е заради изтичането на мандата на омбудсмана Георги Шопов.  В обявения конкурс са постъпили шест кандидатури, но една от тях не е одобрена от комисията за подбор на кандидати. Одобрени за участие са Ангел Панков, Петър Спасов, Надя..

публикувано на 28.11.24 в 07:05

Започва четиридневен Пловдивски фестивал на науката

От днес до 1 декември в  Центъра по растителна и системна биология и биотехнология - Пловдив ще се проведе Вторият Пловдивски фестивал на науката, организиран от фондация „Красива наука“ под патронажа и основното партньорство на Министерство на образованието и науката (МОН) и Община Пловдив, в партньорство  академични, изследователски,..

публикувано на 28.11.24 в 06:18

Движението по магистрала "Тракия" край Пазарджик вече е нормално

Възстановено е движението по автомагистрала „Тракия“  в посока Бургас край Пазарджик, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура". По-рано днес товарен военен камион, превозващ строителни материали в посока София-Пловдив, е спукал гума и се е преобърнал в района на 103-104 км на автомагистралата. Камионът е превозвал строителни материали по заявка на..

публикувано на 27.11.24 в 22:13