Как ще се изпълни със съдържание международната дейност на фондация "Пловдив 2019" след като за нея вече се отпусна специален щат. От началото на годината той ще се заема от Виктор Янков. Какво да очакваме от работата му е първи я въпрос в разговора с него.
Виктор Янков: Само искам да добавя, че това е голямо очакване не само за Пловдив, не само за хората, които работят тук¸ то е очакване за цяла България, до голяма степен и за региона около Пловдив. Случването на европейска столица в България за първи път е важна стъпка както за Сърбия, така и за Румъния, виждаме го като факти от това, че догодина Пафос в Кипър ще бъде европейска столица на културата, как това действа на региона извън дори чисто културния текст на това събитие. Във връзка с дефицита и развитието на капацитета на фондацията повече от ясно е и това показват примерите от едни от най-добрите европейски столици на културата като Есен, Рур, Грац, две години преди реалното осъществяване на проекта важна стъпка за европейска столица на културата в две посоки – тя да се изкомуникира навън, извън граница, и също да привлече международно съдържание, международни партньори вътре в самия град. По тази причина всъщност се създава новата длъжност, за която ще бъда отговорен аз. Както знаеш, аз идвам от независимия сектор като фестивален директор на Нощта на музеите и галериите последните три години, може би едно от най-мащабните културни събития в България, което привличаше и много международно съдържание, затова за мен ще бъде голямо предизвикателство да видя, както спомена и ти, публичния сектор, как стоят неговите механизми, предполагам те са доста по-формални, ще бъде голямо предизвикателство.
Радио Пловдив: Всъщност, по-важното е ако можем да разделим ще бъде промотирането, представянето на Пловдив навън регионален, европейски, по-широк мащаб или привличането на партньори към Пловдив.
Виктор Янков: Двете неща са абсолютно незаменими. Смисълът на едно добро партньорство, тук в момента говоря и извън чисто културния му контекст, е взаимност. Ако Радио Пловдив си партнира с Би Би Си взаимност би означавало както Радио Пловдив да се появява в ефира на Би Би Си, така и обратно. Затова и една от първите стъпки в Пловдив ще бъдат да се организират големи международни срещи – конференции, на които да присъстват експерти, защото това води две основни последствия - едното е експертизата на предишни столици на европейски експерти, да бъде привлечена в Пловдив и с нея да се запознаят местните локални културни оператори, но същевременно мисля, че можем да се съгласим и двамата в национален контекст едни от най-големите проблеми на културната индустрия, да наречем в България, е, че тя не излиза, тя не се появява навън. Много малко са примерите и те са частни и са били плод на лична инициатива. Но малка част от българските театри, много малка част от постановките на локалните опери, това си говоря и с Нина Найденова последните няколко години, както и с Виктор Бойчев, да кажем от Кукления театър, да не говорим за визуални изкуства, изключително рядко се появяват в международен контекст донякъде заради националната политика, донякъде заради чисто икономическите фактори, в които се развива културната дейност в България тя стои все още локализирана и свръх регионална.
Радио Пловдив: Да, за всичко това ще трябва и добро финансиране, и логистика. Това предизвикателство по силите ли е на фондацията в момента и какво усилие ще изисква, включително финансово?
Виктор Янков: За жалост все още не мога да вляза в детайл, формално встъпвам януари месец. Но това, за което съм сигурен е, че Пловдив ще успее да привлече нужния интерес както от локалния, така и от националния бизнес към този проект. Вижда се като добри примери от други европейски столици, че интересът към него не е само публичен, а и частен. Не знам дали си спомняш може би преди две години заедно с Индъстри уоч, с икономическа библиотека, Десислав Илиев и Пловдивския университет направихме едно изследване за икономическите ефекти от Нощ на музеите и галериите върху местната икономика на града, колко пари харчат хората, в какви хотели ходят, на какви ресторанти и т. н. за едно събитие, което е в рамките само на 48 часа. Съвсем накратко ще кажа, тогава най-фрапиращият резултат, който изчислихме заедно с колегите, беше, че възвращаемостта е 300 % или 4 пъти - на всеки инвестиран лев възвращаемостта влиза четири в икономиката на Пловдив. Абсолютно сигурен съм и това показва и един от най-силните доклади за европейска столицата на културата – доклад „Палмър”, който показва какво носи инвестицията за града и за националната икономика. Сигурен съм, че рационално нещата ще бъдат вкарани в релси.
Радио Пловдив: А предполагам по-силни ще бъдат контактите и с Матера – италианския град, който партнира на Пловдив като европейска столица на културата или пък регионът ще бъде интересен, защото наистина на крачка, а пък за артистичните среди и на по-малко, измерено в друго амплоа, Сърбия, Румъния, Гърция, Турция дори?
Виктор Янков: Да, разбира се. Заложени са и двете теми дори в апликационната книга на „Пловдив 2019” задължителна е комуникацията с Матера и аз смятам, че това ще бъде един от най-големите акценти, а във връзка с регионалните проекти би препоръчал и на слушателите, и на вас в сайта на „Пловдив 2019” може да се прочете и апликационната книга.
Радио Пловдив: Вече мисли ли се за представяне на Пловдив в Кипър?
Виктор Янков: Да, съвсем скоро ще обявим един проект, който от миналата година се подготвя и знам за него, свързан е с изложба, която ще от Пловдив за Кипър, но все още няма да издавам тайната за нея, откриването в Кипър е сега, края на януари месец. През цялата година в Пафос ще има ред събития, мисля, че темата ще бъде много интересна.
Радио Пловдив: Колкото и да ни се струва далечна 2019-та, от нея ни дели само една календарна година, достатъчна ли ще бъде да се изпълни със съдържание тази международна дейност, за да привлече и тя към Пловдив интерес?
Виктор Янков: Това, което мога да кажа със сигурност е, че международната дейност в Пловдив не започва от януари месец. Към момента много голяма част от международните партньорства, първо, между културни оператори в Пловдив и техни колеги основно в европейски страни вече стартират и работят по различни проекти, има база, върху която се стъпва...
„ В радиото ти не можеш да остарееш, не можеш да бъдеш възрастен. Ти не можеш да изведеш на показ годините си. Никога не съм била суетна за възрастта си. Имам пълното съзнание какво означават за мен годините – те са моето богатство. Благословена съм с тази работа, с тази професия, която съм имала, и с тези възможности, които ми е давала тя. Но..
На 20 декември за шеста поредна година компанията отличи със специални грамоти работниците, изпълнили през 2024 година благотворителни инициативи по програмата КЦМ Благодетел, в направления "Социална интеграция и приобщаване на деца и възрастни хора в тежко социално положение/настанени в институции", "Подкрепа на обществено значими каузи в..
Агенция "Алфа рисърч" публикува последното си за годината проучване, о заглавено "2024 и 2025 – равносметка и очаквания". То е проведено от 1 до 10 декември и предсатвително за страната, финансирано е със собствени средства на агенцията. Анкетирани по домовете им с пряко стандартизирано интервю с таблети са 1000 пълнолетни българи...
В това е убеден юристът и журналист Мишо Гръблев, който в програма "Точно днес" коментира темата за споделеното родителство и желаните промени в българското законодателство, чиято цел е децата да растат с двамата си родители. В Деня на бащата той припомни, че бащите в днешно време имат все по-голяма роля в отглеждането и възпитанието на децата в..
Класическата иконография на Рождество Христово се оформя още през 5-6 век. Два са водещите аспекти в нея - божието въплъщение и претворяването, обновлението, което спасява целия свят, обяснява иконографът Елена Дигбоюшка. През годините тя се е сблъсквала с различни образци на изображението на Рождество Христово – едни икони са с повече..