Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пет минути по- бързо не са по- важни от живота

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС

След последните трагични инциденти правителството предлага нови мерки за сигурност на пътя. Дали и колко са уместни и приложими- по темата разговаряме с председателя на Асоциацията на пострадалите при катастрофи - Владимир Тодоров.

Радио Пловдив: Една от мерките е  шофьорите, които са извършили нарушение на пътя тутакси с патрулката да бъдат закарани до най-близкото звено на КАТ и да им бъдат съставени веднага актове. Това струва ли ви се смислено и изпълнимо?

Владимир Тодоров: Да ви кажа честно практически не си го представям как ще се осъществи. Представете си, на магистрала „Тракия” има екип на Пътна полиция, който констатира превишена скорост, спира някой и те губят два часа да го спрат, да го заведат до полицията, там да напишат актовете, той да ги прочете, да се запознае, да пише възражения... И като го заведат в районното какво ще се промени? В смисъл ще загубят неговото и тяхното време.

Такъв подход има в други държави, но той е доста по-различен. Когато в Гърция има превишена скорост те свалят регистрационните табели и ни пращат в банката да платим на момента. Само че тук, доколкото разбирам, цели се някакъв по-стряскащ ефект – да се види как изглеждат отвътре районните управления и пътната полиция. Не мисля, че това ще бъде ефективно.

Радио Пловдив: А що се отнася до останалото, което  беше казано намерение да се регулира общественият транспорт - видеокамери, които ще се слагат вътре на автобусите, не само вътре да снимат какво се случва, но и така, че да има поглед и към пътя, към ситуацията?

Владимир Тодоров: Това, нескромно мога да кажа е наша  идея, на Асоциацията на пострадалите от катастрофи. Ние от 2, 3, 4  г. говорим за ползата от видеорегистраторите. За съжаление, трябваше да минем през такива кървави инциденти. Да, в обществения транспорт задължително трябва да има задължително такива видеорегистратори, видеонаблюдение най-общо да го кажем. Точно с тези видеокамери ще се знае точно какво се случва пред автобуса и вътре в автобуса, така че до няколко месеца техническите подробности да се изчистят и транспортните фирми да се оборудват с такова видеонаблюдение.

Радио Пловдив: По мнение на един от собствениците на транспортна фирма в Пловдив това  е разумно нововъведение, още повече, че то ще е в полза и на самата фирма, защото шофьорите, кондукторите и който работи в автобуса се съобразява с това, че го наблюдават. Дисциплинираща мярка.

Владимир Тодоров: Във Великобритания такъв тип контрол съществува може би повече от 10 г. , то има и секюрити причини, дава възможност за контрол върху агресивни пътници, арогантни пътници, в Лондон ако щете има и антитерористичен елемент, така че няма да откриваме топлата вода, а просто трябва да използваме най-добрите практики, които съществуват.

Радио Пловдив: Като начало да се спазват и тези правила, които съществуват – задължителното ползване на колани, включително на задната седалка, така с едно намигване се пропуска. Доколкото сега става ясно ще се затегне контролът, както и задължително поставяне на колани в автобусите.

Владимир Тодоров: Това намигване годишно отнема около 200 човешки живота. Ние много активно говорим за популяризирането на колани на задни седалки, за използването на детски столчета. Само ще дам един пример – когато човек се вози в автомобил или автобус и той катастрофира с 50 км в час нараняванията са като падане от петия етаж. Значи никой не иска да скочи от петия етаж, но съвсем лековато отхвърля ползването на колана. Всъщност това е един от големите проблеми. Нашата асоциация ще стартира информационна кампания за ползите от коланите. Не сте чули предполагам, както и аз, примерно полицейски автомобил да спре автобус и полицаят да се качи горе да проверява  дали хората използват коланите – това звучи като някаква утопия, но трябва да започне да се случва, защото по този начин  ще научим хората. Освен това може да се въведе и законодателна промяна ако пътник не изпълни разпореждането на шофьора да постави своя колан шофьорът да има право да свали пътника от автобуса.  Нека да обясним, че един пътник без колан при катастрофа той е опасен не само за себе си – неговото тяло получава ускорение от  2,5 – 5 т, което може да убие друг човек, който си е сложил предпазния колан. Така че има какво да се прави.

Радио Пловдив: Докато преди години една от основните причини за катастрофи се сочеше лошото състояние на пътищата, сега се оказва, че и добро да е то, и да е обезопасено, и маркирано с какво ли не няма спирачка за този, който е решил да си троши главата, без да мисли, че ще причини същото и на други.

Владимир Тодоров: Веднага пак се връщам към чуждия опит – много по-добри пътища има в други държави, само се тяхното построяване върви ръка за ръка със система за видеоконтрол. Автопаркът на Запад е много по-добър. Давам  км. При техния добър автопарк и добрите магистрали как се ограничава скоростта? Ами с тотален видеоконтрол, камери, които са по 500 м и засекат ли превишен скорост няма начин  да не се плати глобата. Всъщност, при това е големият проблем, че ние правим пътищата, не слагаме камери и след това даваме възможност на пътните хулигани да правят залози От София до Бургас как ще стигнат за два часа време.

Радио Пловдив: Планират се  и промени в регламентите, по които ще се наблюдават автоморгите, отново се говори за обучението на младите шофьори, отново се говори за контрол на пунктовете за технически  преглед. Като че ли всичко това сме го минавали?

Владимир Тодоров: Темата за сервизите е нова. От управляващата в момента партия обещаха да направят закона за автосервизната дейност, който да регламентира този бранш, защото в момента е абсолютен хаос и всеки, който има чук и клещи може да си отвори  автосервиз.  Автоморгите също спадат към този проблем, защото там пък се бълват резервни части, разглобяват се крадени автомобили, абсолютно също безконтролно е, така че това е нормално да се въведе регламент, да има някакви изисквания.

Много се направи за шофьорските курсове, но това, което сега излезе на преден план е, че не се осъществява контрол върху часовете по кормуване. По норматив те трябва да бъдат 31 ч, младите шофьори трябва да се обучават да кормуват, трябва да имат 3 ч на магистрала, трябва да пътуват в тъмната част на деня – за съжаление това не се случва. И ние тук ще настояваме това да се промени, има начини да се следи тези часове дали реално се използват. Но трябва да се демонстрира воля за борба със сивия сектор, защото много автошколи са на ръба на закона. Много автошколи промотира курсове по 200 лв, което няма как да се даде качествено обучение, т. е. вземат се едни хора с ниски цени, те не се обучават добре и се бълват едни убийци, които след това или убиват себе си или убиват някой друг.

Нека да кажем и малко добри неща – да кажем, че с 50 души по-малко са загиналите от миналата година, надяваме се това да се запази и до края на годината да са много, много по-малко загиналите. Толерантност пожелавам на вашите слушатели, защото 2,3, 5 минути няма да решат на никого проблема.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Ружка Генова в "Добро утро, ден!"

Ружка Генова  е наш гост в първата седмица на март 2025 година.  В края на 2022 година международната майсторка по шахмат бе обявена за училищен ръководител №1 от Министерството на младежта и спорта. Ружка Генова е директор на Спортно училище „Васил Левски“- Пловдив от 1 юли 2019 година, преди това от 2001 до 2013 година е била заместник-директор..

обновено на 07.03.25 в 16:46

Девизът „Борба за мир чрез въоръжаване“ е парадокс

Европа обяви план за най – мащабното превъоръжаване от Втората световна война насам. Милиарди заеми за оръжие.  А идеята на първата европейска общност – Европейската общност за въглища и стомана, бе недопускане на нова война и гарантиране на Световен мир. След 75 години Обединена Европа се готви за война. Същевременно, вече няколко..

публикувано на 07.03.25 в 16:39
Кузман Илиев

Вместо за детски градини ще даваме пари за въоръжаване

Отбрана за сметка на кохезионните фондове? Какво ще се случи с парите по Плана за възстановяване и устойчивост? Ще разреши ли Европа неусвоени от България средства да се използват за отбрана? И как  всичко това ще се отрази на страната ни - темата  коментира в програма "Ден след ден" икономическият анализатор Кузман Илиев, лидер на партия "България..

публикувано на 07.03.25 в 16:14
Кънчо Стойчев

По примера на Италия и тук да имаме кооперативни магазини

Създаването на държавни магазини за български храни в пощите с надценки до 10%. Мисия възможна ли е идеята на Делян Пеевски, която ще се вкара между двете четения на бюджета? Търсим коментара на социолога  Кънчо Стойчев , който е член на Съюз „Произведено в България”. Кънчо Стойчев смята, че подобна посока на мислене е правилна. "Още преди 20 години..

публикувано на 07.03.25 в 15:04

Тръмп няма да допусне Европа да е дом на неговата опозиция

Решенията за новата политика на ЕС в областта на сигурността се взимат от същите хора, които преди 5 години със същата тържественост приеха Зелената сделка, а посля я отмениха, така че съм много хладно настроен и скептичен за това, което сега се предприема, коментира последната среща за Украйна в Брюксел политологът Тончо Краевски. Виждаме голяма..

публикувано на 07.03.25 в 11:39