Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Частници, община и държава да се грижат за културното наследство

Археологията на Централния площад в Пловдив трябва да се опази за бъдещите поколения, независимо от собствеността

Каква концепция за  уникалното му съществуване в съвременното градско пространство изисква архитектурно-историческият резерват „Старинен Пловдив“ и налага ли съдържанието на знаковата зона рамка за вместване в нея на всякакви екстравагантни  амбиции, от които се очаква да му вдъхнат „нов живот“?

И още - на какво емоционално и рационално отстояние се оказват градът и неговите хора, по пътя към европейското културно домакинство, след като самоделни метални ограждения „отхапаха“ територия в сърцето на злополучния Централен площад. Към стартиралата дискусия за желаната промяна на знаковите пловдивски зони днес ще добавим позицията на арх. Жана Джугаланова – представител на НИНКН в Пловдив. 

Върху археологията на Централния площад и в непосредствен контакт  с такава изключително висока по стойност ценност за Пловдив би следвало да се работи, независимо от собствеността с грижата и с уважението на нещо, което следва да пазим в обществен интерес и за бъдещите поколения.

За мене това е един действително недопустим акт и ако не беше на толкова централно място, можеше да има комичен оттенък, тъй като се случва точно срещу Общината. Това е просто абсурдно, коментира арх. Джугаланова.

По думите й грижата за културното наследство не може да се влияе директно от собствеността, тъй като тя е еднакво изискваща и от частен собственик, и от държава, и от община.

Що се отнася до  съживяването на Стария град, не зная дали една зона би могла да бъде „събуждана“ с дебат, защото в крайна сметка това, което се случва на която и да е територия и в което и да е време, е резултат на живота – такъв, какъвто той е. В много от случаите това е резултат от интереса на хубавата българска дума „бизнес“,  т.е. нещата са вървели след възможностите за финансиране на някакви дейности. Опасността за перспективите в този дебат обаче е, че се смесват мечтите с реалните възможности. Искаме да бъде освободено пространството от автомобили, подредено и изчистено, но не се замисляме как това да бъде реализирано не с нашите пари и усилия, а  - на някой друг.

Всяка дейност по принцип обаче, която не уврежда културното наследство, е допустима. В този смисъл имаме много примери – от първоначалната характерна жилищна функция в Стария град, която е и най-масовата досега, до  следващото обществено ориентиране през 70-те години, когато са реконструирани знакови обекти, добили обществена или учебна функция, вкл. и като ресторанти, всичко е допустимо и възможно. Въпросът е какви са финансовите възможности на тези, които ще застанат зад идеите, за да ги реализират.  Не би имало пречка, стига да не се въведат функции, които застрашават обектите, подчерта  арх.Жана Джугаланова..

Цялото интервю е в звуковия файл:  




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Митрополит Николай освещава храм "Св.Марина" в Асеновград

С ритуал по освещаване и първа литургия, отслужена от пловдивския митрополит Николай, ще започне истинския духовен живот на новата църква "Света великомъченица Марина" в Асеновград. Първата копка на храма не направена преди 26 години от тогавашния митрополит Арсений. Богословът и екскурзовод от Асеновград Йвайло Мирчев разказа, че преди години в..

публикувано на 31.01.25 в 12:44

В "Срещите" за Конкордия Антарова и нейните "Два живота"

"Два живота" - така се наричат  2000-те страници, живeли половин век в четири машинописни екземпляра.  Защо? Коя е авторката Конкордия Антарова? И наистина ли книгата е написана под диктовка на духовни учители?  В "Срещите" разказва Васил Пекунов, преводач на книгата.  Интересно е, слушайте.

публикувано на 31.01.25 в 10:13

Пловдивската опера представя премиерно "Отело" от Верди

Премиерата на "Отело" от Джузепе Верди представя Държавна опера – Пловдив. Диригент е маестро Григор Паликаров. Постановката е дело на режисьора Петко Бонев, който я създава специално за възраждането на фестивала ФОБИ - Стара Загора, а сега я възстановява по покана на Опера Пловдив.  В премиерния спектакъл венецианският мавър ще бъде изигран от..

обновено на 31.01.25 в 07:31

Венета Маринова открива изложбата "Точно време"

Венета Маринова, една от "Жените на Ръб-а", открива изложба в галерия "Мария Луиза" в Пловдив.  Художничката е нарекла експозицията си "Точно време", като твърди, че е настъпило точното време да посрещне приятели и почитатели на по чаша вино няколко дни преди рождения си ден. Маринова е известна като една от жените в авангардната група "Ръб"..

публикувано на 31.01.25 в 06:52

Поставят плоча на 4-ма видни евреи на сградата на "Шалом"

Поставят паметна плоча на четирима видни за Пловдив евреи на сградата на организация „Шалом“ в града. Това решиха общинските съветници единодушно с 42 гласа "за".  Всички те са от рода Паси - Калев. Единият от тях Исак Насим Паси е бил убит в нацисткия лагер "Собибор". Соломон Паси пък е защитавал митрополит Кирил, спасител на пловдивските евреи, от..

публикувано на 30.01.25 в 10:52