Каква концепция за уникалното му съществуване в съвременното градско пространство изисква архитектурно-историческият резерват „Старинен Пловдив“ и налага ли съдържанието на знаковата зона рамка за вместване в нея на всякакви екстравагантни амбиции, от които се очаква да му вдъхнат „нов живот“?
И още - на какво емоционално и рационално отстояние се оказват градът и неговите хора, по пътя към европейското културно домакинство, след като самоделни метални ограждения „отхапаха“ територия в сърцето на злополучния Централен площад. Към стартиралата дискусия за желаната промяна на знаковите пловдивски зони днес ще добавим позицията на арх. Жана Джугаланова – представител на НИНКН в Пловдив.
Върху археологията на Централния площад и в непосредствен контакт с такава изключително висока по стойност ценност за Пловдив би следвало да се работи, независимо от собствеността с грижата и с уважението на нещо, което следва да пазим в обществен интерес и за бъдещите поколения.
За мене това е един действително недопустим акт и ако не беше на толкова централно място, можеше да има комичен оттенък, тъй като се случва точно срещу Общината. Това е просто абсурдно, коментира арх. Джугаланова.
По думите й грижата за културното наследство не може да се влияе директно от собствеността, тъй като тя е еднакво изискваща и от частен собственик, и от държава, и от община.
Що се отнася до съживяването на Стария град, не зная дали една зона би могла да бъде „събуждана“ с дебат, защото в крайна сметка това, което се случва на която и да е територия и в което и да е време, е резултат на живота – такъв, какъвто той е. В много от случаите това е резултат от интереса на хубавата българска дума „бизнес“, т.е. нещата са вървели след възможностите за финансиране на някакви дейности. Опасността за перспективите в този дебат обаче е, че се смесват мечтите с реалните възможности. Искаме да бъде освободено пространството от автомобили, подредено и изчистено, но не се замисляме как това да бъде реализирано не с нашите пари и усилия, а - на някой друг.
Всяка дейност по принцип обаче, която не уврежда културното наследство, е допустима. В този смисъл имаме много примери – от първоначалната характерна жилищна функция в Стария град, която е и най-масовата досега, до следващото обществено ориентиране през 70-те години, когато са реконструирани знакови обекти, добили обществена или учебна функция, вкл. и като ресторанти, всичко е допустимо и възможно. Въпросът е какви са финансовите възможности на тези, които ще застанат зад идеите, за да ги реализират. Не би имало пречка, стига да не се въведат функции, които застрашават обектите, подчерта арх.Жана Джугаланова..
Цялото интервю е в звуковия файл:
16-ият международен фестивал „Дни на музиката в Балабановата къща“ започват тази вечер в Епископската базилика с концерт, в който бароковата музика и джазът се преплитат по изключително вълнуващ начин. Двата противоположни на пръв поглед полюса са сближени майсторски в интерпретацията на прочути солисти. Това са световноизвестното мецосопрано..
Двама актьори, две планети и сцена, която се върти между Земята и Марс. Това са ключовите думи от премиерното за България представление на френския театрален фестивал Авиньон "Разстоянието" . Спекатакълът е по текст и режисура на Тиаго Родригес и ще се играе в две поредни вечери на голямата сцена на Пловдивския театър в рамките на фестивала „..
Във втория ден от Празници на Стария град Общинският институт „Старинен Пловдив“ открива тази вечер изложбата „Нишки във времето: „ГРАДСКИ ТЕКСТИЛ“ , която вплита миналото в настоящето и разказва как градските текстили оформят вкуса, дома и ежедневието ни от Възраждането до ранната модерност. Публиката ще види внимателно подбрани..
1 и 2 - 2020 и 2022. 17.09. Св. Мъченица София и трите й дъщериВяра, Надежда и Любов; Празник на София 1898 е роден Христо Смирненски. От него: Горчиво кафе. Христо Ботев, 2006. Приказка за стълбата, Аксаков, 2011; Над мъртвата градинка вечерта. БП, 2013; Да бъде ден. Захарий Стоянов, 2019.Избрани творби : за ученици и..
В НБ „Иван Вазов“ в Пловдив ще бъде представена книгата „Виждам те“, като по същото време ще бъде официално закрита и едноименната изложба на Юлиян Табаков във фоайето на Изкуствотеката. Дизайнер на книжното тяло е Свобода Цекова, а дясна ръка за изработването – Антон Стайков. Редактор на книгата е Зорница Христова. Експозицията и..