Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доверие се печели с обективна, коректна и проверена информация

Българското национално радио започва кампания "Истинските новини". В отговор на битката срещу фалшивите, тя е глас за подкрепа на професионализма, обективната и коректна информация.

За кампанията разговаряме с журналиста Ивайло Василев, ръководител на новинарския екип на програма "Хоризонт". Ето част от казаното от него, а цялото интервю чуйте в прикачения файл.

Запазването на стандартите в професията и запазването на доверието е едновременно е и много просто, и много трудно. Просто да правим това, което така или иначе правим, но може би с още по-голямо внимание, да проверяваме това, което казваме и в никакъв случай да не се отклоняваме от истината, така звучи по-простичко. Трудното е, когато се сблъскваме с информации, които трудно се проверяват, искат време и т. н., а ние все пак сме длъжни да предлагаме на публиката бърза информация, това ни е работата.

Конкуренцията на темпото вече е сериозна с наличието на социалните мрежи, на интернет... 

Да, тя е и опасна, и разбира се стимулираща. Конкуренцията винаги е от полза, когато някой те побутва отстрани ти се движиш по-бързо най-малкото. Но в това бързо движение ние трябва да се опитваме и да не недоглеждаме нещата, свързани с достоверността на новините, защото колкото и да е бърза една новина, колкото и да изпреварваме един или друг от конкуренцията ако предложим недостоверна новина доверието към нас пада. Вие казахте за социалните медии – да, през последните години те набират скорост, интересът към тях расте, те предлагат всякакви гледни точки, но включително те предлагат и от това, което сега вече наричаме фалшиви новини, т. е. информации, които са или непроверени, или са просто откровени лъжи просто пуснати ей така някой да привлече внимание към себе си или са съзнателно пусната дезинформация, нещо което, за разлика от социалните медии, Българското национално радио не може да си позволи. Ние предпочитаме да отделим малко повече време, за да проверим една информация, отколкото да я пуснем веднага с цел да  не загубим темпото.

Понеже разговорът не е само за нас, той е разговор за аудиторията, прочетох едно изследване, в което се казва, че фалшивите новини  се разпространяват многократно по-бързо от истинските. Как ще коментирате?  

Нормално е, хората търсят нещо, което е шокиращо, интересно, което привлича вниманието и фалшивите новини разбира се залагат на това и към тях вниманието веднага е привлечено. Има обаче едно скорошно изследване на Европейския съюз за радиоразпръскване, което показва, че в европейски мащаб интересът към социалните медии вече пада.

Ако си спомним изследванията от преди 20 – 25 г. на първо място по доверието на хората, за нашите изследвания вече говоря, на първо място по доверието на хората в България, вече говоря за нашите изследвания тук, бяха армията и радиото с по 80 и няколко процента доверие, а през годините разбира се минаха различни исторически  събития се случиха у нас, появиха се разбира се впоследствие и социалните мрежи и т. н. и нещата разбира се се изместиха, защото се оказа, че социалните медии, колкото и полезно нещо да са за обществото се оказа, че имат пробойни каквито са социалните новини, които започват пък да отблъскват  хората от тях. Те не, че няма да ги ползват, но вече им нямат доверие като източник на информация и се връща нормално, естествено доверието към тези, които са познати от години, че са достоверният източник на информация или източник на истинските новини.

Радио Пловдив: Кампанията за истинските новини на БНР е разговор за кого е и към кого насочен?

То е разговор и със слушателите, както винаги, макар и по един нетрадиционен начин. Ние трябва да ги убедим с работата си, не толкова с разговори като този по темата. Кампанията е част от европейския повик за истински новини, за борба с фалшивите.  

Но истинската кампания, която ние водим и надявам се я водим всеки ден относително добре, това е прото да представяме на публиката истинските, важните новини, достоверните новини, ние да бъдем хората източник на ценна, важна, полезна и най-вече истинска информация.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54