Проектът "Белене" е с дълга 30-годишнаистория. В него има имаме и възвишения, и спадове, но реално погледнато към днешна дата, фактите са, че имаме едно платено оборудване, една лицензирана площадка, вложени над 3 милиарда лева в този проект и реално погледнато – търсене на решение от тук накъде, заяви Валентин Николов - заместник председател на парламентарната комисия по енергетика.
Безспорно е обаче, че проектът Белене, от гледна точка на експертност и от гледна точка на преценяване на рисковете, спрямо това, което се случи във Фукушима и в Чернобил и във всички такива подобни ядрени централи, е безопасен, минал е стрес тестовете и отговаря на най-съвременните изисквания за безопасност, които ние в крайна сметка имаме - опитна база АЕЦ – Козлодуй и имаме и такава изградена човешка компетентност, за разлика от много други страни като Турция и Египет, които тепърва сега строят ядрени централи и към момента им е много трудно, дори регулаторът да вземе решение, защото няма достатъчно компетентност, няма достатъчно опит.
Последните изчисления са правени от Българската академия на науките. В крайна сметка ние вече имаме някакво число и тези данни са актуални, защото нито инфлация е имало през този период, нито е имало ескалация кой знае каква на материалите. Виждаме и че някои от тях, с дълъг цикъл на производство, вече в крайна сметка са на площадката на АЕЦ – Белене, така че актуалната цена на проекта е около 10 милиарда евро и това към настоящия момент е 20 % от брутния вътрешен продукт на България, т. е. България ще понесе огромен риск, когато сама реши да изгражда този проект. Поради тази причина се търсят инвеститори, за да минимизираме парите, които трябва да вложим в този проект, но държим за блокираща квота в този проект. Натам е тръгнало Правителството и ние трябва да го поощрим в усилията му да минимизира евентуално щетите или да ги вкара в дивиденти.
БСП иска да се реализира проектът, независимо от всичко, докато ние искаме той да се реализира само при доказана финансова стабилност, т. е. да не понесем повече риск от загуба на пари. Не на всяка цена ще реализираме проекта, а само при едно добро структуриране и при търсене на инвеститори. Вече виждаме, че има инвеститори и те са заявили интерес, което е още по-важно, защото вече е въпрос на преговори докъде и как държавата да участва в този проект, така че все пак да има влияние върху него.
Аз мисля, че е реалистично проектът да бъде реализиран без държавни гаранции, защото вече има изработено едно оборудване. Всъщност, без държавни гаранции има други проекти и въпросът е, че те имат друг вид гарантиране – гарантирано изкупуване на електрическа енергия, гарантирана компенсация на цената на електрическата енергия, която те ще произведат, т.е. в един момент има стимулиране или намаляване на риска за самия инвеститор. В Народното събрание няма изразен противник на проекта, така че и политическият риск е намален до минимум, защото всички знаем, че ако не се реализира, фактическата явна загуба е 3 милиарда, но тя не е само 3 милиарда, защото оттук нататък ще се носят последици както за Българския енергиен холдинг, който има облигационни заеми, така и за Националната електрическа компания, която участва в Българския енергиен холдинг и също е гарантирала част от заемите за този проект.
По думите на Николов , политическият риск е най-сериозният, защото инвеститорите неслучайно искат държавни гаранции, за това, че когато започнат този проект, утре няма да се намери някой, който да каже стига, до тук, каквото сте похарчили си занесете като загуба вкъщи.
Ще тръгнат или нови арбитражни дела, които България ще загуби, но след дълъг период от време, което не се иска на инвеститорите. Както репутационно, така и финансово те могат да пострадат и затова искат държавни гаранции. Но аз мисля, че когато се подкрепи едно решение в Народното събрание, впоследствие този риск ще бъде сведен до минимум.
Външен консултант така или иначе ще ни трябва във връзка с оценката на оборудването, защото когато ние отделяме активите и пасивите в отделна компания, това е новото всъщност, ние залагаме НЕК както беше в предния проект изцяло в този проект, а всъщност ще бъде проект на финансиране. Поради тази причина ние трябва да отделим пасивите и активите и затова ни трябва оценка на това, което е изхарчено към момента, за да може да влезе там. В тази връзка ни трябват международни експерти. В този момент не е лошо да получим помощ, но и ясни гаранции, че няма да бъде ощетена държавата.
Интервюто е в звуковия файл:
За девета поредна година националният туристически поход „Последният път на Хаджи Димитър“ ще премине по стъпките на войводата и ще пресъздаде последните дни от живота му. Инициативата е посветена на 157 години от смъртта на революционера и загиналите за българската свобода. Тридневеният поход започва от днес с маршрут от връх Бузлуджа през..
В Блъгария липсва превенция, както и адеватна техника за гасене на пожари, казав предаването "Точно днес" доц. Момчил Панайотов. Той е преподавател по “Дендрология” в Лесотехническия университет, занимава се активно с проучвания на планински гори и е един от авторите на “Оценка на риска от стихийни пожари в България”, изготвен по поръчка на..
В международния ден за борба с трафик на хора говорим за проблема и неговите измерения. Националната телефонна линия за борба с трафика на хора отчита увеличение на сигналите за незаконна миграция. Тревожен е и ръстът на случаите, свързани с непълнолетни. Според Диана Китова, мениджър на Националната телефонна линия за борба с трафика на хора,..
Общественици, юристи, психолози, икономисти и инженери обединиха усилия в помощ на хора, изпаднали в беда. Това, което ги обединява е създаденият от тях Кризисен център в район Северен. Помощ в него могат да потърсят хора, които имат нужда от финансова или правна консултация, но също така и от психологическа подкрепа. Инициатор за..
Юристи се обявиха против последните изменения в Закона за движение по пътищата, приети от Народното събрание. Причината е, че така формулирани по думите им те са в разрез с европейското законодателство. „Допускат автоматизирано и непрозрачно налагане на глоби чрез камерите на толсистемата и общините. Промените въвеждат фиксирани санкции за..