Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хаос, който води до смърт

Хаос, който води до смърт, виждате колко институции отговарят за пътя, но никой не отговаря май, така коментира случаят с отговорните за катастрофата край Своге журналиста Стефан Ташев от сайта Breaking.bg. 

За предстоящото създаване на  нова структура, в която ще се включват службите на Министерството на вътрешните работи и на Министерството на транспорта,  Министерството на регионалното развитие, Министерството на образованието, АПИ и други ведомства, които имат  преки отговорности към пътната безопасност," за да няма разделяне на отговорностите при инциденти и нарушени",както обяви вицепремиерът Томислав Дончев,  Ташев каза, че това е малко позакъсняло и  подчерта, че има известна логика  за създаването и, но  има и неясноти около структурирането.

Засега са само намерения, няма някаква  яснота за създаването на нова структура за пътна безопасност. Това са само намерения, да бъдем конкретни, какво ще представлява този орган, какви функции ще има – надзорни, наказателни функции, дали ще санкционира хората, които не си вършат работата по пътната безопасност, но това е за в бъдеще. Има логика това нещо, защото в България реално в момента се води война по пътищата и резултатите ги виждаме всеки Божи ден. Въпросът е, че много институции си прехвърлят топката кой виновен, кой невинен, както и сега случаят в Своге – дали фирмата строителната, дали надзорът, дали лабораторията, дали Пътна полиция. Вчера беше показан един репортаж как един от най-смъртоносните пътища Русе – Бяла е пуснат без маркировка, там има натоварено движение. И всичко това създава един хаос. 

Може би е добра идеята за създаване на един такъв надзорен орган.  И ако някой има желание да се бори с катастрофите по пътищата винаги могат да се намерят начини.

 Въпросът е, че малко сме позакъснели. И въпросът е да не се превърне пак в поредната бюрократична структура, която не върви някаква работа, а само отчита някаква дейност. 

Например, какво ще прави тази агенция? Ще отиде да види как е направен асфалта, че примерно на много места хората го виждат и сами, без експерти, някой е спестил, както оказа и край Своге, разбира се, спестил е от материали, за да може да изкара някаква печалба. Но това ще отнеме толкова много време и как ще се свърши тази работа. Би било по-добре, тук имаше разни идеи, включително и на областния управител на София може би да минат към областните управители пътищата, защото много е тежка структурата – сега всички си прехвърлят топката. Фирмата си е правила оглушки и е изчаквала да свърши гаранционния срок, който сега изтича този месец. Въпросът е някой да задължава тези фирми, които печелят търговете  те да му се отчитат всеки месец какво е свършил, да отива да се проверява на място, ама истински контрол, защото какво се оказва – частните лаборатории проверяват асфалта, т. е. те проверяват сами себе си. Е, какво да коментираме повече? Къде е държавата тук и  защо се стигна до тук?

За катастрофата – тече разследване, аз не съм нито следовател, нито прокурор. Много внимателно трябва да се борави, трябва да се направят експертизи, да се види този път как точно е направен и да се докаже в съда. Приказки много, но всичко това трябва да се докаже в съда. И аз съм за персонална отговорност, а не да се крият зад институциите. И може би идеята на правителството е държавата да се върне на пътя и да си вземе функциите, защото е очевидно, че това е някаква пародия и това е най-лесното шофьорът да бъде обвиняем.

Ташев коментира и отговорностите на държавата и частните структури, като припомни, че одитът на ремонта на пътя край Своге е от фирмата на сина на шефа на фирмата изпълнител. 


Цялото интервю със Стефан Ташев е в звуковия файл. 


 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

За Украйна Тръмп е разочарование

 „Мога да кажа с една дума-разочарование“.  Така Наталия Елис, председател на фондация, която подкрепя украинските бежанци у нас, коментира критиките на американския президент Доналд Тръмп към украинския държавен глава Володимир Зеленски. По думите и е имало наистина сериозни очаквания, и от украинска страна, и от страна на ЕС, за..

публикувано на 20.02.25 в 16:18

Родното производство зависи от държавата, но тя не го подкрепя

Темата за високите цени на хранителните продукти е сред водещите за посетители и изложители и на агрофрума, чиито домакин е Пловдив. Трите изложби АГРА, Винария и Фудтех събират на едно място над 620 компании от 25 държави. В днешния, втори ден на бойкот на големите търговски вериги, търсим мнения и коментари на български производители за..

публикувано на 20.02.25 в 16:16

Държавата да осигури повече фермерски пазари

Държавата да създаде условия за провеждане на повече фермерски пазари, където земеделските производители да могат да продават продукцията си директно на потребителя. Това от една стана ще доведе до засилена конкуренция и от друга ще намали зависимостта от големите хранителни вериги.  Това е позицията на Български фермерски съюз, който изпрати писмо..

публикувано на 20.02.25 в 15:29

Бюджетът няма да бъде препъникамъкът за коалицията

Управляващата коалиция изглежда стабилна, поне досега не е имало някакъв по-сериозен трус, каза в предаването "Точно днес" политологът доц. Иво Инджов .  "Създаде се усещането, че такъв е възможен, заради постановката в бюджета за пенсиите, че няма да растат с швейцарското правило. След силна критика от страна на БСП и на опозицията това бе..

публикувано на 20.02.25 в 10:05
Боян Дуранкев

България е в хиперкриза, дълговете ще са фантастични

„Съдейки по проекта на бюджет за 2025 година и прогнозата, която е дадена до 2028 година, очевидно е, че икономиката, демографската система, участието ни в ЕС, са с големи проблеми. Тоест – България е в хиперкриза. И проблемите не са толкова в бюджета, колкото в икономиката, в нашите връзки с други европейски страни. Тъй като..

публикувано на 20.02.25 в 09:58