Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Уж всеки цени живота, а на пътя забравя и своя, и чуждия

| обновено на 03.10.18 в 12:14

Според статистика на МВР човешки грешки са причина за 96.5% от катастрофите в страната. От тях в 95% от случаите вината е на шофьорите, а в 1.5% - на пешеходците. Липсата на дисциплина, нетолерантното и агресивно поведение са проблеми, с чието справяне трябва да се ангажират всички. "Решаването на проблема до голяма степен е зависимо от човешкия фактор. Считаме, че от критична важност е да насърчим промяна в поведението на всеки един гражданин", каза по време на поредната дискусия по проблема министър Младен Маринов.

Според секретаря на Междуведомствената комисия по безопасност на движението в МВР Алекси Кесяков обучението на децата е един от ключовите моенти, които ще променят ситуацията  в бъдеще.

Ние отчитаме статистиката по вина на водачите, но там има и скрити причини за катастрофите – това са неизправности по пътната инфраструктура, лош автомобилен парк, по-късно пристигане на медицинска помощ и това всичко взаимодейства за крайните резултати. Но когато говорим за обучението на хората това обучение не започва от шофьорския курс – то започва от раждането на детето – как ние ще го заредим с опасностите за пътното движение. Ние знаем как медицинската наука и цялата гилдия се грижи за новороденото, какви консултации, какви имунизации и там липсва проблемът безопасност на движението.  И по-нататък липсва, и в семейството липсва този проблем, защото той е част от общия проблем за здравословен начин на живот.  Детето копира поведението на родителя, естествено, то говори езика,  на който говорят родителите, то прави същото, то говори на диалект, защото родителите говорят на диалект, така че ние трябва да се огледаме много сериозно в обучението на децата.

Що се отнася до силата на наказанията за провиненията на пътя, експертът коментира

Когато говорим за големите глоби, които сега напоследък станаха толкова големи, че надвишават няколко пъти средната или минималната заплата трябва да кажем, че изследвания в САЩ  показват, че само 30 % от жертвите на пътя са в резултат на умишлени нарушения от водача – превишава скоростта, неправилно изпреварва, останалите проценти са в резултат на това, че той е уморен, той се разсейва, той е под влияние на някакви  субстанции, които е взел или болен в момента, настинка, всичко това оказва влияние върху неговите възможности да реагира. На пътя – това е сложно физическо и психическо натоварване.

Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Добро утро, ден!" с журналиста от БНТ Димитър Димитров

Тази седмица слушаме истории, разказани от журналиста от БНТ Пловдив Димитър Димитров. Репортер, който се чувства еднакво сигурен когато отразява инциденти, протести, избори, военни и исторически събития, но и когато говори с рибари и ловци, които го покоряват с колорит и автентичност. Идва от Велико Търново и остава в Пловдив, реализирал своето..

обновено на 08.02.25 в 07:15

В Гърция цените на основните храни са с поне 30% по-ниски

Балканите бойкотират големите вериги магазини. Протестът срещу високите цени и ниския стандарт на живот започна от Хърватия и премина в Босна и Херцеговина, Черна гора и Северна Македония. Бойкот се подготвя и в Гърция на 19 февруари, а у нас той е насрочен за идния четвъртък – 13 февруари. Какво се случва с цените в България? До какво ще..

публикувано на 07.02.25 в 16:06

В дърводобива ножът е опрял да кокала, нужни са спешни мерки

Затварянето на дървопреработвателни предприятия, сред които и най-големият в региона завод за целулозна хартия в Стамболийски, води до криза в горския сектор и пазара на дървесина. Защо по-голямата част от дървесината вече се внася от други държави в Европа? Какво се случва в горския сектор у нас?  Според проф. Васил Живков, председател на УС на..

публикувано на 07.02.25 в 15:12

Държавата може са спре грабежа на големите вериги, стига да иска

Според ВМРО, съществува организирана престъпна група между държавата и големите търговски вериги. От организацията подчертават, че правителството има интерес от много високите цени на хранителните стоки в България. В интервю за Радио Пловдив по темата Александър Сиди от ВМРО беше категоричен, че  "цените в големите търговски вериги у нас са..

публикувано на 07.02.25 в 15:04

Пловдивчани и "за", и "против" бойкота на 13 февруари

Скъпи ли са храните в магазините? Възможно ли е и е в условията на пазарна икономика да има контрол върху цените? Какво мислят пловдивчани за инициативата за бойкот на магазините в определен ден, която започна от Хърватия и се разпространи в редица страни на Балканите, а у нас организации призоваха гражданите да се въздържат от покупки на 13 февруари в..

публикувано на 07.02.25 в 12:28