Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Държавата да субсидира незамърсяващите автомобили

Новият данък не отчита  типа гориво като фактор за замърсяване. Всеки знае, че автомобилите на газ замърсяват най-малко, но сега един автомобил на 20 години на газ, който замърсява по-малко от чито нов евро 6, ще бъде наказан с по-голям данък.  Освен това новият данък прави отстъпление и от правилото за катализаторите, защото сега ще имаме ситуация, в която автомобил с двигател евро 5 или евро 6, но катализаторът му е свален, ще ползва отстъпки, а реално ще замърсява повече.  Предизвикателствата предстоят тепърва и това е целта на Кръглата маса, която организира Асоциация „Активни потребители“, заяви председателят й Богомил Николов.  

По думите му е необходимо е да се търсят реални действия, които да доведат до промените в качествата на въздуха.

Най-голямо внимание трябва да се обърне на годишните технически прегледи. Сега има автомобили, които оставят след себе си облаци от дим, което означава, че този автомоби, дори и да има някакъв сертификат за качество, той на практика не е изправен и когато отиде на технически преглед, реално нищо не се случва.

 Всички знаем, че КАТ е с вързани ръце, няма мобилни газ анализатори или ако има, те се броят на пръстите на едната ръка и могат да проверяват само бензинови автомобили, но не и дизелови. Това означава, че  кучето си лае, керванът си върви.

Държавата не само че може, но и трябва да субсидира  закупуването на по-незамърсяващи автомобили. Такава практика съществува от няколко години у нас – Националният доверителен еко фонд субсидира закупуването на нови електромобили, но могат да кандидатстват само администрации и общини. Граждани и фирми не могат да кандидатстват за финансиране. Не виждам никакъв проблем този фонд да се отвори и към гражданите, както това се случва в повечето западноевропейски държави, включително и в Румъния. Във Франция средствата за тези автомобили идват от налозите на най-замърсяващите превозни средства. Важното е да има воля в тази посока, а не имитация на борбата с опасния въздух, заяви още Николов. 

Чуйте интервюто от звуковия файл: 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Дворът на Хуманитарната може да се запази, ако се строи на изток

В двора на Хуманитарната гимназия "Св. Св.  Кирил и Методий" ще бъде построена новата сграда на ОУ „Александър Батенберг“. На последната сесия бе взето решение  за намалени отстояния при проектирането и строителството на новото училище. В същото време от ПП-ДБ продължават да настояват новото училище да бъде изградено върху съседни имоти от..

публикувано на 13.11.25 в 16:23
Мирослав Беляшки

Обвинението срещу мен е върху изопачени доказателства

В Административния съд в Пловдив вчера бе гледано дело по жалба на Мирослав Беляшки срещу отстраняването му от директорския пост в Митница Пловдив. Беляшки се възползва от правото си на отговор, за да обясни повода да подаде жалбата, както и своята гледна точка към задържането му през април тази година и последвалото обвинение за превишаване на..

публикувано на 13.11.25 в 15:58

За да работиш като медицински брат, трябва сърце и усет

Факултетът по обществено здраве ще дипломира първия випуск лекарски асистенти, съобщиха от Медицински университет в Пловдив.  От факултета информират, че средният успех от следването на 14-те завършили е 4.84, а от държавните изпити – 5.12. На тържествената промоция дипломи ще получат общо 187 бакалаври от специалностите „Медицинска сестра“,..

публикувано на 13.11.25 в 12:09
Петър Мишев

Липсата на диалог за бюджет 2026 е притеснителна

Въпреки че синдикатите определят бюджет 2026 като възможен, и те имат съображения към предложената рамка и резерви към начина, по който е изготвен. Икономическият анализатор от КНСБ Петър Мишев подчерта, че липсата на реален социален диалог между държавата, бизнеса и синдикатите тази година е притеснителна. Добави, че това напрежение е..

публикувано на 13.11.25 в 09:56

Бюджетът и казусът Лукойл притискат транспортния сектор

Напрежението между държавата и работодателите се задълбочава след бойкота на последните заседания на Тристранния съветза сътрудничество. Кабинетът вече обяви, че ще приеме проектобюджета без допълнителни обсъждания.   Пред Радио Пловдив председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова заяви, че бизнесът не е..

публикувано на 13.11.25 в 09:23