Потреблението на риба и рибни продукти в страната е устойчиво. В последните години наблюдавахме един тренд на намаляване на консумацията на замразени продукти за сметка на пресните, което даде добър тласък на развитието на аквакултурата, заяви Валери Баронов - собственик на най-голямата ферма за сладководно рибовъдство на Балканите.
Аквакултурата обаче си има структурни проблеми, които за съжаление, не са свързани с нашите усилия да развиваме бизнеса си, а с влиянието на субсидирания внос на турска аквакултура. Европейската Комисия се опита да внесе колективни мерки през 2013 г. като наложи 6% мита, но субсидиите на турските производители, към което се прибави и обезценяването на турската лира, въздействат катастрофално на развитието на аквакултурата в Южна Европа. За тази година основни потърпевши са производителите на ципура и лаврак, които продават на цена 1 евро под себестойността.
В момента, в който влязохме в ЕС, вече се намираме в условията на ограничен суверинитет – нашата държавна политика по отношение на митата и таксите е политиката на ЕС. И лошото е, че европейската бюрокрация е твърде далече от нашите проблеми и в момента цената на политическото оцеляване на ЕС му пречи да взима решения в икономическата сфера, което влияе много лошо върху икономиката и конкурентноспособността. Към това трябва да добавим и структурните проблеми, които се генерират с отлива на човешки рисурси.
По думите на Баронов, нелоялната турска конкуренция е основният фактор, който задържа ниската цена на рибата.
На Балканите имаме цена, която остава непроменена през последните 20 години, докато в Полша производителите имат 30% по-висока цена на изхода на фабриките, а във Франция и другите „бели“ страни тя достига и над 40-50%.
Ние внасяме фуражите от Италия, Германия, Полща, т.е. върху основния ресурс слагаме 8% транспортни разходи. А новите регулации, които бяха приети във връзка с транспорта от ЕК, тепърва ще рефлектират в цената на транспорта и неговия дефицит. Вносът от Полша през лятото е огромен проблем.
Алтернативата, с която браншът може да отговори на структурните проблеми, които бизнесът генерира, е износът, заяви Баронов.
Естественият ни ход е да се опитаме да създадем дефицит на балканския пазар, с който по някакъв начин да се опитаме да регулираме цените и да компенсираме това задържане с износ.
По думите на Баронов, браншът оценява като слабо взаимодействието му с държавната администрация и по-специално – басейновите рибарници, които имат огромни проблеми с таксите, които им се налагат за ползване на водите.
Рибата на българския пазар е предостатъчна, подчерта още Валери Баронов.
Какво да очакваме от новия политически сезон в Пловдив, който започна със скандал около оставката на замесник-кмета Владимир Темелков, оттеглена след намесата на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и оставяща много въпроси без отговор. На този фон групите в Общинския съвет също търпят трансформации, а от „Независими за Пловдив“ поискаха извънредна..
"За съжаление новият политически сезон е повторение на предишния".Това заяви в програма "Точно днес" доцент Татяна Буруджиева, политолог и университетски преподавател в коментар за случващото се в Народното събрание и предстоящият пети вот на недоверие към кабинета на Росен Желязков, поискан от ПП-ДБ.. Според нея светът се променя много бързо,..
Пет дни преди началото на новата учебна година – ще спазят ли пловдивските директори указанието на МОН да се започва учебния процес в по-късен час? За организацията на работа говорим с Гергана Аврамова , председател на пловдивската организация на Сдружението на директорите в системата на средното образование и директор на училище „Христо Г. Данов“..
Българският изследователски проект “PlantaSYST” е сред най-успешните европейски инициативи с принос за конкурентоспособна и интелигентна Европа. Гражданите вече могат да гласуват за номинирания български проект с “Награда на публиката” в престижния конкурс REGIOSTARS Awards 2025 Проектът PlantaSYST, в рамките на който в Пловдив бе..
Близо 1 400 нарушения бяха установени само в първите часове на контрола за средна скорост чрез тол камерите, който е в сила от 7 септември. От тази дата се промените в Закона здвижение по пътищата, за очакваните ефекти на който говорим с председателяна САБ Емил Панчев. По думите му вследствие на очакваните по- високи глоби в него..