Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кичът е предизвикателство, обичаме да работим с него

Причината е, че той е много хубав метод за въздействие, обясни Борис Мисирков.

| обновено на 08.03.19 в 09:44
Снимка: Лина Кривошиева

„Пловдив – Европейска столица на културата“ – между стойностните културни изяви и кича. Въпрос, който отново излиза на преден план, а повод затова става проект за новите сувенири на града. Сред тях са и захарни близалки с паметника Альоша.

Проект „Пловдив за вкъщи – нов дизайн на българския сувенир“ е на кураторско дуо Студио Комплект и е част от програмата на Пловдив – Европейска столица на културата. Сред сувенирите, които ще излязат на пазара в началото на април, са магнити с тепетата на Пловдив, платнена чанта с паветата от Капана, сувенирна чаша с мотиви от града и други. Най-дискутирани се оказаха захарните близалки на творческия тандем Мисирков/Богданов. Допустими ли са те за Европейската столица на културата?

С Георги Богданов се занимаваме много със социалистическото ни минало. Дори на София филм фест представяме филм за дворците на социализма, който сме го работили 5-6 години. И ни занимава с това – как живеем с това минало, как го преработваме, как можем да го рециклираме, да се помирим с него или да го трансформираме за да живеем с него. Тези близаклки са една опция – всеки да си избере сам какво да направи с този паметник. Дали да си го сложи във витрината и да си го гледа, или просто да си го изяде. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Борис Мисирков, един от авторите на близалките с формата на паметника на Альоша.

Той разкри, че заданието е било да се измисли нещо малко, просто и лесно възприемащо се директно, да не струва много пари и да е истински сувенир.

Тогава с Богданов започнахме да се ровим в детските ни спомени от града, разказа Мисирков, който е от София.

Близалките не са лично отношение към Пловдив

Това по никакъв начин не е наше лично отношение към Пловдив и към Еврпоейската столица на културата. Альоша е част от този град. И е доста запомнящ се паметник. За града е хубаво да предлага нови начини за боравене със собственото си минало. Не мисля, че чужденците ще запомнят града само с Альоша, ако си отнесат тази близалка в домовете си, подчерта още Мисирков.

Ние обичаме да работим с кича

Причината е, че кича е много хубав метод за въздействие, обясни още Мисирков.

Цялото интервю с Борис Мисирков можете да чуете в звуковия файл.

Новите сувенири на Пловдив не са кризисен пиар

Светлана Куюмджиева

Този проект се занимава с измислянето, създаването, генерирането на нова концепция за сувенирите. Защото ние не можем да се представяме безкрайно с мускалчета с розово масло. Това е осъвременяване на концепцията за сувенир. И е нормално да се сложи и темата за кича в тази коцепция, заяви в интервю за Радио Пловдив Светлана Куюмджиева, артистичен директор на фондация „Пловдив 2019“ по повод проект „Пловдив за вкъщи – нов дизайн на българския сувенир“, който е част от програмата на града за Европейска столица на културата. 

Сред новите сувенири е и близалка с паметника Альоша. Куюмджиева смята, че темата за кича е нормално да съществува в новата концепция за осъвременяване на сувенирите. Тя е категорична, че близалките не могат да рефлектират върху имижда на Пловдив – Европейска столица на културата. 

Как една близалка може да повлияе на имиджа на Пловдив? Как може една близалка да бъде заплаха за имиджа на Пловдив? Глупости, няма такава заплаха. Това е преекспониране, обясни Светлана Куюмджиева.

Артистична провокация, не кризисен пиар

По никакъв начин този проект не е свързан с никакъв кризисен пиар за проблеми, които не са реални и са политически изфабрикувани, обясни Куюмджиева.

Цялото интервю със Светлана Куюмджиева можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54