Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кичът е предизвикателство, обичаме да работим с него

Причината е, че той е много хубав метод за въздействие, обясни Борис Мисирков.

| обновено на 08.03.19 в 09:44
Снимка: Лина Кривошиева

„Пловдив – Европейска столица на културата“ – между стойностните културни изяви и кича. Въпрос, който отново излиза на преден план, а повод затова става проект за новите сувенири на града. Сред тях са и захарни близалки с паметника Альоша.

Проект „Пловдив за вкъщи – нов дизайн на българския сувенир“ е на кураторско дуо Студио Комплект и е част от програмата на Пловдив – Европейска столица на културата. Сред сувенирите, които ще излязат на пазара в началото на април, са магнити с тепетата на Пловдив, платнена чанта с паветата от Капана, сувенирна чаша с мотиви от града и други. Най-дискутирани се оказаха захарните близалки на творческия тандем Мисирков/Богданов. Допустими ли са те за Европейската столица на културата?

С Георги Богданов се занимаваме много със социалистическото ни минало. Дори на София филм фест представяме филм за дворците на социализма, който сме го работили 5-6 години. И ни занимава с това – как живеем с това минало, как го преработваме, как можем да го рециклираме, да се помирим с него или да го трансформираме за да живеем с него. Тези близаклки са една опция – всеки да си избере сам какво да направи с този паметник. Дали да си го сложи във витрината и да си го гледа, или просто да си го изяде. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Борис Мисирков, един от авторите на близалките с формата на паметника на Альоша.

Той разкри, че заданието е било да се измисли нещо малко, просто и лесно възприемащо се директно, да не струва много пари и да е истински сувенир.

Тогава с Богданов започнахме да се ровим в детските ни спомени от града, разказа Мисирков, който е от София.

Близалките не са лично отношение към Пловдив

Това по никакъв начин не е наше лично отношение към Пловдив и към Еврпоейската столица на културата. Альоша е част от този град. И е доста запомнящ се паметник. За града е хубаво да предлага нови начини за боравене със собственото си минало. Не мисля, че чужденците ще запомнят града само с Альоша, ако си отнесат тази близалка в домовете си, подчерта още Мисирков.

Ние обичаме да работим с кича

Причината е, че кича е много хубав метод за въздействие, обясни още Мисирков.

Цялото интервю с Борис Мисирков можете да чуете в звуковия файл.

Новите сувенири на Пловдив не са кризисен пиар

Светлана Куюмджиева

Този проект се занимава с измислянето, създаването, генерирането на нова концепция за сувенирите. Защото ние не можем да се представяме безкрайно с мускалчета с розово масло. Това е осъвременяване на концепцията за сувенир. И е нормално да се сложи и темата за кича в тази коцепция, заяви в интервю за Радио Пловдив Светлана Куюмджиева, артистичен директор на фондация „Пловдив 2019“ по повод проект „Пловдив за вкъщи – нов дизайн на българския сувенир“, който е част от програмата на града за Европейска столица на културата. 

Сред новите сувенири е и близалка с паметника Альоша. Куюмджиева смята, че темата за кича е нормално да съществува в новата концепция за осъвременяване на сувенирите. Тя е категорична, че близалките не могат да рефлектират върху имижда на Пловдив – Европейска столица на културата. 

Как една близалка може да повлияе на имиджа на Пловдив? Как може една близалка да бъде заплаха за имиджа на Пловдив? Глупости, няма такава заплаха. Това е преекспониране, обясни Светлана Куюмджиева.

Артистична провокация, не кризисен пиар

По никакъв начин този проект не е свързан с никакъв кризисен пиар за проблеми, които не са реални и са политически изфабрикувани, обясни Куюмджиева.

Цялото интервю със Светлана Куюмджиева можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

В големите вериги свободен пазар няма, а надценката е 80-100%

Председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Владислав Михайлов се надява бойкотът срещу големите търговски вериги да принуди държавата да вземе мерки и да ограничи тавана на надценките на храните. Според него  у нас има пазар, свободна търговия и конкуренция, но тези принципи не действат при "големите търговци на дребно". Причините са две..

публикувано на 13.02.25 в 16:09

Първа копка на новата водопроводна мрежа в Брестовица

Днес започва реконструкцията на водопровода във високата зона на Брестовица. Символичната първа копка за начало на строителните дейности дадоха кметът на община Родопи Павел Михайлов и кметът на селото Мария Манолова.  На церемонията присъства Иван Иванов, министър на регионалното развитие и благоустройството. Срокът за изпълнение е 600..

обновено на 13.02.25 в 14:41

Докато шумим за вейпове, на пазара вероятно има нова дрога

Стотици репортажи и много енергия в сдружение "Майки срещу дрогата" вложи журналистът Веселина Божилова, която от години работи по темата за зависимостите и битката с тях.  След приетата на първо четене пълна забрана на вейповете с нея говорим за поредната активност да се разпишат нови правила и за волята да има контрол и ефект от тях. Тя е скептича...

публикувано на 13.02.25 в 13:12

3 години обучение на медицински сестри ще ни върне в миналия век

На среща на министъра на образованието и ректорите на ВУЗ бе лансирана идеята да се намали срока на обучение на медицинските сестри от 4 на 3 години. Целта е е по- бързо да се запълни дефицита от кадри в лечебните заведения. Браншовите организации вече възразиха срещу предложението. Какво мисли академичната общност попитахме проф. Биянка Торньова,..

публикувано на 13.02.25 в 11:52

Бедни сме, защото ни ограбват картели и монополи

За потребителското недоволство, икономическите му основания и социални последици разговаряме със социолога Кънчо Стойчев, който е председател на УС на сдружението "Произведено в България".  Гневът на хората е напълно основателен. Според социолога основният проблем е, че големите търговски вериги чрез така наречената търговска отстъпка неправомерно..

публикувано на 13.02.25 в 10:58