Сам Харисън уточнява: „I me mine е проблемът на егото. Има две „аз” – малкото, когато хората казват „Аз съм това”, и голямото, което е двойствено и егоистично. Когато двете „аз” се слеят, тогава наистина се усмихвате”. Този проблем явно го мъчи цял живот, защото по-късно и автобиографията му е озаглавена I me mine. На всичкото отгоре, той прави бутиково издание на книгата, като му слага мегаломанската цена от 350 паунда и казва - време е всички да разберат, че и аз имам его. Но това не е истинска мегаломания, а проява на типично британското му чувство за хумор, в случая - доста саркастично.
I me mine
Джордж Харисън е първият от „Бийтълс”, който издава два самостоятелни албума още преди разпадането на групата. Те нямат особено голям успех, но през 1970 излиза All Things Must Pass, „Всички неща трябва да преминат”, който се счита за най-успешния в соловата кариера на Джордж. Критикът Бен Гърсън го описва в списание „Ролинг стоун” като „Вагнеровски, Брукнеровски, музика на планинските върхове и огромните хоризонти”. Тридесет години по-късно, в едно интервю по повод преиздаването на All Things Must Pass,самият Харисън казва: „Това беше просто нещо, което ми помогна да продължа след „Бийтълс”, моят начин да се отърва от групата и да тръгна по собствен път…..това беше много щастлива възможност”. Албумът е базисен за цялото по-нататъшно творчество на Джордж Харисън със знаковия звук на неговата слайд-китара и цялостната атмосфера на духовно търсене, пропила и саунда, и текстовете. Той съдържа и една от най-великите му композиции – My Sweet Lord.
My Sweet Lord
My Sweet Lord е може би най-известната песен на Джордж Харисън, но тя му носи и много неприятности. На следващата година срещу него започва процес за плагиатство. Обвиняват го, че е откраднал хитът от 63-та на Рони Мак He`s So Fine. Харисън отрича, твърди, че вдъхновението идва от религиозния химн O Happy Day, но съдията приема, че плагиатство има, макар „подсъзнателно”. Така или иначе обаче, My Sweet Lord е сред основните хитове по време на прочутия концерт за Бангладеш, който Харисън организира през 1971 г. Списание „Ролинг стоун” пише, че това е първият благотворителен концерт от такъв мащаб.
Идеята е да се помогне на милиони бежанци в Индия, дошли от Източен Пакистан или Бангладеш, както се нарича страната, след войната за независимост същата година. По време на войната тези хора са подложени на геноцид от пакистанската армия, но и природата не ги оставя на мира – Бангладеш е опустошен от циклон, а хуманитарната катастрофа се допълва от поройни дъждове и наводнения. Концертът е в Медисън Скуеър Гардън, излиза и прочутият албум „Бангладеш”, а едноименната песен на Джордж Харисън се определя като „едно от най-убедителните музикални изявления в историята на музиката изобщо”.
Бангладеш
В следващите 30 години, до смъртта си през 2001-ва, Джордж Харисън продължава соловата си кариера и участва в различни групови проекти като турнето в Япония с Ерик Клептън или създаването на мегагрупата The Traveling Wilburys. Той обаче не се занимава само с музика, понякога зарязва музикалната сцена за години, зает с другите си интереси – градинарството и бързи автомобили. Той отдавна не е бедното момче от ливърпулските евтини общински жилища. Още с „Бийтълс” става рицар на Британската империя, а после получава и много признания за соловата си кариера. Живее в огромно викторианско имение край Темза и всеки ден с часове се занимава с градината. Friar park има 120 стаи и първата му жена, Пати, си спомня: „Дори когато Джордж беше в къщи, често не можех да го намеря, за да се видим.”. Пати започва да губи Джордж, когато той се хваща сериозно с хиндуизма, но редува часове на медитации и молитви с диви нарко-алкохолни купони. Още по-сериозен повод за раздялата им обаче са жените, по които Джордж е луд, а сред завоеванията му се споменават включително Мадона, Криси, жената на Рони Ууд, както и Морийн, жената на Ринго Стар. През 74-та Джордг и Пати се разделят, а по-късно той се жени за мексиканката Оливия.
Got My Mind Set On You
През 1997 година Джордж Харисън е диагностициран с рак на гърлото и изкарва курс радиотерапия. Две години по-късно шизофреник прониква в имението и наръгва с голям касапски нож Джордж около 40 пъти. Идеята му е да убие Харисън, за да се отърве от „Бийтълс”, чиято музика натрапчиво звучи в главата му.
Спасението идва от Оливия, която поваля нападателя с ръжен и тежък лампион. Джордж е направо смазан. Той оцелява, но може би точно стресът води и до рака на белите дробове, установен през 2001-ва. През юли лекарите виждат, че туморът е плъзнал и в мозъка, а лечението е неуспешно. На 12 ноември тримата живи от „Биитълс” – Джордж, Пол и Ринго имат прощална вечеря с много шеги и смях през сълзи.
17 дни по-късно, само на 58, Джордж умира. Тялото му е кремирано, а прахът пръснат на мястото, където любимата му река Ямуна се влива в Ганг. Последният албум на великия Джордж Харисън - Brainwashed, „Промити мозъци”, излиза след смъртта му. Една от песните, „Заклещен в облака”, критиката определя като „уникално искрена реакция срещу болестите и смъртта”.
Stuck Inside a Cloud
Участниците в 29-я Международен фолклорен фестивал обмениха опит в традиционната среща при кмета Костадин Димитров. С изрисувана гилза от военните действия в Украйна съставът от там направи препратка към ролята на културата в тежки времена. Гилзата е паднала в родния град на танцовата група и е гравирана с традиционни фолклорни мотиви от местен..
Пиесата „Разстоянието“ от Тиаго Родригес откри фестивала в Авиньон на 7 юли 2025 г. Този спектъкъл, с копродуцентството на Драматичен Театър Пловдив, ще се играе и на "Сцена на кръстопът" на 17 и 18 септември. Гост в Авиньон бе директорът на театъра Сузана Арутунян - Василевска, която разказа за представлението във Франция и фестивалната..
Древна кариера за производство на глина от римския период разкриха археолози в обект в близост до детска градина в централната част на Пловдив. Находките правят историческа връзка с проучвания от предходни години в съседни имоти и оформят зоната като производствен център на керамика. Повече за археологическите проучвания разказва археологът София..
В Клуб "Неделя" послучай 50-годишния юбилей на камерния женски хор към АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев"- Пловдив разговаряхме с Елица Йорданова- представител на колектива, която ни разказа как се поддържа жива една музикална традиция и за ежегодните срещи на възпитаничките на маестро Киркор Четинян, хористките, които гордо се наричат "четинянки"...
„Снежната кралица”, „Малката кибритопродавачка”, „Дивите лебеди”, „Грозното патенце”, „Малката русалка”, „Новите дрехи на краля” – дори няма да питам дали познахте за кого ще говорим днес. Сигурен съм, всички знаете писателя Ханс Кристиан Андерсен, нещастният човек от щастливата Дания, който ни остави тези и още много шедьоври от света на приказките...